ناآگاهی از مهارت‌های زندگی و فاصله‌های عاطفی دفتر زندگی یک زن و دو مرد جوان را برای همیشه بست.
کد خبر: ۱۳۳۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 23 November 2015
به‌گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، بعدازظهر ‌یکشنبه گذشته بود که زن جوان خسته و بی‌حوصله از اختلاف‌های خانوادگی درحالی‌که احساس می‌کرد به بن‌بست زندگی خود رسیده است، به زندگی‌اش پایان داد. چندساعت بعد، مردی ٢۵ساله که او نیز به‌علت گرفتاری در دام اعتیاد به موادمخدر دچار اختلاف‌های خانوادگی شده بود، با ناآگاهی از مهارت‌های حل‌مسئله به زندگی خود پایان داد.

سومین قربانی اختلاف‌های خانوادگی مرد جوانی بود که روز سه‌شنبه گذشته برای آرام‌کردن خود از قرص‌های روانگردان استفاده کرده بود. دفتر زندگی این مرد جوان نیز برای همیشه بسته شد و بازپرس ویژه قتل دستورات تخصصی لازم را برای پیگیری این مرگ‌های مشکوک صادر کرده است.اما زن جوانی که به‌تازگی ازدواج کرده، باتوجه به فاصله‌های عاطفی که بین او و همسرش به وجود آمده و درپی بی‌توجهی‌های عاطفی، به گوشی تلفن‌همراه هوشمند خود پناه برده بود. وقتی شوهر این زن گوشی تلفنش را گرفت، او خیلی جدی تهدید به خودکشی می‌کرد. با اقدام بموقع مرد جوان برای حل مشکل و مداخله مشاور خانواده این مشکلات خانوادگی ختم‌به‌خیر شد.

یکی از مدرسان مهارت‌های زندگی با ابرازتاسف از وقوع این مرگ‌های شوم و مشکوک به خبرنگار ما گفت: افرادی که از عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایینی برخوردارند، به‌علت خودپنداره پایین احساس حقارت کرده و از آسیب‌رساندن به خود نیز ابایی ندارند.حسین سلیمان‌پورمقدم افزود از علل مهم‌‌ روان‌شناسی خودکشی، اختلال‌های شدید روانی مانند افسردگی، اختلالات شخصیت و... است که به‌هم‌ریختگی روانی و مشکلات عصبی درپی دارند.

نداشتن مدیریت بر شرایطی که فشارهای روانی ایجاد می‌کنند و تصمیم هیجان‌مدار ناسالم در‌این‌زمینه، ناکامی‌ها، شکست‌های عشقی، وابستگی‌های شدید به فضاهای مجازی و درگیری‌های خانوادگی ممکن است از عوامل مهم‌ این مرگ‌های شوم باشند.

وی پس از واکاوی و مطالعه سه مورد خودکشی و اختلاف‌های زوج جوان که می‌توانست یک مرگ شوم دیگر را رقم بزند، گفت: زوج‌های جوان باید زمان استفاده از گوشی‌های تلفن‌همراه و فضای مجازی را مدیریت کنند و اجازه ندهند وقت زیادی از آن‌ها تلف شود؛ در غیراین‌صورت به آن وابسته شده و کاهش یا قطع آن بسیار سخت خواهد بود، درست مانند مشکلات رهایی از اعتیاد به موادمخدر که کار سختی است، شهروندان باید درصورت بروز مسائل مشکلات خانوادگی از هرگونه اقدام هیجان‌مدار ناسالم مانند عصبانیت، سروصدا، درگیری یا اقدام‌های مسئله‌مدار ناسالم مثل خودکشی، طلاق، فرار، مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی خودداری کنند و از یک مشاور متخصص کمک بخواهند.

این مشاور خانواده تاکید کرد: اگر زمینه عصبانیت پرخاشگری یا افسردگی به‌مدت طولانی دارید، حتما برای درمان و استفاده از مشاوران روان‌شناسی اقدام کنید. کسانی که تصور می‌کنند به آخر خط زندگی رسیده‌اند، اگر عواقب بعد از تصمیم‌های هیجانی را بسنجند، مثلا ببینند در‌صورت نبودن آن‌ها اطرافیان دچار مشکلاتی خواهند شد، می‌توانند زمینه را برای یک تصمیم‌گیری بهتر برای خود فراهم کنند. افزایش و تقویت باورهای معنوی و مذهبی و توجه به داشته‌ها و نکات مثبت می‌تواند در رشد و تعالی و آرامش‌خاطر افراد کمک شایانی داشته باشد.

سلیمان پورمقدم گفت: کسانی که تصمیم‌ می‌گیرند به زندگی خود پایان دهند، درواقع فقط صورت‌مسئله را پاک می‌کنند و نمی‌دانند برای حل مشکل تمام راه‌حل‌های منطقی و مسئله‌مدار سالم را بررسی نکرده‌اند؛ پس اگر به یک روان‌شناس مراجعه کنند، به راه‌حل‌های دیگری نیز خواهند رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار