یک کارشناس محیط زیست معتقد است منوریل قم نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارد تا اثر آن بر خاک، هوا و آب‌های زیرزمینی بررسی شود.
کد خبر: ۱۴۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 07 December 2015
به گزارش تابناک قم، محمد فهیمی‌نیا با اشاره به این‌که منوریل هم به هر حال یکی از طرح‌های بزرگی است که در شهر قم در حال انجام است و طرح‌های بزرگ و اثرگذار باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید ارزیابی زیست محیطی برای این پروژه صورت بگیرد.

وی با اشاره به این‌که برای ارزیابی زیست‌محیطی اطلاعات دقیق پروژه لازم است گفت: این موضوع به نگاه مثبت مسئولان پروژه به این مسأله نیاز دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در ارزیابی زیست محیطی مقایسه‌ای صورت می‌گیرد بین وضعی که منوریل وجود دارد و وضعی غیر از آن. به عنوان مثال محاسبه می‌کنیم که این تعداد مسافر که منوریل می‌تواند جا به جا کند اگر با تاکسی یا اتوبوس جا به جا شوند چه تبعات زیست محیطی خواهد داشت.

فهیمی‌نیا با اشاره به این‌که شاید اگر این ارزیابی انجام شود به این نتیجه برسیم که آلودگی استفاده از تاکسی و اتوبوس برای شهر بیش از منوریل است ادامه داد: البته در مسائل دیگر ممکن است طور دیگری به نتیجه برسیم. مثلاً تغییری که در رودخانه به وجود آمده و بستر رودخانه را میزبان ستون‌های بتنی کرده است، موضوع چالش‌برانگیز زیست محیطی است.

وی خاطرنشان کرد: روش ارزیابی زیست محیطی اینطور است که نقاط مثبت و منفی را کنار هم می‌گذارند و در نهایت به طرح یک نمره منفی یا مثبت می‌دهند. اگر طرح بتواند نمره مثبت بگیرد که مشکلی نیست اما اگر نمره منفی بالایی بگیرد به هر حال تهدید‌کننده است.  مشاور محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این‌که در ارزیابی ملاک‌های علمی مد نظر است ابراز داشت: در حال حاضر نظرات شهرسازان و مهندسان ترافیک درباره منوریل مطرح شده اما تا کنون یک کارشناس زیست محیطی نظری راجع به این طرح نداده و این کاری نیست که بتوانیم به صورت سطحی انجام دهیم بلکه نیاز به بررسی دقیق دارد.

فهیمی‌نیا با اشاره به مزیت‌های ارزیابی یک طرح گفت: گاهی حتی می‌شود اثرات منفی را محاسبه و راهکارهایی برای تقلیل آن ارائه کرد و از برخی مضرات چشم پوشی کرد. اینطور نیست که بگوییم چون این طرح به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده، دیگر نیاز به ارزیابی زیست محیطی ندارد. شاید این ارزیابی بتواند راهکارهایی برای استفاده بهتر از طرح ارائه کند.

وی با اشاره به این‌که باید بررسی کنیم که ساختار زمین‌شناسی کف رودخانه چگونه است و نسبت به منوریل چه واکنشی خواهد داشت خاطرنشان کرد: مسأله دیگری که باید بررسی کرد سیلاب‌هایی است که ممکن است رودخانه را دچار کند.

عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت قم گفت: باید بدانیم در یک دوره 100ساله چه اندازه سیلاب قم را تهدید می‌کند و این سیلاب‌ها چه اثری بر ستون‌های منوریل خواهند داشت. تأثیری که بر خاک، جمعیت، هوا، مصرف سوخت، آلودگی صوتی و... دارد در ارزیابی زیست محیطی قابل بررسی است.

وی افزود: در حال حاضر 50 عنوان طرح وجود دارد که برای اجرا شدن نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارند که طرح‌های بزرگ شهری هم از آن جمله هستند زیرا گاهی هم در نوع طرح و هم در نوع اجرا نیاز است ملاحظاتی به کار گرفته شود.

فهیمی‌نیا با اشاره به این‌که کارگاه‌هایی که برای تولید فعالیت می‌کنند ممکن است آلودگی‌هایی در زمینه آب و خاک ایجاد کنند اضافه کرد:منوریل به این علت که با میدان مغناطیسی کار می‌کند آلودگی کمی دارد اما ایستگاه‌هایی که برای استفاده از آن ایجاد شده آلودگی‌هایی دارند.

وی ابراز داشت: باید دید فاضلاب این ایستگاه‌ها قرار است به کجا برود. ما چند چاه در رودخانه داریم که آب مردم قم را تأمین می‌کنند و مسأله بستر رودخانه از نظر آلودگی بسیار مهم است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار