جمعی از اعضای شورای شهر تهران امروز (شنبه 9 آبان) از کارگاه ساخت تونل «شهدای غزه» واقع در منطقه 22 بازدید و از نزدیک در جریان ساخت این تونل دوقلو قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸ 31 October 2015
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از پروژه ساخت این تونل با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود در امتداد بزرگراه حکیم پلی از روی دریاچه چیتگر عبور کند، گفت: اما بنا به دلایل زیست محیطی و آلودگی‌هایی که ساخت اتوبان می‌توانست برای دریاچه چیتگر ایجاد کند، مسیر پروژه تغییر کرد و اقدام به ساخت تونل کردیم.

او با بیان اینکه برای آسیب‌نرساندن به درختان پارک چیتگر ادامه بزرگراه حکیم به صورت زیر سطحی و تونل طراحی شد، گفت: برای حفظ درختان پارک چیتگر 1080 متر تونل منهای رمپ‌ها ساخته شد که فاصله تونل تا ریشه درختان 12 متر تخمین زده شده است.

چمران با بیان اینکه تنها پنج درصد از عملیات ساخت تونل دوقلوی شهدای غزه باقی مانده است گفت: با نصب تاسیسات هوشمند، به نظر می‌رسد تونل برای دهه فجر آماده بهره‌برداری باشد.

هزینه 320 میلیارد تومانی ساخت تونل

او با بیان اینکه تجربه ساخت تونل نیایش سبب شد که تونل شهدای غزه با سرعت و فکرهای جدیدتری همچون جمع‌آوری آبهای سطحی ساخته شود، گفت: 320 میلیارد تومان صرف ساخت این تونل به منظور حفظ هزاران درخت شده است.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در مورد بوی نامطبوع دریاچه چیتگر هم گفت: راکد بودن آب دریاچه می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند اما با ورود وسایلی که ایجاد موج و تحرک می‌کند و همچنین ساخت تصفیه خانه جریان آب ایجاد خواهد شد و بوی نامطبوعی را شاهد نخواهیم بود.

او در مورد ساخت سایر تونل‌ها و فضاهای زیر سطحی در شهر تهران نیز گفت: فکر نمی‌کنم مدیریت شهری بخواهد تونل دیگری را شروع کند، اما در حال حاضر مطالعات ایجاد تونل میدان سپاه از میدان سپاه تا میدان شوش در حال انجام است و هنوز کامل نشده است.

به گفته او در امتداد بزرگراه شهید شوشتری هم این بزرگراه به جنگل‌های سرخه حصار می‌رسد که قطعا در آنجا نیز باید برای حفظ جنگل‌ها باید تونل ساخته شود اما هنوز مطالعات آن به اتمام نرسیده است.

بزرگراه حکیم از بن بست خارج می‌شود

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه افتتاح این تونل دوقلو به مناسب 22 بهمن در دستور کار قرار دارد، گفت: پیشرفت کار سرعت بهتری نسبت به مابقی پروژه‌ها دارد.

او با بیان اینکه با ساخت این تونل دوقلو بزرگراه حکیم از بن بست خارج می‌شود، گفت: قطعا ایجاد این تونل در بهبود تردد مسافرت‌های برون شهری نقش موثری ایفا می‌کند.

شاکری با بیان اینکه ساخت و ساز در منطقه 22 مشکلاتی را برای بزرگراه‌های حکیم و همت ایجاد کرده است، گفت: نگران آن هستیم که ساخت و ساز بیش از حد در منطقه 22 بر روی ترافیک ادامه بزرگراه حکیم، بزرگراه شهید همدانی و تونل دوقلوی شهدای غزه تاثیر بگذارد.


عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورا نیز با بیان اینکه دریاچه چیتگر در آینده نزدیک به تالاب بدی بدل می‌شود که بوی عفونت آن محله را خفه می‌کند، گفت: قایق‌های پدالی برای تفریح مردم در این دریاچه تعبیه کرده‌اند اما این مسئله باعث شده که دریاچه با عدم تحرک مواجه شود و زباله ریختن مردم نیز موجب می‌شود که در پنج شش سال آتی شاهد ایجاد لجنزاری در دریاچه باشیم که کسی حریف آن نیست.

مهندس امام مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه هر تونل شهدای غزه 1080 متر طول دارد گفت: در این تونل چهار مسیر عبوری در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به پیشرفت فیزیکی 95 درصدی این پروژه گفت: 4 درصد از برنامه ساخت عقبیم که این عقب‌ماندگی به دلیل نصب تاسیسات است که با تزریق بودجه این مشکل برطرف خواهد شد.

امام با بیان اینکه بلندگوهای پیام رسان در تونل شهدای غزه جانمایی شده تا در مواقع بحران اطلاع‌رسانی انجام شود، گفت: ماکسیمم خاکبرداری از این تونل 9300 متر مربع در روز بوده است که نسبت به تونل نیایش 33 درصد رشد داشته است.

او با بیان اینکه یک مسیر آب رو در حاشیه تونل تعبیه شده که در صورت بارش باران و ورود آب به تونل، آب‌ها به وسیله شیارهایی جذب و پس از آن از تونل خارج می‌شوند، ادامه داد: روبار خاکی تونل 12 متر است به گونه‌ای که به ریشه درختان چیتگر هیچگونه آسیبی وارد نخواهد شد.

او در پاسخ به انتقاد مختاباد درباره راکد بودن آب دریاچه چیتگر گفت: منبع آب دریاچه از رودخانه کن است و از آنجایی که از بالادست رودخانه منابع آلودگی از جمله رستوران‌ها وجود دارند از ابتدای ساخت این دریاچه بررسی‌های دقیقی درباره سلامت آب انجام شده و متاسفانه در آزمایش‌ها متوجه وجود نیترات و فسفر در آب رودخانه کن شدیم. تنها راه حل مشکل آب دریاچه ایجاد تصفیه خانه است که دائما آب این دریاچه را تصفیه کرده و از راکد ماندن آن جلوگیری می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار