از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و در راستای حفاظت از محیط زیست جزیره هنگام، ورود گردشگران به ساحل نقره ای واقع در شمال غرب جزیره به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد طبیعت خلیج فارس، ممنوع اعلام شد.
کد خبر: ۱۵۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 23 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام گفت: سواحل نقره ای جزیره هنگام تا چندی پیش به عنوان یکی از نقاط دیدنی این جزیره محسوب می شد اما برداشت بی رویه شن های نقره ای از سوی گردشگران باعث شده تا هم اکنون این سواحل زیبا جذابیت خود را از دست دهند.

عباس نژاد هنگامی افزود: شن های نقره ای به گونه ای هستند که دیگر امکان بازسازی دوباره آنها از سوی طبیعت وجود ندارد.

وی در ادامه گفته های خود اذعان داشت: سرانجام با پیگیری های مستمر فعالان گردشگری جزیره هنگام، هم اکنون قانونی به تصویب رسیده که بر اساس آن پیاده کردن مسافران و گردشگران در ساحل نقره ای جزیره هنگام ممنوع شده است.

وی بیان کرد: این ممنوعیت طی درخواست های مکرر و پیگیری های صورت گرفته از سوی دهیاری، شورای اسلامی و تعاونی قایقداران و نیز مدیریت دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام از مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم صورت گرفت.

مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام اذعان داشت: به منظور اجرایی شدن این امر نامه نگاری های لازم با تعاونی های قایقداران فعال در امر ورود تور گردشگری به جزیره هنگام که در روستاهای کندالوی هنگام و شیب دراز قشم فعال هستند، انجام شده است.

به گفته عباس نژاد هنگامی، پیاده کردن مسافران در سواحل نقره ای هنگام به دلیل عدم توجه و احترام به منابع طبیعی و جاذبه های گرشدگری از سوی بازدید کنندگان ممنوع اعلام شد.

این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی خلیج فارس،اظهار کرد: طی سالهای اخیر به دلیل برداشت ماسه های نقره ای در ساحل مذکور توسط گردشگران، این ساحل نابود شده است.

وی از عملکرد به جای سازمان منطقه آزاد قشم در صدور این ممنوعیت و اعمال برخورد با متخلفین از سوی این سازمان در راستای حفاظت از محیط زیست جزیره هنگام قدردانی کرد.

عباس نژاد هنگامی ابراز امیدواری کرد: نظارت سازمان منطقه آزاد قشم بر اعمال قانون ممنوعیت پیاده کردن گردشگران در ساحل نقره ای هنگام تداوم داشته باشد.

وی یادآور شد: پیش از ممنوعیت پیاده کردن مسافران در سواحل نقره ای هنگام به قایقداران تذکرات لازم در خصوص نابودی این ساحل داده شده بود و از آنها خواسته بودیم تا از برداشت ماسه توسط گردشگران جلوگیری کنند که متاسفانه این امر مهم از سوی قایقداران صورت نگرفت.

مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام بیان کرد: حفاظت از محیط زیست جزایر خلیج فارس نیازمند فرهنگ سازی است که باید توسط مسئولین مربوطه صورت گیرد تا مردم به صورت خودجوش نسبت به حفاظت از محیط زیست اقدام کنند.

وی اضافه کرد: لازم است که گردشگران را با ضروریات حفاظت از محیط زیست جزایر و دریاهای کشور بیش از پیش آشنا کرد تا شاهد تخریب های اینچنینی نظیر نابودی سواحل نقره ای جزیره هنگام که در نوع خود در خلیج فارس منحصر به فرد است، نباشیم.

به گفته وی در طول سال به ویژه نیمه دوم آن گردشگران زیادی به جزیره هنگام با هدف گردشگری دریایی و نیز تماشای دلفین ها سفر می کنند.
مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام با اشاره به اینکه سفر به جزیره هنگام از طریق جزیره قشم برای گردشگران میسر است، گفت: هم اکنون آشنایی گردشگران به جذابیت های جزیره هنگام به گونه ای شده است که بخش اعظم گردشگران ورودی به قشم یکی از مقاصد اصلی سفر خود را جزیره هنگام تعیین می کنند.
عباس نژاد هنگامی تاکید کرد: تعداد زیادی از بومیان جزیره هنگام و روستاهای قشم در امر ورود گردشگران به جزیره هنگام اشتغال دارند.

وی یادآور شد: بانوان جزیره هنگام نیز با ساخت صنایع دستی مرتبط با دریا و نیز پخت غذاهای محلی و اجرای طرح حنا به عنوان یکی از سنت های منطقه خلیج فارس به گردشگران ورودی به این جزیره خدمات رسانی می کنند.

لازم به ذکر است، از جمله نقاط دیدنی جزیره هنگام تأسیسات بندری انگلیسی‌ها است. تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره یکی از دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌رود.

شنا و غواصی در سواحل پیرامون جزیره و تماشای لاکپشت های دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی از جمله جاذبه های دریایی اطراف هنگام و طبیعت منحصر به فرد، آهوان و تنها پارک کروکودیل کشور از جاذبه‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌شوند.

تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام، که بیش تر اهالی از دیرباز به آن مشغول بوده اند، ماهیگیری بوده است. در حال حاضر با حضور گردشگران علاقه مند به دیدین زیبائی های طبیعی و گردشگری جزیره، ارائه خدمات به گردش گران نیز از جمله فعالیت های مردم محلی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار