کد خبر: ۱۴۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 08 December 2015
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اجرایی شدن طرح جنگل کاری اقتصادی در این استان، آن را راه حلی برای رسیدن به توسعه پایدار، کنترل روان آب ها و جلوگیری از سیلاب ها دانست.

حسین میررجبی افزود: طرح جنگل کاری اقتصادی که با مشارکت مردم اجرا می شود به توسعه جنگل­ها و حفظ و افزایش تنوع گونه­های جنگلی می انجامد که در نتیجه آن افزایش بیلان تولید آب، احیاء جنگل های مخروبه و بازسازی اکوسیستم­های جنگلی را در پی دارد.

وی، اثربخشی در تعدیل آب و هوا، ترویج فرهنگ درختکاری و توسعه جنگل در کشور، افزایش درآمد ساکنان عرصه های جنگلی ناشی از تولید محصولات ارگانیک جنگلی، حفاظت خاک و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و کنترل فرسایش و رسوب، افزایش مشارکت و حضور واقعی مردم در احیاء و توسعه جنگل های کشور را از دیگر اهداف اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی برشمرد.

وی در ادامه با تشریح اجرای این طرح گفت: امروزه نقش مهم و حیاتی جنگل ها و درختان در کنترل روان آب، تغذیه سفره های آب زیر زمینی، حفظ و تشکیل خاک، تولید اکسیژن، تلطیف هوا، پالایش گازهای سمی، تأمین غذا و پروتئین، تولید مواد دارویی و صنعتی، پناهگاه حیات وحش، تولید علوفه و ... بر کسی پوشیده نیست.

میررجبی افزود: به همین منظور استان البرز با دارا بودن بیش از 15 هزار هکتار جنگل طبیعی و دارا بودن شرایط اقلیمی، ادافیکی و اکولوژیکی منحصر به فرد، دارای تنوع گونه­ای منحصر به فردی می­باشد.

وی بیان داشت: با عنایت به اهمیت جنگل­های استان و سیاست­های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، حفظ، احیاء و توسعه این منابع خدادادی در دستور کار اداره جنگل­کاری و جنگلداری قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: موضوع حائز اهمیت در رسیدن به این هدف سبز، جلب مشارکت­های مردمی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست از جمله جنگل­ها می­باشد.

وی با اشاره به اینکه گونه های درختی مورد کاشت می­بایست از نوع جنگلی و الزاما بومی، اقتصادی و چند منظوره باشند، ادامه داد: در این طرح با تلفیق عوامل اکولوژیکی (فاکتورهای اقلیمی، خاک، مناطق مناسب شناسایی و پس از شناسایی و تعیین گونه و اجرای نقشه کاشت، روش های کاشت متناسب با وضعیت هر منطقه تعیین و اقدام به کاشت می شود.

میررجبی گفت: با اجرای شیوه ها و تکنیک­های ذخیره نزولات و عملیات مکانیکی لازم بر روی خاک شرایط لازم برای ذخیره و جذب حداکثر رطوبت حاصل از بارندگی و جلوگیری از تبخیر فراهم و با بکارگیری گونه­های دو منظوره منطقه مورد طرح احیاء خواهد شد.

وی با اشاره به بارش باران در روز یکشنبه ساعت 7.30 بعداز ظهر 28 تیرماه سال جاری در ارتفاعات بالادست روستای سیجان از حوزه آبخیز ارنگه (که بنا بر اظهار اهالی زمان بارش حدود 15 دقیقه بوده است) و پس از گذشت حدود 5 دقیقه از بارش، متاسفانه سیل وارد روستای سیجان شد.

وی ادامه داد: سیل با حمل مواد جامد از جمله تنه های درختان و سنگ های درشت باعث مسدود شدن پل های موجود در روستا، طغیان رودخانه و وارد شدن به روستا و منازل مسکونی شد که با توجه به تعطیلی عید فطر تراکم جمعیت در روستا بالا بوده و سبب وارد آمدن خسارت های جانی ومالی جبران ناپذیری شد.

میررجبی گفت: پس از وقوع این حادثه که هشداری برای ساکنین مناطق روستایی و مسوولین دولتی بود و بر اساس هماهنگی­های صورت گرفته بین شورای اسلامی روستا واداره جنگل کاری و جنگلداری استان البرز مقرر شد زمستان سال جاری پروژه جنگل کاری به مساحت 130 هکتار و با گونه­های دو منظوره از جمله بنه، زرشک، سنجد، سماق، زالزالک، گردو جنگلی، بادام جنگلی و غیره در قالب دو منطقه در روستای سیجان صورت گیرد.

وی اظهار داشت: این طرح در روستای سیجان با همکاری شورای اسلامی و اهالی محل و همچنین سازمان­های مردم نهاد به اجرا درآمده که در اجرای آن سعی خواهد شد با بکارگیری گونه­ های دو منظوره، ضمن رسیدن به اهداف بیولوژیکی پروژه­های جنگلکاری، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم محلی نیز مدنظر قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار