استاندار اردبیل گفت: مسیر راه‌آهن اردبیل به رغم اظهارنظرهای متعدد تغییر پیدا نمی‌کند و تکمیل پروژه راه‌آهن در همان مسیر قبلی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱ 19 November 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مجید خدابخش شامگاه چهارشنبه در سالگرد انتخاب خود برای استاندار اردبیل و در تشریح عملکرد 2 ساله خود در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که همواره دغدغه مردم استان و خواست به حق آنها بوده راه‌آهن است که به رغم مصوبه سفر رئیس جمهور به استان اردبیل این پروژه عملیاتی نشده است.

وی گفت: قرار بود از محل فاینانس خارجی به ارزش 200 میلیون یورو پروژه راه‌آهن اردبیل تکمیل شود که تاکنون نه فاینانس چینی و نه اوکراینی اعلام آمادگی کردند تا در تکمیل این پروژه ورود پیدا کنند.

استاندار اردبیل ادامه داد: ما به صورت هفتگی و از طریق وزارت راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور پیگیر این پروژه هستیم چرا که از بین مصوبات سفر رئیس جمهور تنها راه‌آهن اردبیل در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.

خدابخش اظهار امیدواری کرد: در دوره پساتحریم وی با حضور سرمایه‌گذاران خارجی امکان تکمیل راه‌آهن اردبیل فراهم آید چرا که این پروژه تنها با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌تواند شکل عملیاتی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه مسیر اصلی راه‌آهن اردبیل – میانه تغییر پیدا نمی‌کند هر چند که عده‌ای گزینه‌های جایگزین را نیز نظیر راه‌آهن بستان‌آباد، سراب، نیر و سرعین مطرح می‌کنند، گفت: قصد وزارت راه و شهرسازی بر این بود که هزینه 300 میلیون تومانی راه‌آهن اردبیل را نادیده بگیرد و به رغم سختی کار و اجرای 23 کیلومتر تونل و 5 کیلومتر پل راه‌آهن اردبیل را از مسیر دیگر اجرایی و عملیاتی کند.

4 مگاپروژه در این دو سال به جد پیگیر بودم

استاندار اردبیل با بیان اینکه از روز اول حضورم در این استان عهد کردم که در تحقق چهار مگا پروژه عظیم پیگیری‌ها و گام‌های عملی‌تر را برداریم، افزود: یک بخش از وظایف دولت‌مردان ایجاد زیرساخت‌‌های رفاهی برای مردم نظیر احداث سدها، نیروگاه، تامین آب، برق، گاز و دیگر تاسیسات است و وظیفه دیگر دولت نیز در مسیر توسعه اقتصادی جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شبه دولتی است تا با انگیزه مضاعف در این عرصه حضور پیدا کنند.

رئیس شورای اداری استان با بیان اینکه در این دو سال عمر دولت تدبیر و امید کارهای خوبی انجام شده و به رغم کمبود درآمد بخش عظیمی از پروژه‌ها از حالت رکود خارج شده است،تصریح کرد: از بین چهار مگا پروژه اولین و مهمترین این پروژه طرح پایاب سدخداآفرین و آبی کردن اراضی در این منطقه بود که از محل اعتبارات آب‌های مرزی و با تخصیص یک میلیارد دلار اعتبار به استان عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز شده است.

خدابخش بیان کرد: در شهرستان گرمی پارس‌لابد و بیله‌سوار با تامین اعتبار مورد نیاز و با همکاری آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی این پروژه‌ها در حال انجام است به طوری که فردا با حضور مسئولان کشوری در بیله‌سوار بزرگترین پروژه آب و خاک کلنگ‌زنی می‌شود.

وی سهم امسال آب منطقه‌ای ‌ را 450 میلیارد تومان و جهاد را 270 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: با به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها زمینه اشتغال صدها نفر در منطقه فراهم می‌آید.

استاندار اردبیل دومین مگا پروژه را راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی توصیف کرد و گفت: از سال 89 این منطقه به تصویب رسیده بود و با 3 میلیارد تومان عقد قرارداد طرح‌ها و نقشه‌های مطالعاتی و عملیاتی با تامین بخش عظیمی از منابع زیرساختی در آینده نزدیک این منطقه نیز فعال بوده و صاحب جذب سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

خدابخش سومین مگا پروژه را مربوط به مطالعات استخراج و اکتشاف مواد معدنی توصیف کرد و گفت: در هر سه منطقه قزل‌اوزن، باغرو و سبلان مطالعات اکتشافی توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال انجام است که به یقین عملیاتی شدن این پروژه‌ها فرصت اشتغال پایدار را فراهم می‌آورد.

وی چهارمین مگا پروژه را راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری بیان کرد و گفت: با تقدیم لایحه از سوی هیئت دولت و تصویب این لایحه در کمیسیون اقتصادی با امضای 52 نفر از نمایندگان مجلس قرار است ظرف هفته‌های آینده منطقه آزاد تجاری استان در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و مقدمات اجرایی آن فراهم آید.

رئیس شورای اداری استان اردبیل یادآور شد: تحقق این چهار مگا پروژه تحول و جهش واقعی را با اولویت توسعه کشاورزی، گردشگری، صنعت، خدمات و تجارت در استان اردبیل فراهم می‌آورد.

خدابخش نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را یکی از ضعف‌های زنجیره تولید بخش کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا این زنجیره که هم متصل به تولید محصولات باکیفیت و هم صادرات شود.

خام فروشی دیگر ممنوع است

استاندار اردبیل با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری بعد از تعیین محدوده شامل پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی است، گفت: مشگین‌شهر و سرعین به عنوان منطقه ویژه گردشگری مطرح هستند.

خدابخش محدوده نهایی منطقه آزاد تجاری استان را 44 هزار هکتار مربوط به شمال استان اعلام کرد و گفت: در این منطقه به راحتی می‌توانیم در کنار توسعه شبکه مدرن و تبدیل اراضی دیم به آبی ظرفیت تولید محصولات کشاورزی متنوع را فراهم کرده و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را شاهد باشیم.

وی ممنوع بودن خام فروشی محصولات را در استان یادآور شد و تصریح کرد: به جای آنکه با بیشترین هزینه گندم، جو و هندوانه‌ای در مغان بکاریم بهتر است با گرایش به صنایع تبدیلی و تکمیلی از خام فروشی فاصله گرفته و زمینه ارتقای ارزش افزوده محصولات را فراهم بیاوریم.

استاندار اردبیل تبدیل 10 هزار هکتار اراضی دیم به آبی را در قالب طرح کلنگ‌زنی پروژه آب و خاک بیله‌سوار بیان کرد و گفت: ما با هدف توسعه کشت گلخانه‌ای بیش از هزارهکتار از اراضی شمال استان را به این امر اختصاص می‌دهیم و با جذب سرمایه‌گذاران زمینه کاشت محصولات گلخانه‌ای و صادرات آن با ارزش افزوده بیشتر فراهم آید.

خدابخش اظهار کرد: ما به راحتی می‌توانیم از این طریق برای سه هزار و 500 مهندس بیکار کشاورزی استان فرصت‌های اشتغال به وجود آورده و زمینه صادرات محصولاتمان را با استفاده از توان منطقه آزاد تجاری به کشورهای همسایه فراهم آوریم.

وی بازار تحریم شده روسیه را در نیاز مواد غذایی بازاری بکر بری این امر توصیف کرد و افزود: ما از 60 میلیارد دلار نیاز مواد غذایی روسیه می‌توانیم 500 میلیون دلار سهم بازار را در دست بگیریم.

145 میلیارد تومان به شهرداری‌ها کمک شده است

استاندار اردبیل در ادامه با فعالیت شهرداری‌ها زیر نظر شورای شهر اشاره کرد و گفت: اگر شهرداری پول کارگران را پرداخت نمی‌کنند به دلیل مشکلات درآمدی آنها است اما ما به شهرداری‌ها سفارش می‌کنیم پرداخت حقوق کارگران را در اولویت قرار دهند.

خدابخش تاکید کرد: ما سال گذشته 145 میلیارد تومان به شهرداری‌ها کمک کردیم تا از این منابع استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری 110 میلیارد تومانی بنیاد برکت در اردبیل

استاندار اردبیل در مورد تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان بیان کرد: زمانی که در استانداری حضور پیدا کرد متوجه مشکلات واحدهای تولیدی که برخی خواسته و برخی ناخواسته گرفتار شده بودند قرار گرفتم.

خدابخش این مشکلات را ناشی از افزایش قیمت دلار و سونامی ورشکستگی برخی از واحدهای تولیدی اعلام کرد و افزود: ما بعد از حضور در استان برخی واحدها را با تزریق تسهیلات سرمایه در گردش و برخی را نیز با جذب اعتماد سرمایه‌گذران نظیر پل معلق فعال کردیم و سعی‌مان بر این بود تا در بهترین شرایط تسهیلات زمینه‌سازی فعالیت آنها فراهم آید.

وی حضور بنیاد برکت را در استان در حمایت از سرمایه‌گذران یادآور شد و گفت: سال گذشته 60 میلیارد تومان و امسال نیز 110 میلیارد تومان بنیاد برکت برای اجرای پروژه‌های استان جذب شده است.

استاندار اردبیل سرمایه‌گذاری 350 میلیون دلاری قرارگاه خاتم‌الانبیا را در نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان به عنوان یک نهاد غیردولتی یادآور شد و گفت: قرار است ظرف سه تا چهار سال آینده با این رقم اعتباری سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت نیرو انجام شود تا توان تولید نیروگاه به 500 مگاوات برسد.

خدابخش فعال شدن سرمایه‌گذاران را در پروژه ژئوترمال و حفر چاه‌های برای استفاده از نیروهای حرارتی در تولید نیرو را بیان کرد و یادٱور شد: سبلان پارچه اردبیل نیز بعد از پایان مهلت حضور بانک تجارت با ظرفیت اشتغالزایی بالاتر از 650 نفر قرار است به بخش خصوصی واگذار شود تا اشتغال 3 هزار نفر با فعال کردن هزار و 700 دستگاه چرخ خیاطی ژاپنی و تولید محصولات فراهم آید.

وی در مورد مشکل کارخانه ذوب‌آهن افزود: سرمایه‌گذار این پروژه با بانک مشکل دارد ولی نیروهای کارگری خود را حفظ کرده و امیدواریم با یک راهکار مناسب ذوب‌آهن اردبیل نیز به چرخه تولید بازگردد.

صادرات 100 هزار تنی سیب‌زمینی به آذربایجان

استاندار اردبیل در مورد حل مشکل سیب‌زمینی‌کاران و تامین بازار مناسب آنها اظهار کرد: ما با تجربه سال‌های گذشته در وهله اول با همکاری بنیاد برکت در تلاش هستیم تا یک مجموعه بزرگ صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب‌زمینی را در اردبیل راه اندازی کینم که اگر این کار اتفاق بیفتد به صورت ریشه‌ای مشکل سیب‌زمینی اردبیل برطرف خواهد شد.

رئیس شورای صادرات غیرنفتی استان اردبیل گفت: موانع صادرات سیب‌زمینی نیز در یک بازار رقابتی با کشورهای غربی و آذربایجان برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود امسال 100 هزار تن محصول با کیفیت بهتر صادر شود.

خدابخش تعهد 150 تومانی دولت را در پرداخت پاداش صادرات سیب‌زمینی به تولیدکنندگان یادآور شد و گفت: همه این شرایط فضایی را فراهم کرده تا مشکل سیب‌زمینی‌کاران برطرف شود.

وی فعالیت پارک علم و فناوری را در 10 هزارهکتار زمین با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان پشتیبان تحقق اقتصاد مقاومتی یادآور شد و گفت: پارک علم و فناوری از لحاظ مزیت و برتری، شرایط منطقه آزاد و ویژه را دارد که سرمایه‌گذاران از مزایای مختلف با رویکرد دانش بنیان استفاده خواهند کرد.

استاندار اردبیل جوانان را به حضور در این مجموعه و راه‌اندازی شرکت‌‌های دانش بنیان فرا خواند و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز آمادگی پرداخت تسهیلات با شرایط ویژه را دارد.

خدابخش در جمع‌بندی عملکرد دو ساله خود در استان اردبیل بیان کرد: ما در استان اردبیل از فعالیت‌های فرهنگی، غفلت نکردیم چراکه معتقدیم محور قرار گرفتن این کار با ایجاد الفت، نگاه خیرخواهانه و مثبت به حل مشکلات می‌تواند زمینه نزول رحمت الهی را فراهم کند.

استاندار اردبیل اولویت فعالیت‌های فرهنگی را یادآور شد و افزود: تشکیل جلسات مستمر با فعالان فرهنگی ، حضور در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگر قطعا برای ما روحیه بخش و راهگشا است.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، خدابخش در پایان سخنان خود اظهار کرد: در بین اولویت‌‌های توسعه استان بعد از حوزه فرهنگی توجه به مسائل اقتصادی، ایجاد فرصت‌های اشتغال با جذب سرمایه‌گذاران ، توجه به نیاز جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مدیریت درست منابع انسانی برای ما مهم است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
آقای استاندار روحیه نرم افزاری دارند , غیر از اولین پروژه اشون که آنهم درسیاست کلی ورویکرد نظام مطرح است که برای رودخانه های مرزی برنامه ریزی وسرمایه گذاری شود واین مسئله در یازده استان از منابع ملی پیگیری میشود , سه مگاپروژه ایشون نرم افزاری است وبیشتر ازطریق نمایندگان پیگیری میشود.استاندارمحترم گویا برنامه ای ندارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار