امواج توده هوای سرد و بارشی از چهارشنبه 11 آذر ماه جاری به شکل پی در پی قسمت وسیعی از استان اردبیل را در بر می گیرد.
کد خبر: ۱۳۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 28 November 2015

به گزارش ایرنا ؛ نقشه های هواشناسی همچنان نشانگر ادامه حاکمیت پرارتفاع در لایه میانی جو روی فلات ایران و قسمت اعظمی از خاورمیانه هستند که از یک هفته گذشته سبب پایداری هوا و آسمان اغلب صاف و بدون بارش در این نقاط شده است.

همچنین کاهش تدریجی فشار هوا در سطح زمین در پهنه وسیعی از کرانه های جنوب خزر و استان اردبیل سبب وقوع پدیده فون و وزش باد گرم در شهرستان های واقع در غرب سواحل دریای مازندران ازجمله آستارا و هشتپر طوالش و نیز قسمت مرکزی استان اردبیل شامل شهرستانهای اردبیل ؛ نیر ؛ نمین ؛ سرعین و مشگین شهر شده است.
ادامه وزش این باد گرم که در اصطلاح محلی مردم اردبیل به گرمیج موسوم است تا سپیده دم فردا (شنبه) سبب افزایش نسبی دمای هوا در طول روز در این نقاط خواهد شد.
از فردا به تدریج جریان باد به جانب شمال شرق تغییر و دمای هوا کاهش می یابد و روز یکشنبه گذر سریع یک موج کم دامنه از شمال و شمال غرب کشورمان سبب وقوع ریزش خفیف برف و باران در بعضی نقاط کرانه جنوب غرب خزر و استان اردبیل می شود که به خاطر حاکمیت پرارتفاع در لایه میانی جو ؛ این سامانه به سرعت و تا بامداد دوشنبه ضعیف و بارش ها متوقف می شوند.
ولی نقشه های پیش یابی استقرار یک ناوه کم ارتفاع را روی شبه جزیره بالکان ؛ دریای سیاه و شرق مدیترانه نشان می دهند که در حرکت شرق سوی خود از اواخر وقت سه شنبه از شمال غرب به تدریج به کشورمان نفوذ و استان اردبیل را نیز زیر تاثیرهای خود قرار می دهد.
همزمان با رخنه این ناوه به استان اردبیل فشار هوا در سطح زمین با ریزش هوای سرد از عرض های بالا افزایش یافته و سرمای محسوس منطقه را فرا می گیرد.
از این رو انتظار می رود روز چهارشنبه پیش رو که مصادف با اربعین سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و به خصوص از ظهر همین روز ریزش برف و باران اردبیل و قسمت وسیعی از این استان را در بر بگیرد.
با گذر این موج از اوایل جمعه هفته آینده به تدریج و به شکل موقت از میزان ابرها و بارش ها در منطقه کاسته می شود تا اینکه از اواخر وقت شنبه چهاردهم آذر ماه یک ناوه بسیار قدرتمند از شمالغرب کشورمان و اردبیل را زیر تاثیر قرار می دهد و دوباره هوای سرد و ریزش برف در این نقاط آغاز می شود.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی از شرایط هوایی بسیار متغیر برخوردار است.
انتهای پیام/


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار