مدیر هماهنگی امور مناطق آزاد مطرح کرد
مدیر هماهنگی امور مناطق آزاد گفت: لایحه ایجاد منطقه آزاد «بانه مریوان» در شورای عالی مناطق آزاد تصویب شده که بعد از تصویب دولت برای تایید به مجلس می‌رود ولی چون مجلس در نیمه دوم سال مشغول بررسی بودجه است اگر فوریت به لوایح داده نشود باید سال آینده منتظر نهایی شدن آن باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ 02 November 2015

به گزارش تابناک کردستان، در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی که روز چهارم آبان ماه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، پیشنهاد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی «سیستان» و «بانه مریوان» به تصویب رسید.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه شورای عالی مناطق آزاد در این رابطه گفت: می‌خواهیم بیشترین حجم تجارت‌مان را در اقلیم کردستان عراق داشته باشیم.

جعفر آهنگران با اشاره به طرح پیشنهادی ایجاد دو منطقه‌ آزاد تجاری‌ صنعتی سیستان و بانه مریوان گفت: دولت مصمم است برای توسعه و عمران استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان تدابیر ویژه‌ای بیندیشد و وضعیت معیشت مردم این مناطق را بهبود بخشد.

وی افزود: بانه مریوان دروازه واردات و صادرات ما به اقلیم کردستان خواهد بود و بازار هدف منطقه آزاد سیستان نیز کشور افغانستان است.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: منطقه آزاد سیستان در دو منطقه منفصل ایجاد می‌شود که محدوده اول‌ حدود 8000 هکتار مساحت دارد که فرودگاه زابل به مرز میلک (هم مرز با افغانستان) را در برمی‌گیرد. در مرز میلک نیز روزانه 400 وسیله سنگین و کامیون کار حمل‌ونقل کالا را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه محدوده دوم در نزدیکی شهر زابل بوده و مساحت 20 هزار هکتاری دارد گفت: هامون، هیرمند، زهک و زابل در داخل این محدوده هستند و نقاط شهری در آن جا وجود ندارد.

آهنگران افزود: وضعیت آب و هوایی سیستان به جایی رسیده که متاسفانه با کاهش نرخ رشد جمعیت در آنجا مواجه شدیم و در دستور کار دولت است که یک سری فعالیت‌های اقتصادی را به آنجا ببرد. به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است یک کارخانه لاستیک‌سازی را در آنجا راه اندازی کند.

وی خاطر نشان کرد: بازار هدف منطقه سیستان کشور افغانستان است و قرار است سرمایه‌گذاران افغانی در ایران و سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان فعالیت بیشتری داشته باشند.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به لایحه ایجاد منطقه آزاد بانه مریوان گفت: می‌خواهیم بیشترین حجم تجارت‌مان را در اقلیم کردستان عراق داشته باشیم و بانه مریوان دروازه واردات و صادرات ما به اقلیم کردستان خواهد بود.

وی افزود: لایحه ایجاد این دو منطقه در شورای عالی مناطق آزاد تصویب شده که بعد از تصویب دولت برای تایید به مجلس ارسال و در سازوکارهای اداری مجلس قرار می‌گیرد.

آهنگران اظهار کرد: اگر فوریت به لوایح داده شود این کار تا پایان امسال نهایی خواهد شد، ولی با توجه به اینکه مجلس در نیمه دوم امسال مشغول بررسی بودجه است اگر فوریت به لوایح داده نشود باید در سال آینده منتظر تصویب و نهایی شدن آنها باشیم.

وی گفت: بررسی طرح چهار منطقه آزاد چاسک، بوشهر، مهران و اردبیل نیز برای طرح در صحن علنی مجلس ارائه شده و منطقه آزاد اینچه‌برون در استان گلستان نیز در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار