همزمان با یوم اربعین حسینی هیئت‌ها و دستجات عزاداری اردبیل در اعلام وفاداری با مکتب حسینی اقامه عزا کرده و بر ادامه طریق حضرت سید‌الشهدا (ع) و یاران باوفایش تاکید کردند.
کد خبر: ۱۳۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵ 03 December 2015

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، در آیین‌های عزاداری سید‌الشهدا (ع) که از صبح امروز در شهرهای مختلف استان اردبیل همراه با راهپیمایی و عزاداری‌های اربعین حسینی به رغم سرمای پاییزی هوا حال و هوایی عاشقانه و گرم داشت، عاشقان سید‌الشهدا(ع) پرشور‌تر از همیشه در محافل، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سطح شهر اردبیل، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به عزاداری پرداخته و با نشان دادن عشق و علاقه‌شان به سید‌الشهدا (ع) و یاران باوفایش شعار «لبیک یا حسین»، « هیهات منا الذله»، «یا قمر بنی‌هاشم» و «یا زینب کبری» را سر دادند.

مراسم تعزیه و عزاداری با عنوان چله‌نشینان حضرت حسین (ع) در اکثر مساجد استان اردبیل برگزار شد و در خلخال نیز مراسم اربعین حسینی همراه با راهپیمایی عزاداران تا مزار شهدای گمنام برگزار شد.

در برخی از شهرها نیز به صورت نمادین کاروان اسرای کربلا به راه انداخته شد تا گوشه‌ای از مظلومیت خاندان عصمت و طهارت بعد از واقعه کربلا به نمایش گذاشته شود.

در برخی از شهرها و روستاهای استان اردبیل محافل شبیه‌خوانی به ویژه شبیه‌خوانی مربوط به خطبه حضرت زینب (س) در شام، مجلس یزید و خطبه غرای امام سجاد (ع) به صورت نمادین به نمایش گذاشته شد که باشکوه‌ترین این آیین شبیه‌خوانی در منطقه اولما از توابع بخش ارشق مشگین‌شهر برگزار شد که بیش از صدها هزار نفر در این محفل حاضر شده و با آیین شبیه‌خوانی اربعین حسینی در این منطقه از نزدیک آشنایی پیدا کرده و در مجالس و محافل عزاداری و توزیع احسان و نذری شرکت کردند.

در یوم اربعین در مرکز استان اردبیل نیز بیش از 20 هیئت و دسته عزاداری بعد از حضور در مساجد مختلف از ساعاتی پیش در میدان‌های اصلی به‌ویژه میدان عالی‌قاپو اقامه عزا کرده و به یاد شهدای کربلا و اسرای نینوا بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

سخنرانان در این محافل بزرگترین منادی و ترویج‌کننده مکتب حسینی را بعد از واقعه کربلا حضرت زینب یاد کرده و از آن شیرزن کربلا به عنوان مروج فرهنگ حسینی در نهضت عاشورا نام بردند.

در این محافل و مجالس با توجه به سرمای پاییزی هوا در اردبیل محافل توزیع احسان و نذور نیز گرم بود به طوری که در اربعین حسینی نیز پاکبانان محرم با حضور در میادین مختلف اقدام به جمع‌آوری ظروف یکبار مصرف و دیگر پسماندهای شهری کردند تا آراستگی شهر حفظ شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار