قدمت کشت زعفران در خراسان جنوبی به ۷۰۰ سال می رسد
رئیس سازمان جهادکشاورزی: خراسان جنوبی مقام نخست کیفیت زعفران را در کشور دارد/ سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت زعفران عمده ترین مشکل تولید طلای سرخ در خراسان جنوبی است
کد خبر: ۱۳۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 03 December 2015

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال پیش بینی می شود 53 تن و 360 کیلو گرم زعفران از اراضی استان برداشت شود.

هاشم ولی پورمطلق در گفت وگوی اختصاصی با تابناک با اشاره به اینکه 95 درصد زعفران جهان توسط ایران تامین می شود، گفت: زعفران در ایران از قدمت ۳ هزار ساله برخوردار است و مرکز اصلی پرورش این گیاه مناطق کویری و کم آب خراسان جنوبی محسوب می شود و قدمت زعفران در خراسان جنوبی به ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی به لحاظ تولید زعفران مقام دوم و از لحاظ کیفیت، مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، میزان سطح زیرکشت زعفران در استان را 14هزارو131 هکتار بر اساس آمار سال 93 اعلام کرد و گفت: میزان برداشت زعفران بر اساس آمار سال گذشته نیز 46 تن است.

ولی پورمطلق اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت زعفران در شهرستان قاینات با 4هزارو346 هکتار و میزان برداشت 13 تن و 700 کیلوگرم است و شهرستان سرایان با سطح زیرکشت 2هزارو392 هکتار با برداشت حدو 7 تن و 600 کیلوگرم رتبه دوم تولید زعفران را به خود اختصاص داده است.

وی از فعالیت ۳۵ هزار و ۸۳۰ بهره بردار در زمینه تولید محصول زعفران در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: برداشت زعفران از نیمه دوم مهرماه شروع و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات کشت زعفران در خراسان جنوبی، سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت زعفران را یکی از عمده مشکلات تولید طلای سرخ در خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: در کنار آن نوسانات قیمت طلای سرخ مهمترین دغدغه تولید کنندگان این محصول صادراتی است.

ولی پورمطلق، اعطاء زمین، مجوز و تسهیلات به صنایع بسته بندی و فرآوری، ارائه تسهیلات مورد نیاز جهت احداث مزارع زعفران به متقاضیان، ارائه تسهیلات مورد نیاز در خصوص جوان سازی مزارع زعفران، برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ارتقاء دانش فنی بهره‌برداران و تهیه نشریه فنی زعفران برای زعفران کاران را از سیاست گذاری جهاد کشاورزی خراسـان جنوبی در راستـای حمایت از کشاورزان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: تاکنون تعداد 29 باب پروانه تأسیس با ظرفیت 150 تن و پنچ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت 60 تن درخراسان جنوبی صادر شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی خشکسالی های ۱۶ ساله اخیر، کاهش آبدهی قنوات، کاهش کیفیت منابع آبی، تغییرات و نوسانات قیمت را از مشکلات زعفران کار استان دانست و استفاده از پیاز سالم و درشت، استفاده از کودهای آلی از قبیل کود حیوانی و کودهای بیولوژیک و محلول پاشی با عناصر میکرو، آبیاری به موقع و به میزان کافی، مبارزه با علف های هرز و مبارزه با آفات و بیماری ها مخصوصا پیاز زعفران را از جمله نکات مهم در افزایش عملکرد این محصول استراتژیک عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با توجه اینکه رویکرد تولید محصول سالم مورد توجه جهاد کشاورزی است در این زمینه استفاده از کودهای آلی و زیستی در زراعت زعفران مدنظر قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین کشاورزان به منظور کاهش آلودگی های میکروبی خصوصاً در زمان برداشت و پس از برداشت با استفاده از ظروف استاندارد و رعایت مسایل بهداشتی و نحوه صحیح خشکانیدن زعفران در جهت ارتقاء کیفی این محصول ارزشمند اقدام کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار