کد خبر: ۱۳۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷ 18 November 2015

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در روز ملی کیفیت برنامه جدید تدوین سند راهبرد ملی کیفیت ایران کلید خورد، گفت: امید است با هماهنگی دستگاه‌ها، اقدامات نهایی در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، نیره پیروزبخت در پنجمین همایش استاندارد و کیفیت که امروز با حضور نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و معاون استاندار البرز در موسسه اصلاح نهال و بذر برگزار شد، اظهار داشت: بحث استاندارد و کیفیت باهم عجین شده و این 2 موضوع در اذهان عمومی به یک مفهوم انگاشته می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی که در یک سال گذشته در سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه‌ها و انجمن‌ها انجام شده، افزود: بر این اساس مشخص شد که این 2 مفهوم نباید به یک معنا انگاشته شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه یکی از نقاط عطف این موضوع تجلی یافتن آن در سالجاری در تدوین قانون برنامه ششم توسعه است، تصریح کرد: در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد برنامه ششم توسعه تکلیف در مورد این 2 مفهوم به درستی مشخص شده است.

پیروزبخت با تأکید بر اینکه بر این اساس تدوین و تنظیم نقشه راه تحول نظام استانداردسازی و مدیریت کیفیت مدنظر قرار گرفته است، گفت: در این راستا نظام استانداردسازی طی برنامه ششم تحول می‌یابد و بحث کیفیت با مفهوم مدیریت کیفی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با این روند در پایان برنامه ششم و گزارش‌هایی که از بنگاه‌ها و سیستم‌های اقتصادی ارائه می‌دهیم باید مبنی بر کیفیت در همه عرصه‌ها باشد خاطرنشان کرد: در یکی از برنامه‌های ششم توسعه به ارتقای کیفیت در زندگی اشاره شده که سازمان ملی استاندارد در این زمینه نیز در حوزه ایمنی، بهداشت و سلامت مردم با دستگاه‌های مسئول همکاری می‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه کیفیت تنها وظیفه یک دستگاه نیست و همه برای ارتقای کیفیت در کشور باید بسیج شوند، یادآور شد: در این راستا با توجه به رویکرد نوین استانداردسازی به این نکته تأکید می‌شود که زیبنده مردم ایران نیست که برخی کالاها مشمول استاندارد اجباری شوند و سایر کالاها یا متولی خاصی نداشته و یا بدون هماهنگی با دستگاه‌های دیگر فعالیت کنند.

پیروزبخت تصریح کرد: باید برای همه فعالیت‌هایی که منجر به تولید یک خدمت می‌شوند فرآیندی تعریف شود تا آنچه به دست مردم می‌رسد نه تنها دارای استاندارد بلکه دارای کیفیت لازم نیز باشد.

وی کمرنگ شدن اعتماد مردم نسبت به کیفیت به ویژه با توجه به مشکلات اخیر و تحریم‌ها را یکی از دغدغه‌های مهم دانست و اظهار داشت: در این زمینه بنگاه‌های اقتصادی نیز حق دارند چرا که تلاش می‌کنند خود را سرپا نگاه دارند و این امر ممکن است سبب شود به کیفیت توجه چندانی نداشته باشند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه زمانی که به همه موضوعات به ویژه مسائل مالی توجه می‌شود کیفیت نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد گفت: در پساتحریم مهمترین کاری که بنگاه‌های اقتصادی انجام می‌دهند ارتقای کیفیت محصولات است.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: کیفیت با 2 مؤلفه رقابت‌پذیری در بحث جهانی و موفقیت پایدار ارتباط تنگاتنگ دارد و در صورت عدم وجود کیفیت نباید در کشور به دنبال اجرایی شدن این 2 مهم باشیم.

وی ضمن اظهار تأسف از موازی‌کاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، بیان کرد: برخی برنامه‌ها و در نظر گرفتن جوایز از جمله از سوی صنعت و معدن، غذا و دارو و مکنا باید توسط سازمان استاندارد انجام شود که در حال حاضر پراکنده‌کاری در این زمینه صورت می‌گیرد و باید در آستانه برنامه ششم هماهنگی لازم را با یکدیگر در این زمینه داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: در روز ملی کیفیت کلید برنامه جدید تدوین سند راهبرد ملی کیفیت ایران رقم خورد و امید است با هماهنگی دستگاه‌ها اقدامات نهایی در این زمینه انجام شود.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: در این سند پیش‌بینی شده تا موازی‌کاری وجود نداشته باشد و در انتهای برنامه گزارش‌هایی از حوزه‌هایی که نگرانی مردم در آن وجود دارد مبنی بر رفع آن ارائه شود.

وی گفت: مدل جایزه ملی کیفیت از 12 سال پیش تاکنون تغییراتی کرده و مدل کنونی با توجه به نیازهای کشور نه تنها به سیستم‌ها و فرآیندها تکیه ندارد بلکه بحث محصول نیز در آن دیده شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: استاندارد تنها مربوط به یک حوزه نیست و به عنوان زیرساخت در همه کشور به آن تأکید می‌شود و امید است رویکرد استانداردسازی به گونه‌ای پیش رود تا تولیدکنندگان پیش از تولید کالا به دنبال آن باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار