یک روانشناس اجتماعی با تشریح برخی از عوامل مهم در نداشتن احساس خوشبختی به برخی از راهکارهای مهم در جهت غلبه بر این احساس اشاره کرد.
کد خبر: ۱۶۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 11 January 2016
به گزارش تابناک قم، جاوید ثمودی با اشاره به اینکه احساس خوشبختی یکی از نعمات بزرگ الهی در زندگی است عنوان کرد: برخی از افراد در برهه ای زندگی خود احساس بدبختی دارند که این احساس یک آفت بزرگ برای رسیدن به موفقیت و سعادت است.

این روانشناس اجتماعی افزود: ممکن است عده ای در زندگی با کمبودها و مشکلات زیادی همراه باشند اما احساس خوشبختی کنند و بر عکس عده ای در شرایط ایده آل اجتماعی قرار داشته باشند اما عمیقا احساس کنند که خوشبخت نیستند.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در احساس بدبختی،خود کم بینی است افراد ضعیف النفس حتی در شرایط ایده آل نیز احساس خوشبختی ندارند.

ثمودی اظهار کرد: برخی از خصلت‌های ناشایست در انسان ممکن است در او احساس بدبختی ایجاد کند در واقع انسان‌هایی که خود را در برخی از خصلت‌های ناشایست همچون دروغ گوئی، حسادت، خودخواهی،خود بزرگ بینی و ...غرق می کنند همواره در احساس بدبختی به سر می برند.

وی خاطرنشان کرد: ناامیدی در زندگی نیز ریشه در احساس بدبختی دارد وقتی زندگی را تهی از امید ببینیم در حقیقت خود را از نشاط و شادابی محروم می کنیم و با احساس نداشتن خوشبختی به زندگی ادامه می دهیم.

این روانشناس بیان کرد: فرصت سوزی در زندگی هم از عوامل مهم در نداشتن احساس خوشبختی است برخی به جای فرصت سازی و حرکت در مسیر موفقیت برای خود و اطرافیان، فرصت‌های مهم زندگی را از دست می دهند و با نداشتن برنامه‌ای منسجم به فرصت سوزی می پردازند این گونه افراد هیچ گاه در زندگی احساس خوشبختی ندارند.

وی گفت:توقعات بالا و بلند پروازی هم به نداشتن احساس خوشبختی دامن می زند وقتی در زندگی آستانه توقعات را بالا ببریم و بیش از اندازه به بلند پروازی بپردازیم و واقعیات را نسنجیم با هر ناکامی و شکستی، احساس بدبختی در روح و روان ما رخنه می کند.

ثمودی ادامه داد: فقدان اعتماد به نفس هم می‌تواند ما را به سمت احساس بدبختی و درماندگی سوق دهد در این زمینه کسب مهارت‌های تازه می تواند سطح اعتماد به نفس را ارتقاء بخشد.

وی اظهار کرد: افراد ناسازگار نیز با احساس خوشبختی در زندگی بیگانه هستند چرا که همواره با خود و دیگران سر جنگ دارند و با استرس و اضطراب و خشم احساس خوشبختی را از خود دریغ می ورزند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: افراد ناسازگار احساس نا امنی و تنهایی می کنند و نمی توانند خود را با اجتماع و حتی اطرافیان هماهنگ سازند و احساس بدبختی را به دلیل اینکه همواره در پیله تنهایی به سر می برند با خود به یدک می کشند.

وی تصریح کرد: همچنین افراد انتقام جو که با کینه‌های شخصی زندگی می کنند و آرامش را در گرو انتقام می بینند نیز احساس خوشبختی ندارند.

ثمودی در پایان گفت: باید باور کنیم که احساس بدبختی را می توان به راحتی از روح و روان خود جدا کرد تنها با گرایش به معنویات، خدا باوری،خود باوری و ارتباط با افراد امیدوار، توجه به داشته‎ها و توانمندی‎ها می توان از شر احساس بدبختی و بیچارگی رهایی یافت.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار