از اولین روز آغاز ثبت نام تا پایان وقت اداری ( شنبه 28 آذرماه)، 17 نفر از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه های مختلف انتخابیه کشور با مراجعه به فرمانداری قم، نام نویسی کردند.
کد خبر: ۱۴۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱ 20 December 2015
به گزارش تابناک قم، رضا سیار در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین آمار ثبت نامی از سومین روز انتخابات مجلس خبرگان رهبری و اولین روز ثبت نام مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تاکنون 17 نفر کاندیدای مجلس خبرگان رهبری از روز پنج شنبه تا امروز شنبه ثبت نام کرده اند که تفکیک میان استان قم و دیگر استان ها انجام نشده است.

فرماندار قم افزود:از صبح در آغاز ثبت نام مجلس شورای اسلامی 7 نفر در مجلس شورای اسلامی ثبت نام قطعی کرده اند قائدتا مجلس خاص حوزه استحفاظی قم است.

وی تصریح کرد: ثبت نام از کاندیداهای خبرگان رهبری تا جمعه از حوزه انتخاباتی قم انجام گرفت اما با توجه به درخواست های متعدد برخی از کاندیداها و علما و بزرگان و پیگیری استاندار محترم از وزارت کشور اجازه گرفته شد تا به صورت نیابت از وزارت در مرکز استحفاظی قم ثبت نام انجام گیرد.

سیار اظهار کرد: پس از ثبت نام پرونده ها به وزارت کشور فرستاده می شود تا بررسی های لازم از سوی وزارت و شورای نگهبان انجام گیرد تا صلاحیت ها تائید گردد در این زمینه به نوعی تسهیل برای ثبت نام انجام شد که امکان مراجعه به وزارت کشور یا حوزه استحفاظی استان خود را نداشتند در قم ثبت نام کنند.

وی در مورد تائید صلاحیت ها خاطرنشان کرد: تائید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان بر عهده شورای نگهبان است که در فورجه قانونی توسط شورای نگهبان انجام می گیرد و به محض اینکه نتیجه به فرمانداری های سراسر کشور ابلاغ شود توسط فرمانداری ها تائید و رد صلاحیت ها به افراد ابلاغ می گردد.

فرماندار قم در باره ثبت نام مجلس شورای اسلامی گفت:ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از امروز 28 آذر ماه لغایت 4 دی ماه ادامه دارد و بررسی تائید صلاحیت ها از 5 دی ماه آغاز می شود که هیات اجرایی در این مدت باید تشکیل شود که چون هیات اجرایی خبرگان روز 25 آذر ماه تشکیل شد با هماهنگی میان وزارت کشور و شورای نگهبان انجام شده همان معتمدین انتخابی در خبرگان بتوانند در مجلس شورای اسلامی هم حضور یابند.

وی عنوان کرد:ما یک تغییر جزئی در هیات معتمدین مجلس خبرگان داریم به طوری که در هیات معتمدین خبرگان 8 نفر و 3 نفر عضو اداری هیات اجرایی شامل شامل دادستان و فرماندار و مدیر کل ثبت احوال است که جمعا 11 نفر می شوند.

سیار ادامه داد: در انتخابات مجلس در حوزه انتخابی شهرستان معتمدین 9 نفر هستند که به موجب تبصره قانونی این امر یکی از اعضای معتمدین در مراکز بخش و یا در شهرستان ها باید نماینده ای از شورای اسلامی شهرستان و یا بخش مربوطه باشد.

وی گفت: عضو دوم نیز باید یکی از اعضای اداری رئیس اداره ثبت احوال شهرستان باشد که در این باره ما با اخذ مجوز از وزارت در قم یک هیات اجرایی 8 نفره به علاوه یک نماینده از شورای اسلامی شهرستان است که نامه درخواست را نوشته ایم و باید تشکیل جلسه بدهند و یک نفر نماینده خود را به ما معرفی نمایند.

وی خاطرنشان کرد:هیات های اجرایی پس از معرفی با ترکیب همان معتمدین انتخاب شده که به صورت مشترک خواهد بود و همان ترکیب معتمدین در خبرگان با حضور نماینده شورای اسلامی شهرستان و ریاست ثبت شهرستان در هیات اجرایی مجلس شورای اسلامی صورت جلسه جداگانه ای ارائه می دهند و تصمیماتشان برای شعبات اخذ رای و تعیین اعضای صندوق رای و سایر اقدامات یکی است.

فرماندار قم توضیح داد:تفاوت آشکار هیات اجرایی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی این است که در خبرگان رهبری وظیفه بررسی و تائید صلاحیت بر عهده شورای نگهبان است ولی در مجلس همان اعضای هیات اجرایی کار بررسی و تائید صلاحیت کاندیداها را بر عهده دارند که از روز 5 دی ماه آغاز می شود.

وی افزود:اقدامات اولیه استعلامات از 5 دی ماه انجام می پذیرد و پس از پاسخ استعلامات هیات اجرایی تشکیل جلسه می دهد و نظر خود را ارائه می دهند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار