معاون صنایع دستی ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگری آذربایجان غربی از میزبانی دوازدهمین دوره دو سالانه نگاره‌های چوبی ملی در ارومیه طی بهمن ماه امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۵۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 04 January 2016

افسانه رنجبر در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف از اجرای این دو سالانه را اعتلای و توسعه هنرهای چوبی عنوان کرد و افزود: میزبانی این رویداد فرهنگی فرصتی مناسب برای ارائه آثار هنری و معرفی هر چه بهتر هنر اصیل صنایع چوبی استان و جلوگیری از فراموشی و غفلت از این هنر اصیل است.

وی با بیان اینکه ۲۵ بهمن تمامی آثار رسیده از هنرمندان صنعت چوب کشورتحت داوری اولیه قرار می گیرد عنوان کرد: نتایج برگزاری دو سالانه نگاره‌های چوبی برای میزبان بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به غنای هنرهای چوبی در این استان فرصت مغتنمی است که با توجه به وجود هنرمندان هنرهای چوبی در ارومیه برای استان آذربایجان غربی پیش آمده است.

رنجبر، زمینه سازی برای تعامل، تبادل و انتقال تجربه ملی و حمایت از استعدادها، ارتقای همه جانبه و توسعه پایدار هنرهای سنتی از رویکردهای برگزاری این رویداد ملی است که بررسی تحول هنرهای چوبی معاصر و تولید محصولات چوب از رویکردهای این دو سالانه برشمرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و ۵۰۰ هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعالیت می کنند که از این تعداد دو هزار و ۱۰۰ نفر بیمه شده اند.

رنجبر افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از این هنرمندان در قالب بیمه و اعطای تسهیلات حمایت می کند و در برگزاری نمایشگاه ها نیز تسهیلات و امتیازهای ویژه ای به این افراد ارائه می شود.

وی ادامه داد: امسال دو نمایشگاه هنرهای صنایع دستی در ارومیه و خوی برگزار و در این نمایشگاه ها به هنرمندان امتیازاتی مانند اسکان و تغذیه و غرفه رایگان اعطا شد.

صنایع چوبی از جمله صنایعی است که از گستردگی زیادی در سطح کشور برخوردار است و یکی از زیباترین محصولات صنعت چوب، هنرهای چوبی است که شامل خراطی، منبت کاری، معرق کاری، ریزه کاری، دکوراسیون داخلی، پیکره سازی وغیره است که در نهایت زیبایی توسط اساتید متبحر کار می شوند و محصولات آنها زینت بخش زندگی مردم است.

تاریخچه منبت کاری وسایر هنرهای چوبی در آذربایجان غربی مانند اکثر مناطق کشور به درستی روشن نیست وفقط از طریق آثاری که در مساجد ودیگر بناهای تاریخی و یا آثار مکتوب موجوداست می توان راجع به تاریخ آنها حدس هایی زد، ولی آنچه امروزه ما در این استان مشاهده می کنیم فعالیت درخور توجه هنرمندان و صنعتگران در زمینه هنرهای چوبی و خصوصا منبت کاری است.

به گفته هنرمندان، استادکاران و پیشکسوتان این هنر میتوان گفت که در منطقه آذربایجان غربی خصوصا شهر ارومیه هنر منبت کاری بیش از ۲۰۰ سال در این شهرستان قدمت دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار