مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با بیان اینکه خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد سال گذشته توسط شهرداری تهران تملک شده و از آن پس اقدامات مربوط به مطالعه و مرمت بنا در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر مرحله مشاوره طراحی خانه موزه به اتمام رسیده و گروه اقدامات مربوط به مرمت بنا را آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 04 November 2015
خلیل راحتی ضمن بیان این مطلب با اشاره به اینکه بنای مذکور در منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد و عملیات ساخت  آن از 28 بهمن 1331 تا 29 خرداد 1332 به طول انجامیده است، اظهار داشت: در منزل این دو نویسنده بزرگ یک دستگاه روز شمار وجود دارد که جزییات روزانه و رویدادهای زمان حیات جلال آل احمد را ثبت و نشان می دهد.

وی با بیان اینکه خانه مذکور از سه قسمت عمارت به عنوان محل زندگی، اتاق کار سیمین دانشور در ضلع شرقی طبقه دوم و اتاق کار جلال آل احمد و کتابخانه در ضلع غربی تشکیل شده است، گفت: این بنا تا سال 90 محل سکونت سیمین دانشور بود و پس از فوت وی، شهرداری در سال 93 اقدام به خرید و تملک آن کرد تا به عنوان سرمایه ای فرهنگی در اختیار عموم قرار گیرد.  

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی افزود: بلافاصله پس از تملک بنا، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی برای انجام عملیات مشاوره طرح و مرمت وارد عمل شد و در حال حاضر مرحله مشاوره طراحی به اتمام رسیده و اقدامات مربوط به مرمت آغاز شده است.

راحتی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است تا عمارت بدون دخل و تصرف در نما در اختیار شهروندان و اهالی ادب و هنر قرار بگیرد. البته بخش هایی از خانه نیاز به استحکام بخشی دارد که در این زمینه مطالعات انجام شده و در مرحله اجرا هستیم.

وی در ادامه به تبدیل خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد به خانه موزه اشاره کرد و گفت: این خانه موزه نیاز به فضاهایی مانند گالری عکس، آمفی تئاتر و کتابخانه دارد. بر همین اساس خرید خانه های اطراف عمارت در دستور کار است تا با مساحت بیشتر ایده های بهتر را اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی هدف از ایجاد این باغ موزه را رواج داستان نویسی و داستان خوانی اعلام کرد و افزود: از آنجا که جلال آل احمد و سیمین دانشور داستان نویس و کتاب خوان بودند ضروری است تا خانه آن ها به موزه ای برای شهروندان علاقمند به داستان نویسی و کتابخوانی تبدیل شود.  

وی در پایان به وجود عمارت شاعر معاصر، نیمایوشیج در همسایگی عمارت جلال آل احمد اشاره و عنوان کرد: با توجه به فاصله بسیار کوتاه فاصله میان خانه های این دو هنرمند، در نظر داریم تا با تملک خانه نیما یوشیج محله را به پایگاه فرهنگی و ادبی تبدیل کنیم .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار