مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران:
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزان نسبت به شخم و شیار زمستانه برای مبارزه با علف هرز اقدام کنند.
کد خبر: ۱۶۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 09 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، عبدالرحمن زاغی به اهمیت مبارزه زمستانه که ارزان ترین و ساده ترین روش مبارزه با کرم ساقه خوار برنج برای کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد است، اظهار کرد: انجام مبارزه زراعی شامل شخم و شیار شالیزارها و آب تخت کردن مزرعه در فصول سرد سال در مرگ و میر لاروهای باقی مانده در ساقه و پوشال برنج موثر است.
وی افزود: مبارزه مکانیکی شامل جمع آوری و از بین بردن علف های هرز مانند ارادله، پلم، اشکنی، وازمر، انواع مستک ها، شال تسبیح و گندجار می شود که تا فاصله یک متری مزرعه بر روی مرزها و حاشیه شالیزار وجود دارند و تا قبل از کشت جدید روی آن ها زمستان گذرانی می کند از روش های موثر در کاهش جمعیت است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: انجام مبارزه زراعی علاوه بر جلوگیری از انتقال آفت به سال زراعی آینده سبب کاهش مصرف حشره کش ها، سلامت محیط زیست، برقراری تعادل طبیعی و تولید محصول سالم می شود.
زاغی تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان مناسب مبارزه زراعی به کشاورزان توصیه می شود هرچه سریع تر نسبت به شخم و شیار شالیزارها و از بین بردن علف های هرز اقدام کنند.
مازندران 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و سالانه بیش از شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
کشت غالب استان مازندران شالی برنج است که همه ساله در سطحی حدود 230 هزار هکتار انجام می شود و 42 درصد برنج مورد نیاز کشور در این استان تولید و تامین می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار