رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد:
رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه مختلف صادرات فرش دچار بحران شده است، گفت: هم‌اکنون رقبایی همچون پاکستان و چین با استفاده از طرح‌های ایرانی فرش‌های خود را در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۶۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 10 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی مهدی مصطفوی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلایل مختلف صادرات فرش دچار بحران شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون رقبایی همچون پاکستان، افغانستان، چین و هند در صادرات فرش دستباف پیدا کرده‌ایم که این کشورها با استفاده از طرح‌های ایرانی فرش‌های خود را در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند، که این امر به جایگاه صادراتی ما ضربه وارد می‌کند.

رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: از آنجا که تفاوت قیمتی بین فرش‌های ایرانی با پاکستانی و چینی بسیار زیاد است، خریدار در برخی مواقع از اجناس آنها استقبال می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه فرش ایران جایگاه خود را دارد، گفت: کیفیت فرش‌های ایرانی قابل مقایسه با سایر کشورها نیست اما متأسفانه تحریم‌ها در چند سال اخیر مشکلاتی را ایجاد کرد که صادرکننده برای دریافت پول خود سرگردان باقی می‌ماند.

مصطفوی در ارتباط با هدف کشورهای صادراتی ایران در حوزه فرش عنوان کرد: آمریکا، آلمان و بیشتر کشورهای اروپایی مقصد صادرات فرش ایرانی هستند و البته به کشورهای عربی همچون کویت و قطر نیز صادرات انجام می‌شود، اما به میزان صادرات به غرب نیست.

رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بعد از نفت صادرات فرش حرف اول را می‌زد، اما امروز این حوزه دچار تزلزل شده که برای حل این مشکل نیاز داریم به سرمایه‌گذاری‌ها و نوآوری بیشتر توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه فرش می‌تواند در اشتغالزایی نقش مهمی داشته باشد، تصریح کرد: دولت می‌تواند با حمایت از تولید و صادرات فرش دستباف علاوه‌ بر اشتغال‌زایی و ارزآوری مطلوب، اقتصاد کشور را از تک‌محصولی‌ بودن نجات دهد.

مصطفوی یادآور شد: در حال حاضر نقش و طرح فرش‌های ماشینی به گونه‌ای شده که برخی از کارشناسان نیز در تشخیص بین فرش دستباف و ماشینی شک می‌کنند و این موضوع سبب استقبال از فرش ماشینی شده و بازار داخلی را تحت‌ شعاع قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار