روز گذشته هشتم دی ماه اداره اوقاف بابل در اقدامی عجیب وتنها چند رو پس از ثبت ملی شدن خانه خلیلیان در بابل اقدام به تخریب آن کرد.
کد خبر: ۱۵۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵ 30 December 2015

به گزارش تابناک مازندران،خانه خلیلیان در که بین امامزاده ه قاسم و سه راه سنگ پل در بابل قرار دارد در تاریخ 25 آذرماه امسال ثبت ملی شد.

خانه قاجاری خلیلیان بابل میراثی ماندگار از عهد قاجار محل برگزاری روضه و حضور علمای بزرگ از جمله مرحوم آیت‌الله بیکایی و مرحوم آیت‌الله هادی روحانی بوده است که متاسفانه با وجودثبت ملی بودن این اثر مورد تعرض قرار گرفته است.

طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی «ﻫﺮﮐﺲ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﯾﺎ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻨﯿﻪ‌، ﺍﻣﺎﮐﻦ‌، ﻣﺤﻮﻃﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ـ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﯾﺎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻠﯽ ‌ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ‌، ﯾﺎ ﺗﺰﯾﯿﻨﺎﺕ‌، ﻣﻠﺤﻘﺎﺕ‌، ﺗﺎﺳﯿﺴﺎﺕ، ﺍﺷﯿﺎ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﻭ ﺧﻄﻮﻁ ﻭ ﻧﻘﻮﺵ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﯾﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﻣﺬﮐﻮﺭ، ﮐﻪ‌ ﻣﺴﺘﻘﻼ‌ ﻧﯿﺰ ﻭﺍﺟﺪ ﺣﯿﺜﯿﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ـ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﯾﺎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﺮﺍﺑﯽ‌ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﺴﺎﺭﺍﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﺑﻪ ﺣﺒﺲ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻟﯽ ﺩﻩ‌ﺳﺎﻝ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.»

پس از این اقدام غیرمتعارف و ضدفرهنگی که بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی اجرا شد، جمعی از فعالان اجتماعی و میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث فرهنگی حاضر شدند و از ادامه تخریب جلوگیری کردند. ماموران نیروی انتظامی هم با تماس تلفنی یگان حفاظت وارد محل شدند. در ادامه نیز پرونده ای تشکیل شد و تحقیقات مقدماتی در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از توقف تخریب خانه خلیلیان بابل خبر داد.

دلاور بزرگ‌نیا گفت: خانه خلیلیان كه از قدیمی‌ترین آثار تاریخی مازندران محسوب می‌شود و و به ثبت ملی رسیده توسط مالكان دولتی در حال تخریب است.

وی اظهار کرد:چند بنا و کارگر به داخل خانه خلیلیان وارد شده و مشغول تخریب بودند که با هوشیاری مردم و دوستداران بناهای تاریخی جلوی این عمل گرفته شد.

این مسئول افزود: با اطلاع این موضوع به سازمان میراث فرهنگی یگان حفاظت میراث سریع خود را به محل رساند و با همکاری نیروی انتظامی جلوی تخریب گرفته شد

بزرگ نیا ابراز کرد: عاملان تخریب هنوز مشخص نشده و پرونده تخریب این بنای تاریخی درحال بررسی است

 در حالی اوقاف بابل اقدام به تخریب این بنا کرده است که در ماه محرم در این مکان عزای اباعبدالله(ع) برگزار می شود.

همچنین اوقاف بابل در نامه ای به میراث فرهنگی از تخریب کلی این بنا خبر می داده در حالی که همین چند ماه عزاداری در این مکان برگزار شد و تصاویر نشان می دهد که این مکان تخریب نشده بود

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار