بررسی ظرفیتهای صادراتی استان
استان آذربایجان غربی ظرفيت ها و توانمندي هاي بالایی در تجارت خارجی دارد.این استان با داشتن حدود 900 کیلومتر مرز مشترک،با کشورهای ترکیه،عراق و آذربایجان مزیتهای کشاورزی و صنعت و معادن غنی،فرصت های بالایی برای تجارت خارجی دارد.
کد خبر: ۱۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵ 26 March 2015

استان آذربایجان غربی ظرفيت ها و توانمندي هاي بالایی در حوزه توسعه تجارت خارجی و صادرات دارد. این استان با داشتن حدود نهصد کیلومتر مرز مشترک ،با کشورهای ترکیه ، عراق و جمهوری آذربایجان مزیت های کشاورزی و صنعت و معادن غنی ، فرصت های بالایی برای تجارت خارجی و توسعه آن دارد.

به گزارش تابناک ارومیه،استاندار آذربايجان غربي بمناسبت آغاز سال جدید در جمع کارکنان این نهاد باتوصیه به رفتار مناسب با مراجعه‌كنندگان و تحكيم روابط بين دولت و ملت ،در بخشی از سخنان خود ،به پايين بودن شاخص هاي توسعه در استان اشاره نمود و گفت: متاسفانه آذربايجان غربي به لحاظ برخورداري از شاخص هاي توسعه انساني مانند درآمد سرانه، سواد و بهداشت و سلامت، جزو استان هاي عقب مانده كشور است لذا بصورت جدي لازم است براي رفع اين مشكلات و ارتقاي شاخص هاي توسعه در استان برنامه ريزي و اقدام شود.

این سخنان درحالی بیان میگردد که استان آذربایجان غربی علاوه بر داشتن زمینه های بسیار مناسب کشاورزی،صنعتی،دامداری وگردشگری از پتانسیل بالقوه صادرات نیز برخوردار است.

این استان با داشتن 9 گمرک و شش بازارچه مرزی، از موقعيت ممتازی برخوردار است كه دروازه های اتصال ايران به اروپا میباشند، زيرا تنها مرز زميني و مهمتر اینکه نزديكترين جاده ارتباطي كه راه ورود به بازارهاي اروپا را ميسر مي كند از طريق اين استان امكان پذير است .

کارشناسان اقتصادی معتقدند که در کنار این مزیت بزرگ،سرمایه گذاری برای توسعه خطوط راه آهن و اتصال راه آهن مراغه به ارومیه و گسترش آن تا راه آهن رازی فضای بهره گیری از ظرفیت ریلی ایران با ترکیه و به تبع آن اروپا را بهبود می بخشد و زمینه را برای رشد تجارت مرزی فراهم می کند.

وجود دو فرودگاه در شهرهای ارومیه و خوی نیز از ظرفیت های مهم برای توسعه صادرات مرزی محسوب می شود.

در این میان با اجرایی شدن سیاست های مرتبط با ارتقای صادرات کالاهای غیر نفتی درسال های اخیر ارزش کل صادرات از مبادی مرزی استان همواره سیر صعودی داشته است بطوریکه طبق گفته مسئولان ، صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی آذربایجان غربی 39 درصد افزایش یافت.

با توجه به کیفیت کالاهای تولیدی استان در حوزه خشکبار،فرش ،سیب، سنگهای تزیینی، آذربایجان غربی می تواند با کشورهای مختلف دنیا رقابت کند و در این میان، توجه به بسته بندی و تولید محصولات ارگانیک می تواند زمینه کسب بازارهای خارجی را برای استان به راحتی فراهم کند.

چنانچه سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز تاکید نموده اند باید با برنامه ریزی از چنین پتانسیل بالقوه ایی نهایت استفاده را کرد.استانی با داشتن چنین زمینه های توسعه و درآمد زایی ،نباید بیکاری با درصد بالا،و شاخص های توسعه پایین دست و پنجه نرم کند.

به نظر میرسد برای تحقق اهداف ترسیم شده ، با وجدان کارى، نهضت خدمتگزارى،کار سازنده، نوآوری و شکوفایی، همت مضاعف و کار مضاعف، جهادی اقتصادی و انضباط اقتصادى و مالى دست یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار