چندی قبل خبری در فضای مجازی منتشر شد که بار دیگر همه ذره بین ها را روی قزوین متمرکز کرد، خبری که از وقوع یک تجاوز گروهی در قزوین خبر می داد و به سرعت توانست فضای رسانه های شهر را متلهب کند.
کد خبر: ۱۲۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹ 07 November 2015
به گزارش تابناک از قزوین، «روزنامه فرهیختگان نوشت: ١٠ نفر که سه نفرشان هم مسلح بوده‌اند بار دیگر جنایت خمینی‌شهر اصفهان را در قزوین و در مورد دختران جوان در یک جنگل تکرار کردند.
متهمان این پرونده به گروه‌هایی که برای تفریح به مناطق باراجین و جاده زرشک در شمال قزوین رفته بودند، حمله و به دخترهای این گروه تجاوز کرده بودند. اگرچه تا امروز خبر این جنایت به هیچ‌عنوان رسانه‌ای نشده و از سوی مسئولان قزوین مسکوت مانده بود، گفته می‌شود به احتمال زیاد برای متهمان این پرونده که یک ماه پیش دستگیر شده‌اند، کیفرخواست اعدام صادر شده است.»

این روزنامه همچنین ادعا می کند که « این اتفاق بیش از سه بار در این جاده در نزدیکی جاده فرعی زرشک افتاده و دختران جوان در حالی مورد تعرض قرار گرفته‌اند که عده‌ای پسر جوان نیز در اکیپ‌شان حضور داشته‌اند. گفته می‌شود تعرض‌کنندگان هر بار پسرهای جوان را با تهدید سلاح گرم به درخت بسته و در مورد دختران اقدام به تعرض می‌کردند.» و در ادامه می افزاید که پلیس آگاهی استان، دادستانی و فرمانداری قزوین درباره این خبر یا اظهار بی‌اطلاعی کرده و یا جزییات آن را انکار کرده اند.»

مسئولینی که پاسخ نمی دهند

این گونه شد که با انتشار خبر «تجاوز گروهی» به دختران در مقابل چشمان پسران -که مشخص نیست آن ها چه نسبتی هم با یکدیگر دارند- التهاب و ترس افکار عمومی را در برگرفت و سایت ها و کامنت ها با حجم بسیار بالا، ضمن قبول این حادثه، به ریشه یابی ماجرا، درخواست اعدام متجاوزان و... پرداختند.

در پی انتشار این خبر موجی از اظهار نظرها، انتقادات و شایعات افکار عمومی را متوجه قزوین کرد. در شرایطی که مسئولین ذی ربط و خبرگزاری های معتبر استان قزوین در سکوت خبری به سر می بردند، برخی از سایت‌ها از تشکیل پرونده تجاوز به عنف چند نفره در بوستان باراجین قزوین خبر داده بودند و البته انتشار این اخبار به گونه ای پیش رفت که حتی برخی از رسانه‌های معاند خارجی نیز با آب و تاب فراوان به آن پرداختند. دویچه وله فارسی و بی بی سی از جمله این رسانه های بودند. 

بی بی سی فارسی در اخبار روزانه خود بارها این خبر را باز نشر کرده و با عنوان اینکه «در ایران، بسیاری از مسئولان قضایی - امنیتی و قربانیان جرایم جنسی، از دادن اطلاعات مرتبط با چنین پرونده‌هایی به رسانه‌ها خودداری می‌کنند» مدعی بود که سالانه اتفاقاتی این چنین در کشور رخ داده و مسئولین کشوری به گونه ای روی آن سر پوش می گذارند.

"دویچه وله" و "یورونیوز" از جمله شبکه های بین‌المللی هستند که با نشر خبر روزنامه فرهیختگان به نحوی سعی کردند بدون توجه به صحت و سقم ماجرا؛ افکار عمومی جهان را نسبت به ایران و شهر قزوین بدبین کنند. 

  از فضای غیر رسمی به فضای رسمی

مغرضانه ی رسانه های خارجی، مسئولین استانی با تاخیر قابل توجهی به صحبت در این موضوع پرداختند و درصدد رفع شایعات و ابهامات برآمدند.

دادستان قزوین در گفت و گو با برنا، با عنوان اینکه تجاوز به عنف در منطقه باراجین قزوین را تکذیب می‌کنم، افزود: هنوز بحث تجاوز به عنف در این پرونده اثبات نشده و منتهی پرونده ای در رابطه با سرقت مطرح شده که در این پرونده برخی مدعی تجاوز به عنف هستند دستگاه قضایی استان با حساسیت ویژه نسبت به این گونه موارد در حال رسیدگی است.

صادقی نیارکی در خصوص انتشار اخبار کذب از برخی رسانه ها و سایت ها گفت: رسانه ها اخلاق حرفه ای و رسانه ای را رعایت کنند و به اهالی رسانه هشدار می دهم که با اخبار اثبات نشده و ناصحیح امنیت روانی جامعه را برهم نزنند و اگر موضوع یا خبر خاصی وجود داشته باشد از طریق اطلاع رسانی صحیح به افکار عمومی داده خواهد شد.

وی افزود: تجاوز به عنف یکی از جرایمی است که دستگاه قضایی با حساسیت و بدون اغماض با آن برخورد می کند ولی تاکنون پرونده تجاوز به عنف چندین نفره مطرح نشده است.
اما مدیرکل دادگستری استان قزوین از بازداشت موقت ٤ متهم در حادثه بوستان باراجین خبرداد و با بیان اینکه به تعداد متهمان این پرونده ٥ تا ٦ نفر است، عنوان کرد: در حال حاضر در این پرونده ٤ نفر بازداشت موقت هستند.

 یک تجاوز به عنف و ۲ مورد سرقت مسلحانه در حادثه بوستان باراجین

از سوی دیگر به نقل از ایسنا، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز در جمع خبرنگاران درخصوص جزییات حادثه باراجین قزوین با بیان اینکه حادثه به این شکلی که در رسانه‌ها اعلام شده، نبوده،گفت: برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به اشتباه به این موضوع پرداخته‌اند که موجب تشویش اذهان عمومی شد که پیشنهاد می‌شود رسانه‌ها قبل از درج اخبار اطلاعات دقیق را از مراجع قضایی و انتظامی اخذ کنند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در اتفاق باراجین قزوین تنها یک مورد تجاوز به عنف و دو سرقت صورت گرفته است، گفت: این خبر که گروهی مسلح با استفاده از سلاح گرم افراد را به درخت بسته و به آنها تجاوز کرده‌اند درست نیست.

اشتری با بیان اینکه در نیمه دوم شهریورماه این اتفاق رخ داد و با همکاری خوب مراجع قضایی متهمان این پرونده دستگیر شدند، گفت: این پرونده سه شاکی دارد که یک نفر از آنها به دلیل تجاوز به عنف و مابقی آنها به دلیل خفت‌گیری و سرقت از متهمان شکایت کردند که تمامی مجرمان بازداشت شدند.

  در جستجوی اصل ماجرا...

هر چند انتشار این خبر باعث جنجالی بزرگ در رسانه‌ها و به‌وجود آمدن جوی از ناامنی در قزوین شده بود ولی خیلی زود معلوم شد ماجرا با آنچه رسانه‌ها منتشر کرده بودند تفاوت داشت. برخی رسانه‌ها این پرونده را به ماجرای تجاوز گروهی به شرکت‌کنندگان در یک مهمانی در باغی در خمینی‌شهر اصفهان تشبیه کرده بودند که این مقایسه کاملا اشتباه است.

 شاکیان پرونده تجاوز به عنف در قزوین یک مرد و زن هستند

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: مدعیان و شاکیان پرونده تجاوز به عنف در این استان تنها یک مرد و زن هستند و موارد مطرح شده در پایگاه‌های خبری و سایت‌ها کذب است.

به گفته جمال انصاری ادعاهایی که در این پرونده مطرح شده؛ آدم‌ربایی، تجاوز به عنف، سرقت گوشی همراه ضرب و جرح بوده است.

انصاری عنوان کرد: تعداد متهمان این پرونده ٥ و ٦ نفر هستند و در حال حاضر چهار نفر در این پرونده در بازداشت موقت به سر می‌برند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تأکید کرد: بخش مربوط به تجاوز به عنف این پرونده که خبرهای متفاوت و غیر‌واقعی از آن منتشر شده، در حال حاضر تفکیک شده و به طور جداگانه در دادگاه کیفری یک استان و با همین تعداد فرد بازداشت شده در مرحله تکمیل تحقیقات است.

وی عنوان کرد: سایر بخش‌های این پرونده هم که شامل آدم‌ربایی، سرقت به عنف، گوشی همراه و ضرب و جرح است، در حال حاضر در دادسرای عمومی انقلاب مرکز استان در حال تکمیل تحقیقات است.

انصاری عنوان کرد: چنانچه ادعاهای مطرح شده در مواردی که عنوان شد بر دادگاه احراز شود، نگاه قانون‌گذار و سیاست دستگاه قضا در استان هم در این موضوع مشخصا برخوردی است و با قاطعیت برخورد لازم با افراد متعرض و متجری صورت می‌گیرد.

وی بحث مسلحانه بودن افراد دستگیر شده مرتبط با این پرونده را رد و تکذیب کرد و گفت: غیر از آن میزان اطلاعاتی که داده شد، سایر مواردی که در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مطرح شده، به نظر می‌رسد بخشی از آن صرفا برای جذب مخاطب بوده و از این پس روابط عمومی دادگستری استان مرجع اطلاع‌رسانی در این موضع خواهد بود که مردم می‌توانند از این طریق اطلاعات لازم در خصوص این پرونده را بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار