کاهلی‌ها به بهانه‌های مختلف و بی‌تدبیری در احداث کارخانه زباله‌سوز، همچنان به طبیعت بکر مازندران خسران وارد می‌کند و این رویه نابسامان و ناپسند، دامان آیندگان را می‌گیرد.
کد خبر: ۱۶۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 18 January 2016

به گزارش تابناک مازندران،فقدان نیروگاه زباله‌سوز و بازیافت و به‌دنبال آن انباشت زباله‌ها در مازندران دیگر به یک معضل زیست‌محیطی مبدل شده، به‌طوری که در برخی از نقاط این استان مقصد زباله‌های شهری جنگل‌ها است که نمونه بارز آن می‌توان به انجیل‌سی بابل، شیرگاه و یا نکا و ... اشاره کرد.

یا چندی قبل در خبرها آمده بود، شیرابه زباله‌ها که در ارتفاعات آمل انباشت می‌شود، وارد رودخانه هراز شده و مشکلات اساسی برای مردم و همچنین آبزی به‌وجود آورده است، جالب‌تر اینکه بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع طی خبری که مرتبط با مشکلات زیست‌محیطی در آمل بود، از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام شد، بیشترین آمار بیماران سرطانی مربوط به شهرستان آمل است.

در روزهای اخیر تصاویری حیران‌کننده از انباشت زباله در جنگل‌های کلبستان نکا که توسط دکتر حسین اسلامی‌ساروی مورخ شهیر مازندرانی گرفته شد، در فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی دست به دست شد که واکنش‌هایی از سوی مردم و مسئولان به همراه داشت.

مسئولان مازندران باوجود دانستن این موضوع و مشکلات زیست‌محیطی آن همواره سعی داشتند دست به اقدامی اساسی بزنند که حتی در سفر مهر ماه امسال رئیس جمهور به مازندران، این موضوع مطرح شد اما هنوز دامان طبیعت از زباله‌های انسانی می‌رنجد.

* دفع 2160 تن زباله به‌طور غیراصولی

روزانه در استان مازندران حدود 2 هزار و 160 تن زباله به‌صورت غیر اصولی دفع می‌شود. جنگل کلبستان شهرستان نکا نیز به‌مانند نقاط دیگر این استان از این زباله‌ها بی‌نصیب نمانده است.

یکی از کارشناسان سازمان محیط زیست مازندران در همین ارتباط بیان می‌کند: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی دارد، ما مسئول مدیریت پسماندها در استان نیستیم.

فربد فخاری می‌افزاید: شهرداری، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها مسئول مدیریت پسماند در استان هستند، وظیفه ما نظارت است، تذکر می‌دهیم و حداقل‌های دفن زباله‌ها را از این دستگاه‌ها می‌خواهیم.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: وقتی این حداقل‌ها هم رعایت نشود و مسئولان مدیریت پسماند در شهرها، روستاها و بخش‌های استان به تذکراتی که محیط‌زیست برای رعایت نکات زیست‌محیطی به آنها داده، توجه نکنند، از آنها شکایت کرده و از طریق دستگاه قضایی موضوع را پیگیری‌می‌کنیم.

* ناسپاسی به مواهب الهی

کاهلی شهرداری به بهانه‌های مختلف، و بی‌تدبیری در احداث کارخانه زباله‌سوز، همچنان به طبیعت بکر مازندران خسران وارد می‌کند و این رویه نابسامان و ناپسند، دامان آیندگان را می‌گیرد و از سویی بی‌احترامی به طبیعت، نوعی ناسپاسی به مواهب الهی محسوب می‌شود.

دپو کردن زباله‌ها که با سرازیر شدن شیرابه‌ها همراه است، به دل خاک نفوذ کرده، سفره‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند و موجب بیماری‌های گوناگون و فرسایش خاک می‌شود؛ همچنین انباشت زباله‌ها نه‌تنها منطقه‌ تحت حصار خود را نابود می‌کند، بلکه به مناطق اطراف با عوارضی همچون خشک شدن گونه‌های درختی و نابودی حیات وحش را در پی دارد.

عوارض آلوده شدن آب توسط شیرابه‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به انسان می‌رسد، آب محصولات کشاورزی چون برنج، انواع سبزیجات و صیفی‌جات و محصولات باغی چون مرکبات و سایر میوه‌ها از چاه تأمین می‌شود که ارتباط مستقیم با این محصولات دارد و همچنین آب شرب بسیاری از ساکنان روستا که از چاه تأمین می‌شود، خطری جدی برای افراد دارد، چه بسا بسیاری از ساکنان این مناطق بر اثر همین آلودگی های نامعلوم به بیماری‌های لاعلاجی مبتلا شده و جان سپردند.

* تصفیه شیرابه زباله‌ها حداقل انتظار است

تصفیه شیرابه زباله‌ها حداقل انتظار است، به دلیل مشکلات اعتباری که شهرداری‌ها برای راه‌اندازی کارخانه‌های کمپوست دارند، از آنها توقع راه‌اندازی این کارخانه‌ها نمی‌رود، چون چند‌میلیارد هزینه دارد، اما تصفیه شیرابه‌ها با یک یا دو ‌میلیون تومان هم قابل انجام است و انتظار می‌رود، شهرداری‌ها شیرابه‌ها را کنترل کنند.

برخی شهرداری‌ها نیز ملاحظات حداقلی را در این موضوع حساس رعایت نمی‌کنند و این مناطق را بدون فنس‌کشی رها کرده‌اند و ورود هر حیوانی به نزدیکی زباله‌ها امکان‌پذیر است؛ همچنین خاک‌پاشی و آهک‌پاشی نیز برای کنترل شیرابه و یا تصفیه شیرابه‌ها صورت نمی‌گیرد و مدام این موضوعات به‌سان توپ‌هایی به زمین دیگر ادارات انداخته می‌شود و دود این معضلات فقط متوجه مردم می‌شود.

شهرداری نکا پس از انتشار تصاویری از انباشت زباله در جنگل کلبستان در توضیحات خود سعی کرد که عکس های منتشر شده را بی‌ارتباط با شهرداری جلوه دهد.

شهرداری نکا در توضیح خود آورده است: تصاویر منتشرشده از سوی برخی از سایت‌ها نکا  نبوده و در زمین دفن زباله شهرداری نکا، اصلاً درختی وجود نداشته که بخواهد از سوی این نهاد قطع شود، زمین معدن زباله شهرداری بیش از 30 سال پیش خریداری شده و در حاشیه جنگل قرار دارد.

بخشدار مرکزی نکا در همین ارتباط می‌گوید: بخشداری یک دستگاه نظارتی است، جمع‌آوری و دفع زباله هیچ ربطی به بخشداری ندارد، زباله‌های تعاونی‌های دهیاری‌های بخش مرکزی که زیرنظر اداره تعاون است، در کنار سایت دفن زباله شهرداری نکا جایی برای دفن زباله دارند، ما کارشناسان خود را فرستادیم تا از این مکان گزارش تهیه کرده و این گزارش را به فرمانداری فرستادیم.

عقیل محمودی بیان می‌کند: گزارش کارشناسان ما حاکی از این است که یک و یا دو روستا گاهی زباله‌های خود را در کنار سایت دفع زباله شهرداری نکا تخلیه می‌کنند، ما گزارش‌هایی تهیه کردیم و محیط زیست نیز در حال بررسی است که این زباله‌ها متعلق به کدام‌یک از این ادارات است.

وی خاطرنشان می‌کند: ما خواستار اصلاح این روند و مجازات کسانی که از این طریق حق مردم را تضییع می‌کنند هستیم، مقصران باید پاسخگوی قصور خود بوده و برای جبران آن تلاش کنند.

* تشکیل پرونده قضایی برای تعداد زیادی از شهرداران مازندران

سازمان محیط زیست برای تعداد زیادی از شهرداران این استان پرونده‌های قضایی تشکیل داده و مدعی است که به‌دلیل چاره‌ساز نبودن اخطارها و تذکرهای زیست‌محیطی به این شهرداران روند قضایی را در پیش گرفته و حتی آبان‌ماه امسال برای تعدادی از این شهرداران حکم جلب صادر شده است.

چندی پیش مدیر کل محیط زیست مازندران اعلام کرده بود، روزانه 200 تا 300 تن زباله 5 شهرستان غرب مازندران در جنگل‌های دوهزار دپو می‌شود، ساماندهی زباله‌های این شهرها بر اساس قانون بر عهده شهرداری‌هاست ولی در این زمینه تاکنون اقدامی انجام نشده است.

ناصری مهردادی گفت: با هماهنگی مراجع قضایی حکم بازداشت 80 درصد از شهرداران متخلف را گرفته‌ایم.

در پایان باید اشاره کنیم که مشکل دفن و دپوی زباله‌ها در جنگل‌های شمالی یک‌چهارم قرن سابقه دارد و با گذشت زمان، سرعت تخریب محیط‌زیست در این مناطق بیشتر می‌شود اما هنوز برنامه‌ای برای جمع‌آوری زباله‌های قدیمی وجود ندارد، ابتدا باید طرح جامع مدیریت پسماند استان مازندران اجرایی شود تا زباله‌های جدیدی به زباله‌های قدیمی اضافه نشود و در ادامه با راه‌اندازی کارخانه‌های زباله‌سوز شاید بتوان زباله‌های قدیمی را هم امحا کرد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار