بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۵۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵ 05 January 2016
توصیه آيت الله مكارم شيرازي به نیروهای انقلابی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، تعرض و حمله به سفارت عربستان سعودی و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد که از سوی برخی افراد صورت گرفت را اقدامی ناپسند دانست و به تمام مردم و علاقه مندان و دلدادگان نظام و انقلاب توصیه کرد که دست به اقدامی نزنند که برای کشور و نظام هزینه داشته باشد.
به نقل از پايگاه اطلاع رساني معظم له، این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این کار می تواند از سوی دو عده انجام شود، یک عده علاقه مندان به نظام هستند که از سیاست ها و اقدامات سعودی ها به خشم امده اند، منتهی گاهی اوقات کار از دست شان در می رود و واجب است که مراقب باشند؛ گروه دوم نیز افراد نفوذی هستند که تا چنین فرصت هایی پیش می آید به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند و می خواهند کاری کنند که عداوت بین شیعه و سنی بیشتر شود و درگیریها گسترش یابد و به اهداف شان برسند.
وی اضافه کرد: نباید این کارها را انجام داد، این قبیل اقدامات هم برای نظام و هم برای اسلام هزینه های سختی دارد، وقتی دنیا در حال محکوم کردن سعودی ها هستند چرا ما کاری کنیم که ورق برگردد؛ امیدواریم دوستان بر اعصاب خود مسلط باشند و بهانه به دست دشمن ندهند و جلو نفوذی ها را به شدت بگیرند.


هر هفته در قم کارخانه ای تعطیل می شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درپنجمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان قم با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل کشور امروز بیکاری و رکود است، اظهارداشت: مدیران عامل بانک‌ها که در بحث پرداخت‌ها تسهیلات صندوق توسعه ملی اقدام نکرده بودند این صندوق را مخاطب قرارمی‌دادند و مشکل خود را به این صندوق ارجاع می‌دادند. 
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد امیرآبادی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی نهادی بین نسلی است، افزود: این صندوق برای این بناگذاشته شده است که توسط بانک‌ها با منابع مختلف به کارآفرینی کمک کنند و در این زمینه باید برای بانک‌ها بحث‌های انگیزه‌ای ایجاد کنیم. 
وی با اشاره به اینکه مقدار سود 21 درصد تسهیلات و حتی پایین‌تر از آن هم برای تولید کننده نمی‌صرفد، خاطرنشان کرد: پول تسهیلات و هزینه‌ها و مالیات و نیروی انسانی برای تولید کننده جایگاهی برای سود و استفاده  نمی‌گذارد. 
امیرآبادی با اشاره به اینکه هفته‌ای نیست که کارخانه‌ای در قم تعطیل نشود و کارگران بیکار نشوند، بیان کرد: اگر این سخت‌گیری‌ها لحاظ شود صنعت‌هایی که امکان احیا دارند هم به طور کلی از بین می‌روند و بیش از این باید با بحران بیکاری مواجه باشیم. 


برخی سخنان مسئولان عین نفوذ است

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر شجونی در سلسله نشست‌های بصیرتی صراط در مدرسه امام محمدباقر(ع) قم، ‌‌با اشاره به نزدیکی به انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 800 نفر برای خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند در صورتی که بسیاری از این افراد مجتهد نیستند.‌
به نقل از فارس، وی حضور پرشور در انتخابات را یکی از دستاوردهای نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: عده‌ای نیت حضور در خبرگان را دارند تا برخی از سخن‌های ناشایست را مطرح کنند.‌
شجونی با بیان اینکه فرد نفوذی می‌تواند در بدنه جامعه اسلامی حضور داشته باشد، اضافه کرد: این افراد در باطن خود زدن ریشه رهبری را هدف قرار داده‌اند در صورتی که شورای نگهبان با توانایی بسیاری به دنبال گرفتن امتحان علمی از داوطلبین مجلس خبرگان رهبری و جلوگیری از نفوذ افراد ناشایست هستند؛ شورای نگهبان وقت بررسی وضعیت داوطلبین را ندارد به همین علت برترین این افراد که نگران دین هستند را انتخاب و بقیه را جواب می‌کند.
این استاد حوزه سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی در مورد ولایت فقیه را اشتباه دانست و گفت: جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز او را از لیست خود حذف کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: شورای رهبری غیر قانونی است و هر فردی این موضوع را مطرح کرده خلاف قانون عمل کرده است، زیرا ایجاد شورا با حضور 12 رهبر در نقاط مختلف، سبب هرج و مرج می‌شود؛ این سخنان سودی ندارد و دنبال کردن این سخنان نیز غیر قانونی است.


جعفریه قم حسابی لرزید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: شهر جعفریه قم از ساعت هشت و 52 دقیقه و پنج ثانیه صبح یکشنبه تا روز گذشته نزدیک به 90 بار لرزیده است.
به نقل از ایرنا، محسن اوروجی آخرین لرزش حاصل از زمین لرزه را در ساعت هفت روز گذشته عنوان کرد و افزود: بالاترین مقدار زمین لرزه با قدرت نزدیک به چهار ریشتر بوده است.
وی اظهار داشت: پیش بینی های لازم برای مدیریت این حادثه انجام شده است و تمام دستگاه های امدادی در حالت آماده باش هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم بیان داشت: جلسه ای در منطقه جعفریه با شورایاری، دهیاری و بخشداری این بخش داشتیم که قرار شد افرادی که منزل غیر مقاوم دارند درمکان های دیگر اسکان یابند و ترجیح دادیم با توجه به برودت هوا اقدام به نصب چادر نکنیم. خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی و مالی به همراه نداشت.


انتقاد از بافت شهري نامتوازن قم

آيت الله اميني در ديدار استاندار قم با بيان اينكه بافت شهري نامتوازن و نامنظم قم شايسته ي جايگاه اين شهر نيست، اظهار كرد: ساخت و سازها در قم بايد طبق نقشه جامع مديريت شهري صورت پذيرد.
به نقل از قم نگار، وی با اشاره به نقش استاندار به عنوان مقام عالي استان اظهار كرد: كارهايي كه شهردار و ديگر مديران انجام مي دهند بايستي تحت نظر اين شخص باشد.
ايشان مسئوليت استاندار را بسيار سنگين و داراي جامعيت دانست و افزود: اگر ادارات و دستگاه هاي اجرايي خلاف كنند استاندار بايستي پاسخگو باشد.
آيت الله اميني با اشاره به برخي از مشكلات مديريت شهري كه از سالهاي گذشته گريبان شهر قم را گرفته است اظهار كرد: بافت نامنظم كلانشهر قم شايسته ي جايگاه شهر مقدس قم نيست.
استاد برجسته حوزه هاي علميه قم با بيان اينكه ساختار شهر قم از ابتدا به صورت منظم پايه گذاري نشده است افزود: يكي از مشكلات مهم شهر قم اين است كه نقشه ي جامع مديريت شهري نداريم.
آيت الله اميني همچنين مسئله ي بافت فرسوده ي قم را به عنوان يكي ديگر از معضلات شهر قم عنوان كرد و خواستار پيگيري استاندار براي رفع مشكلات مردم در اين بخش ها شد.


بودجه‌های قم به نام ما، به کام دیگران 

استاندار قم در پنجمین جلسه کارگروه اشتغال استان گفت: با توجه به ویژه بودن شهر قم از لحاظ سیاسی، مذهبی، فرهنگی و گردشگری نیاز است که در تخصیص بودجه توجه خاصی به آن شود.
مهدی صادقی افزود: شهر قم در موقعیتی قرار گرفته است که دیگران بیش از خودمان از امکانات استفاده می‌کنند بنابراین باید هوشیار باشیم که کلاه سرمان نرود و امکانات به نام ما و به کام دیگران مصرف نشوند.
وی با اشاره به تردد فراوان مسافران از استان قم ابراز کرد: سالانه 20 میلیون مسافر از این شهر عبور می‌کنند و ما بدون اینکه از آنها چیزی دریافت کنیم، خدمات ارائه می‌کنیم و این مایه ایجاد مشکلاتی در زمینه بودجه برای شهر قم می‌شود.
استاندار قم طرح‌‌‌های کمربندی را مورد توجه قرار داد و گفت: تمام فایده طرح‌های کمربندی که بناست در آینده انجام شوند برای دیگران است البته ما از این بابت خوشحالیم مشروط به اینکه سایر طرح‌های استان نیز مورد توجه قرار بگیرند.


طرح غربالگری اضطراب در مهدهای کودک

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه طرح غربالگری اضطراب در مهدهای کودک استان قم اجرا می‌شود اظهارداشت: این طرح در راستای انجام مداخلات غربالگری و تشخیص زود‌هنگام اختلالات روانی و ارتقاء سلامت روان جامعه با مشارکت مراکز مشاوره اجرا می‌شود.
به نقل از تسنیم، رضا سلیقه درباره نحوه اجرای طرح افزود: تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور اجتماعی و مهد کودک‌ها منعقد شده که با اجرا و تشخیص زودهنگام اختلالات و متعاقب آن کاهش بار بیماری‌ها، این طرح درارتقای سلامت روان افراد جامعه تاثیر به سزایی دارد.
وی عنوان کرد: اجراء این طرح تا پایان فعالیت مهد کودک‌ها ادامه دارد که والدین کودکان، پرسشنامه استاندارد شده به آنان را تکمیل و به مهد کودک تحویل می‌دهند که بعد از تکمیل پرسشنامه، روان‌شناسان معتمد و طرف قرارداد اقدام به بررسی‌های لازم می‌کند و در صورت نیاز، کودک و خانواده را برای مشاوره دعوت می‌کنند.
وی گفت: کودکانی که بعد از بررسی‌های لازم نیاز به مشاوره، روان درمانی و اصلاح محیط خانوادگی از نظر رفتارهای والدین دارند، راهنمایی و مشاوره‌های مورد نیازشان را از روان‌شناسان دریافت می‌کنند که همین امر مهم باعث ارتقاء سلامت جامعه می‌شود و متعاقب آن در آینده نوجوانان و جوانانی با روحیه سالم و بدون اظطراب داریم.


حذف نام‌هاي تكراري معابر و شوارع شهر

وجود نام‌هاي تكراري در شوارع و معابر موجب سردرگمي ‌مي‌شود بنابراين اقداماتي در اين راستا انجام خواهد شد تا اين نام‌هاي تكراري حذف شوند.
به نقل از شهرنیوز، مدير دفتر ارتباطات مردمي شهرداري قم در خصوص نام گذاري معابر و شوارع شهر قم اظهار كرد: در بحث نام گذاري سياست شهرداري بر اين است كه نامهاي تكراري حذف و نامهاي متناسب با شان و منزلت قم بر روي معابر و شوارع گذاشته شود كه در اين زمينه اقدامات بسياري انجام شده است.
علي اكبر رحيمي با بيان اينكه بحث نام گذاري با حساسيت و دقت بسيار زيادي صورت مي‌پذيرد خاطر نشان كرد: ابتدا درخواست‌ها و پيشنهادات در شهرداري مطرح مي‌شود و در كميته‌اي با عنوان شوراي نامگذاري اين درخواست‌ها و پيشنهادها مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به اينكه در نهايت نام‌هاي پيشنهاد شده در شوراي اسلامي شهر به تصويب مي‌رسند، بيان كرد: پس از تصويب در اين كميته طي يك لايحه‌اي نام‌ها به شواري شهر ارسال مي‌شود و بعد از اينكه وارد شوراي شهر شد در كميسيون خدمات شهري كه متشكل از اعضاي شورا است، نام‌ها مطرح شده و دفاعيات لازم صورت مي‌گيرد.
رحيمي با اشاره به اينكه تا كنون بيش از ۲۰ مورد از نام‌هاي تكراري اصلاح شده‌اند، عنوان كرد: اگر بخواهيم آماري ارائه دهيم امسال بيش از ۲۰ مورد از نام‌هاي تكراري را اصلاح كرديم؛ به عنوان مثال خيابان شهيد مفتح در منطقه چهار و همچنين خيابان مالك اشتر از جمله معابري هستند كه در آن‌ها تغيير نام ايجاد شده و اصلاحات لازم انجام گرفته است.


کمبود شدید مسجد در پردیسان

شهرک پردیسان در حال حاضر دارای 15مسجد است و5مسجد در حال ساخت دارد و با توجه به جمعیت90هزار نفری آن حداقل این شهرک نیاز به 100مسجد دارد و با توجه به این که پیش بینی شده جمعیت پردیسان قم تا چند سال اینده به مرز300هزار نفری برسد اگر تعداد مساجد ساخته شده به عدد100هم برسد باز نمی تواند نیاز ساکنان پردیسان را تامین کند.
به نقل از ثامن، چندی پیش تقی قرائتی مدیر موسسه مسجد اعلام کرد ایران در ساخت و تعداد مساجد از بسیاری از کشور مسلمان جهان مانند ترکیه، بنگلادش و اندونزی بسیار عقب تر است. 
وی گفت: در کشور بنگلادش که به اندازه استان کرمان است 250 هزار مسجد کوچک و بزرگ و در کشور اندونزی 660 هزار مسجدبیشترین تعداد مسجد در یک کشور مسلمان وجود دارد. 
طبق آمارهای سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز 72 هزار مسجد در کشور وجود دارد و این به معنی سرانه  یک مسجد به اعضا هر 1041 نفر است، آماری که نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی پایین تر است.
شهرک پردیسان قم که جمعیت بالای از آن قشر فرهنگی و طلبه هستند از همین امار پایین در کشو هم عقب تر است و می توان گفت که به ازای هر6هزار نفر یک مسجد در شهرک پردیسان وجود دارد.
پیش بینی شده که جمعیت این شهرک به بیش از 300 هزار نفر طی چند سال آینده برسد، و با توجه به این مسئله ساخت مسجد در این شهرک نسبت به افزایش جمعیت آن عقب تر است شاید تا چند سال اینده شهرک پردیسان قم با بحران شدید کمبود مسجد روبرو شود که به وجه شهر مقدس قم  اسیب می رساند.


یک ششم مساحت قم در بافت فرسوده

استاندار قم در دیدار آیت‌الله امینی، گفت: امیدوارم با نگاه جامع و مردم محور بتوانم منشا خدمات در ام القرای جهان تشیع باشم.
به نقل از روابط عمومی استانداری قم، سید مهدی صادقی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر طرح تفصیلی شهر قم مورد بررسی قرار گرفته است تصریح کرد: با تصویب این طرح از اقدامات جزیره‌ای جلوگیری خواهد شد.
وی نگاه کارشناسی را موضوع محوری در توسعه شهر قم دانست و خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها بر اساس نیازهای دهه‌های آتی باشد.
استاندار قم قرار گرفتن یک ششم مساحت قم در بافت فرسوده را یکی از مشکلات بزرگ شهر قم عنوان و تصریح کرد:‌ دولت به تنهایی قادر به حل این مسئله نبوده و نیازمند جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم.
وی با تاکید بر ارائه مشوق‌های لازم در راستای جذب بخش خصوصی افزود: در صورتی که شرایط سرمایه گذاری ریسک بالایی داشته باشد در سال‌های آتی شاهد پیشرفت عمده در پروژه‌های عمرانی و اقتصادی نخواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
پردیسان چی داره که مسجد نداشته باشه
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
وامی به بافت فرسوده دادند که وقتی برای تقسیط رفتیم دیدیم که باید برای سی ملیون حدود صد وبیست ملیون بپردازیم ،هیچ راهی هم نداریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار