نگاهی به بازار مکاره هتلها در ایام نوروز
این روزها بازار تبلیغ تورهای گردشگری برای سفرهای خارجی و عمدتا به مقصد کشورهای همسایه داغ داغ است. روزی نیست که پیامک تبلیغاتی از این دست روی تلفن های همراه خودنمایی نکند.
کد خبر: ۱۱۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰ 09 March 2015

به گزارش تابناک تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای هموطنان است تا بعد از یکسال کار و تلاش چند روزی همراه خانواده به سفر بروند و خستگی یکساله را از تن خارج کنند.

در حالی که ایران یکی از کشورهای پرجاذبه برای گردشگری و سفر محسوب می شود و هر نقطه ای از کشور عزیزمان زیبایی های طبیعی یا تاریخی را در خود جای داده بیشتر مردم یا دست کم کسانی که اصطلاحا دستشان به دهنشان می رسد ترجیح می دهند کشورهای مانند ترکیه، مالزی و دوبی را به عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب کنند.

بر اساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، ایرانیها در تابستان امسال 102 میلیارد و 410 میلیون تومان صرف سفرهای خارجی کرده‌اند.

این آمار نشان می دهد ایرانیان در تابستان امسال 425 هزار سفر خارجی داشتهاند که بیشتر آن با هواپیما انجام شده است، اما بخشی از این سفرها هم با قطار، شناور، اتوبوس، مینیبوس،سواری، کرایه، وسیله نقلیه، شخصی و وسیله شخصی متعلق به دیگران انجام شده است.

این در حالی است که هزینه سفرهای داخلی خانوارهای ایرانی در تابستان امسال چهار میلیارد و 387 میلیارد تومان اعلام شده است.

راه جذب توریست را بلد نیستیم

این آمار نشان می دهد کشورهای همسایه ایران با حداقل جاذبه های گردشگری راه جذب توریست را بسیار خوب پیدا کرده اند و از همین راه سالانه میلیاردها دلار درآمد زایی می کنند.

اما ایران با این همه پتانسیل نه تنها جایگاه مناسبی در صنعت توریسم ندارد که حتی هموطنان ما نیز که شاید بیشتر شهرهای کشور و جاذبه های این شهرها را ندیده اند ترجیح می دهند به کشورهای دیگر سفر کنند و پول خود را آنجا خرج کنند.

گرانی هتلها و اقامتگاهها در کنار کیفیت پایین و سرویس دهی نامطلوب باعث شده مردم تمایلی به سفرهای داخلی نداشته باشند.

وقتی قیمت سفر به کیش با دوبی  و ترکیه برابری می کند یا شاید بیشتر هم باشد مسافران ترجیح می دهند سفر خارجی داشته باشند .

اگر سری به سایت رزرواسیون هتلیار بزنید و قیمتهای رزرو بهمن و فروردین را مقایسه کنید مشاهده خواهید کرد به رغم وعده های هتلداران مبنی بر تخفیف به مسافران نوروزی قیمتها بازهم افزایش چشمگیری پیدا کرده و اینگونه است که مسافران وقتی با یک دو دو تا چهار تای ساده متوجه می شوند برای سه چهار شب اقامت در یک هتل معمولی بدون داشتن امکانات هتلهای پنج ستاره بین المللی قرار است جیبشان خالی شود عطای سفر داخلی را به لقایش می بخشند.

افزایش قیمتها رسم هر ساله

در واقع افزایش قیمت هتل ها و تورها در ایام نوروز مطلب تازه ای نیست و به رسم هر سال تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از هتلها و اقامتگاههای دنیا در ایام سال نو هزینه های خود را کاهش می دهند یا امکانات ویژه برای مسافران در نظر می گیرند در کشور ما تعطیلات نوروز فرصتی برای جبران کمبود مسافر در ماههای قبل قیمتها را تا جایی که امکانش باشد افزایش داده و کیفیت خدمات راکاهش می دهند.در واقع هزینه ضرردهی هتلها را باید مسافران بی پناه بپردازند که البته دود این موضوع باز هم به چشم صنعت گردشگری کشور می رود چرا که کمتر کسی حاضر می شود برای این امکانات مبالغ نجومی بپردازد.

سالیانه صدها میلیارد دلار به دلیل سوء مدیریت در بخش گردشگری از کشور خارج می شود. سالهاست که کشورهای دیگر به صنعت توریسم به عنوان یک صنعت پولساز با کمترین دردسر نگاه می کنند.

به نظر مي‌رسد اکنون نوبت ایران است تا یک خانه تکانی با رویکرد تازه در صنعت گردشگری خود داشته باشد. اقدامی که علاوه بر اینکه از خروج میلیاردها دلار پول از کشور و رفتن به جیب کشورهای همسایه جلوگیری می کند موجب رونق بخش های دیگر مانند بخش صنایع دستی می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار