رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، بالا بودن میانگین بارش سالانه نسبت به میانگین کشور، وسعت اراضی، برخورداری از نیروی انسانی توانمند و مرزی بودن را از پتانسیل‌های مهم کشاورزی استان کرمانشاه برشمرد.
کد خبر: ۱۵۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹ 04 January 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب، بالا بودن میانگین بارش سالانه نسبت به میانگین کشور، وسعت اراضی، برخورداری از نیروی انسانی توانمند و مرزی بودن را از پتانسیل‌های مهم کشاورزی استان کرمانشاه برشمرد.

خسرو شهبازی به مناسبت سالروز تاسیس وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه استان کرمانشاه از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این استان در بخش کشاورزی را بالا ارزیابی کرد و گفت: با اندکی برنامه‌ریزی می‌توان شاهد تحول چشمگیری در کشاورزی این استان بود.

شهبازی با بیان اینکه استان کرمانشاه دو میلیون و 449 هزار و 800 هکتار وسعت دارد، گفت: این استان در مجموع حدود 946 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که این حجم وسیع از اراضی زراعی و باغی می‌تواند یک پتانسیل بزرگ در راستای شکوفایی هر چه بیشتر استان در بخش کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه این استان را از نظر دامپروری نیز در کشور شاخص دانست و گفت: این استان در مجموع حدود چهار میلیون و 650 هزار واحد دامی دارد.

شهبازی سپس نیروی انسانی را از پتانسیل‌های ویژه استان کرمانشاه برشمرد و گفت: با تکیه بر این پتانسیل مهم می‌توان شاهد شکوفایی بخش کشاورزی بود، به ویژه اینکه در این استان حجم زیادی از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی حضور دارند که با بهره‌گیری از توان آنان در حوزه‌های مختلف شاهد متحول شدن بخش کشاورزی استان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به هم مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق، این مسئله را از امتیازات استان در راستای توسعه صادرات بخش کشاورزی دانست.

شهبازی با بیان اینکه میزان بارندگیهای بلند مدت سالیانه در استان کرمانشاه بر اساس آمارهای موجود 426 میلیمتر است، گفت: میانگین بارندگی‌های سالانه کشور بر اساس آمارهای موجود 276 میلیمتر می‌باشد و با این حساب می‌توان استان کرمانشاه را از استان‌های ویژه در زمینه منابع آبی دانست.

وی افزود: برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، خاک مستعد و... سبب شده تا استان کرمانشاه در زمینه کشاورزی توانمندیهای بالا و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به گفته شهبازی استان کرمانشاه در زمینه تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام شاخص بوده و بیش از 105 هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

شهبازی میزان تولیدات  بخش کشاورزی استان در سال گذشته را سه میلیون و 600 هزار تن اعلام کرد.

وی سپس اجرای پروژه های افزایش راندمان آب در بخش کشاوزری را از اولویت‌های مجموعه جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برشمرد و گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت محصولات جایگزین با محصولات با نیاز آبی بالا و... از دیگر اولویت‌های استان در بخش کشاورزی است.

وی در ادامه اشاره ای هم به اقدامات شاخص سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه داشت و گفت: با توجه به شرایط اخیر به وجود آمده در کل کشور در جهت مدیریت مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری تاکنون بیش از 60 هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه از یکپارچه نبودن اراضی زراعی و کوچک بودن قطعات آن، برق‌دار نبودن یش از نیمی از چاه‌های آب کشاورزی استان، معیشتی بودن غالب کشاورزی استان، مفروز نبودن اراضی زراعی استان و مشکلات تبعی ناشی از آن خصوصا عدم پذیرش این اسناد توسط بانک‌ها به عنوان وثیقه تسهیلات بخش کشاورزی از عمده چالش‌های بخش کشاورزی استان نام کرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار