با فرارسیدن برداشت نیشکر از مزارع مازندران، روستای سیف‌کتی قائم‌شهر، 18 دی ماه میزبان جشنواره نیشکر خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۹ 07 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، شکر قهوه‌ای یا شکر سرخ، قند نیشکر است که به‌طور مشخص سرخ یا قهوه‌ای‌رنگ است. علت رنگ سرخ وجود شیرهٔ قند "ملاس" است. هنگام پالایش قند نیشکر دو محصول به‌دست می‌آید؛ قند "سکروز" و شیرهٔ قند که به صورت تیره، معتدل و کم رنگ می‌آید. شکر نیمه پالایش شده که هنوز اثر شیرهٔ قند دارد همان شکر سرخ است.

امروزه کارخانه‌ها شکر سرخ را با اضافهٔ شیرهٔ قند به شکر کاملاً پالایش‌شده تهیه می‌کنند. بدین‌وسیله می‌توان تناسب شکر و ملاس و هم‌چنین اندازهٔ بلورهای شکر را به ‌صورت راحت‌تری کنترل کرد.

تاریخچه شکر قهوه ای در ایران و جهان
تاریخچه شکر قهوه ای تصفیه نشده به اواخر قرن 18 برمی گردد. در آن زمان که تولید و مصرف شکر سفید شروع شده بود مردم اروپا و برخی از کشورهای آسیائی به خصوص ایران، شکر ناخالص تولید شده را که اغلب رنگی تیره مردم خاورمیانه و آسیا حدود یک دهه پیش با شکر قهوه ای خوراکی که در اروپا تولید می‌شد آشنا شدند.

شکر قهوه ای قابل مصرف از یک ترکیب ساکارز (شکر تصفیه شده) که با مقادیری معین از ملاس به صورت لایه ای نازک برروی ذرات آن نشسته، تهیه شده است.
این فرآورده از نظر تجاری دارای طیف وسیعی از تنوع است که شکر قهوه ای شماره 1 با رنگ نسبتاً سفید تا شکر قهوه ای شماره ی 15 (تیره ترین رنگ  (رنگ قهوه ای تیره مشخص می‌شود. در این بین شماره های 6 ، 8 ، 10 و 13 از پر مصرف ترین انواع آن است.
این محصول به سبب طبیعت رطوبت گیر ملاس آن، مرطوب و معمولا "روان" است. اندازه ذرات آن متنوع بوده و معمولاً از کریستال های شکر سفید کوچکترند. تولیداتی که به منظور مصارف صنعتی به کار می روند ممکن است دارای دانه های ریزتری باشند که قطر ذرات آن تقریبا0.35 میلی متر است.
روستای سیف‌کتی قائم‌شهر میزبان جشنواره نیشکر

دبیر اجرایی جشنواره نیشکر و بوم‌گردی سیف‌کتی قائم‌شهر در گفت‌و گو با ایسنا در خصوص برگزاری جشنواره نیشکر در روستای سیف‌کتی قائم‌شهر با بیان اینکه این جشنواره برای تقویت همدلی و همزبانی مردم مازندران و با هدف معرفی محصول نیشکر و خاصیت های آن برگزار می شود، اظهار کرد: روستا کانون مهر و محبت است و در واقع این جشنواره به منظور برگشت به روستا است و اشتغال زایی افرادی است که به شهرهای بزرگ مهاجرت کردند.

عباد طیبی سیف کتی افزود: جشنواره نیشکر با پیشنهاد و همکاری شورای اسلامی، هیأت امنا و پایگاه مقاومت بسیج روستای سیف‌کتی قائم‌شهر و حمایت فرمانداری، بخشداری، اداره جهاد کشاورزی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر، شهرداری و اهالی روستاهای همجوار قرار است برگزار شود.

دبیر اجرایی جشنواره نیشکر و بوم‌گردی سیف‌کتی درباره برنامه‌های اصلی و جانبی این جشنواره با بیان اینکه در این مراسم با برنامه‌هایی از قبیل برپایی کارناوال شادی، صله رحم، تجلیل از خانواده شهدا، دانش آموزان و فرهیختگان روستا، موسیقی و شعرخوانی همراه است، تصریح کرد: در جشنواره نیشکر  18 دی  نوعی نمایش چیدمان سفره هفت سین در استقبال از نوروز و بازی های محلی هم اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم از دانش‌آموزان خانواده‌هایی که پدر و مادرشان اهل این روستا بودند و در حال حاضر در استان دیگر زندگی می کنند و فرزندشان مقام های مختلف چه در زمینه درسی و ورزشی کسب کردند تجلیل خواهد شد، اضافه کرد: ما می خواهیم با این جشنواره مهر و محبت را برگردانیم به بزرگترهایی که در این روستا ماندند و سال‌ها کسی سراغی از آنها نگرفت.

طیبی عنوان کرد: بازارچه فروش محصولات بومی، پخت انواع غذای محلی، بازدید از نقاط دیدنی و پاکسازی محیط زیست از زباله بخش دیگری از برنامه های این جشنواره است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این مراسم با همراهی اداره کل دفتر امور روستایی استانداری و برخی تشکل های فرهنگی مازندران همچون گروه آیین زندگی سوادکوه، موزه مردم شناسی خانه ریحانه کوتنا، انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو، شرکت پیشرو نمایش کاسپین، انتشارات شلفین، انجمن دوستداران کوه دماوند برگزار می شود، تاکید کرد: شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی مازندران هم ما را همراهی می کند و نیز انجمن رفتگران طبیعت مازندران، انجمن قلم شمال، کانون ادبی بامداد (کتابخانه‌های عمومی قائم‌شهر)، انجمن سوادکوهی‌های ساکن تهران و انجمن توسعه پایدار قائم‌شهر در برپایی این جشنواره حضور دارند.

دبیر اجرایی جشنواره نیشکر و بوم‌گردی سیف‌کتی درباره  خواص دارویی فرآورده های حاصل از نیشکر با بیان این که نیشکر خواص دارویی و فرآورده های جانبی بسیاری دارد، یادآور شد: بررسی زمینه رشد اقتصاد مبتنی بر محصولات بومی، ترویج فرهنگ و آئین های محلی و توسعه گردشگری با حفاظت از میراث تاریخی – طبیعی جزو هدف های برپایی جشنواره نیشکر است.

ارزش غذائی شکر قهوه‌ای

وی در مورد ارزش غذایی این فرآورده با بیان اینکه شکر قهوه‌ای حاوی املاح مفید کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است و هر صد گرم شکر قهوه ای حاوی حدود 370 کالری است، درحالی که در شکر سفید این مقدار به 400 کالری می رسد، تصریح کرد: با توجه به ساکاروز و کالری کمتر در شکر قهوه ای در مقایسه با شکر سفید مصرف آن توصیه می شود و طبیعت عصاره آن برای سلامت افراد مفید است.

طیبی اضافه کرد: برای جلوگیری از سفت شدن شکر قهوه ای که دارای حدود 2 درصد رطوبت است آن را در ظروف کاملا بسته ای که در آن هوا نفوذ نکند قرار داده و بهتر است در یخچال نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه شکر قهوه ای علاوه بر مصارف خانگی در شیرینی پزی و به خصوص پخت انواع کیک به ویژه در کشورهای توسعه یافته مصرف فراوانی دارد، گفت: این ماده بر حسب کیفیت، مزه، بوی و قوام آن در ترکیبات شیر، بستنی، خامه، شیرینی و مخلوط های انواع کیک، بستنی و مربا به کار می رود.
روستای سیف‌کتی در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قائم شهر در منطقه‌ای تپه‌ای جنگلی قرار دارد که از جنوب به جنگل، از سمت غرب به روستای چِپی، از شمال به روستای ریکنده، از شرق به روستای سیدابوصالح و از شمال شرقی به روستای پرچینک متصل می شود این روستا حدود 60 خانوار دارد که به كشاورزی مشغول هستند.

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار