تصویب افزایش بهاء خدمات سازمان‌های میادین میوه و تره‌بار، پسماند و کشتارگاه صنعتی از جمله مصوبات جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.
کد خبر: ۱۶۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 11 January 2016
به گزارش تابناک قم، صد و شصت و سومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه با حضور شهردار قم و به ریاست ولی‌الله بیاتی برگزار شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در این جلسه، لوایح اخذ مجوز افزایش بهاء خدمات سازمان‌های میادین میوه و تره‌بار، پسماند و کشتارگاه صنعتی را که در کمیسیون تلفیق شورا به تصویب رسیده بود را قرائت کرد که اعضای شورای اسلامی شهر قم به این لوایح رأی مثبت دادند.

عباس ذاکریان جمع‌آوری، حمل و دفع پسماندهای عفونی را یکی از  ردیف‌های سازمان پسماند اعلام کرد و گفت: طبق مصوب سال 84 تعرفه جمع‌آوری، حمل و دفع زباله‌های عفونی به ازای هر مترمکعب 80 هزار تومان بوده که پیشنهاد این است که در سال 95 این میزان به 115 هزار تومان افزایش پیدا کند.

وی همچنین ابراز کرد: دفن پسماندهای ویژه پزشکی به ازای هر کیلوگرم 270 تومان بوده که با 18 درصد افزایش به 320 تومان رسیده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم جمع‌آوری، حمل و دفن پسماندهای پزشکی کم‌خطر‌سازی شده را دیگر ردیف قیمت‌گذاری شده اعلام کرد و گفت: تعرفه جمع‌آوری، حمل و دفن این پسماندها به ازای هر مترمکعب 50 هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق قانون، مدیریت پسماندهای ویژه بر عهده تولیدکنندگان آن است، تصریح کرد: برای حق‌دفن زباله‌های عفونی فرصتی را به تولیدکنندگان این زباله‌ها دادیم و عوارض حق‌دفن را به یک سوم کاهش دادیم تا این تولیدکنندگان به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی تشویق شوند.

ذاکریان افزود: مقرر شد پس از پایان این مهلت، عوارض به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند که این سیاست تا حدودی موفق بود و تعداد زیادی از بیمارستان‌ها به سمت کم‌خطر سازی زباله‌های عفونی پیش رفتند.

وی با اشاره به سیاست تعرفه گذاری جدید اظهار کرد: کسانی که همچنان زباله عفونی تولید می‌کنند باید افزایش تعرفه را بپردازند و اگر بیمارستانی به سمت کم‌خطرسازی پیش برود به جای هر مترمکعب 80 هزار تومان 50 هزار تومان پرداخت خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در ادامه به قرائت لوایح این کمیسیون پرداخت.

نخستین لایحه‌ای که حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش زر به بیان آن پرداخت عدم دریافت ارزش‌افزوده از ملکی بود که در اختیار دفتر آیت‌الله سیستانی قرار دارد.

وی افزود: بنا بر نظر کمیسیون برنامه و بودجه با توجه به اینکه مالک این زمین آستانه است ارزش‌افزوده نیز بر عهده مالک بوده و مستأجر شامل ارزش‌افزوده نمی‌شود و اخذ عوارض ارزش‌افزوده وجاهتی ندارد.

اعضای شورای اسلامی شهر قم در این خصوص نظرات خود را بیان کردند که در نهایت با توجه به مباحث مطرح شده لایحه به تصویب نرسید و به منظور روشن شدن نقاط مبهم و تعیین تکلیف آن، به شهرداری عودت داده شد.

آتش‌زر در ادامه به قرائت لایحه‌ای مبنی بر اخذ مجوز عدم دریافت تغییر کاربری آموزشی در پلاکی متعلق به قربان علی دری نجف‌آبادی پرداخت و گفت: شهرداری زمینی را طی مزایده با کاربری آموزشی به موسسه امام امیرالمؤمنین فروخته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه اینکه این موسسه قصد ساخت حوزه علمیه دارد طی نامه‌ای از شورا درخواست عدم دریافت حق تغییر کاربری را داشته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: رئیس شورا نیز طی نامه‌ای از شهرداری خواسته است به شرط اینکه این موسسه عوارض را نقد پرداخت کند، تعرفه تغییر کاربری دریافت نشود.

وی با اشاره به اینکه این لایحه با اعمال نظر شورا در خصوص پرداخت نقد عوارض توسط شهرداری به شورا تقدیم شده، گفت: این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده است.

زین‌العابدین قراچورلوی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در موافقت با این لایحه گفت: با توجه به اینکه این ملک دارای کاربری آموزشی بوده و همچنان قرار است کاربری آموزشی داشته باشد، درخواست مجدد عوارض کاربری وجاهتی را ندارد.

مصطفی سعادت‌طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی در خصوص این لایحه اظهار کرد: در طرح تفضیلی کاربرهای آموزشی را تا مقطع متوسطه در نظر می‌گیریم که این ملک غیر از آموزش متوسطه است.

وی با بیان اینکه کاربری آموزشی این ملک برای آموزش ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ویژه بافت آن منطقه بوده است، گفت: درخواستی که صورت گرفته تغییر کاربری از آموزش متوسط به پایین، به آموزشی دیگر که نیاز آن بافت نیست بوده است.

سعادت‌طلب با بیان اینکه صد در صد مخالف نگرفتن عوارض تغییر کاربری هستم، افزود: این آموزش حوزوی است و ارتباطی با کاربری مصوب طرح تفضیلی آن منطقه ندارد.

در نهایت این لایحه با 11 رأی اعضای 21 نفره شورای اسلامی شهر قم به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به قرائت لایحه اخذ مجوز تمدید یک‌ساله صدور موقت پروانه بهره‌برداری یک باشگاه ورزشی در میدان سپاه پرداخت و گفت: در کمیسیون این لایحه بررسی و مقرر شد تا پایان خرداد سال 95 به این باشگاه مهلت داده و عوارض بر مبنای تصمیم قبلی شورا دریافت شود و بعد از آن مالک یا جمع‌آوری کرده یا تعرفه ورزشی دریافت کند.

وحید شایسته نیک عضو کمیسیون امور زیربنایی با بیان اینکه باید مطابق آنچه ما در شهرسازی کاربری می‌دهیم تعرفه تعریف کنیم، ابراز کرد: در همین راستا باید همان‌طور که کاربری ورزشی داریم تعرفه ورزشی هم داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی با بیان اینکه برای صدور پروانه باید همه جوانب را بسنجیم بیان کرد: این لایحه باید برای بررسی به کمیسیون امور زیربنایی می‌آمد زیرا می‌خواهیم یک پروانه را تمدید کنیم که این امر با صدور پروانه جدید تفاوتی ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه لوایح خیلی کم به کمیسیون امور زیربنایی می‌آید گفت: با این روند باید کمیسیون امور زیربنایی را تعطیل کنیم.

سعادت طلب با اشاره به اینکه این لایحه بحث بودجه‌ای ندارد، گفت: به عنوان یک عضو شورا نمی‌دانم این ملک در کجا قرار دارد، چند متر است و به کدام شارع دسترسی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در پاسخ به سعادت طلب ابراز کرد: این موارد سه چهار روز پیش برای اعضای شورا ارسال شده است، اگر ابهام و مشکلی داشتید باید برطرف می‌کردید و جلسه علنی زمان برطرف کردن ابهامات نیست.

سعادت طلب هم گفت: کار شما از نظر شکلی درست است اما به‌هیچ‌عنوان این کار اجرایی نیست و تنها برای فرار است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه برای این ملک قبلاً پروانه صادرشده و ضوابط و مقررات توسط شهرداری کنترل شده است، اظهار کرد: تنها به دلیل محدودیت زمان، درخواست تمدید پروانه داشتند و مقطع تصمیم‌گیری اولیه نبوده است.

حسن بختیاری با بیان اینکه یکی از وظایف شهرداری انجام خدمات ورزشی است، ابراز کرد: در حال حاضر که یک نفر از بخش خصوصی در این زمینه گام برداشته است باید مورد حمایت قرار گیرد.

ملکی هم با اشاره به اینکه ما به دنبال ساخت مجموعه ورزشی برای شهر هستیم، گفت: اما متأسفانه اکنون که یک مجموعه ورزشی در حال فعالیت است به دنبال تعطیلی آن هستیم.

وی این تصمیمات را متضاد با هم دانست و گفت: باید از این مجموعه که کار فرهنگی و ورزشی انجام می‌دهد حمایت کرده و اگر می‌توانیم کمک هم به آن داشته باشیم.

در نهایت این مصوبه به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار