تقریباً بيش از 80 درصد دانش‌آموزان مقطه ابتدایی استان كه داراي دندان‌های شیري هستند، داراي حداقل چهار تا پنج دندان پوسیده هستند.
کد خبر: ۱۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲ 08 March 2015
به گزارش تابناک یزد،مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم ‌پزشکی يزد اعلام كرد: تقریباً بيش از 80 درصد دانش‌آموزان مقطه  ابتدایی استان كه داراي دندان‌های شیري هستند، داراي حداقل چهار تا پنج دندان پوسیده هستند.

دکتر "حسن فتوحی" در گفت‎‎وگو با ایسنا مهمترین شاخصی که نشاندهنده سیمای سلامت دهان و دندان یک فرد یا یک جامعه است را شاخصDMFT عنوان و اظهار كرد: اين شاخص در واقع بيانگر تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده آن فرد يا جامعه است.

وي در همين رابطه با اشاره به معاينات بدو تحصيل دانش‎‎آموزان و تشكيل شناسنامه سلامت براي آنها، گفت: عمده‌ترین مشکلی که در معاينات دهان و دندان دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه مشاهده مي‏‏شود، موضوع پوسیدگی دندان است به نحوي كه تقریباً در مورد بالغ بر 80 درصد از دانش‎‎آموزان حداقل چهار تا پنج دندان پوسیده و خراب ديده مي‏‏شود.

وي افزود: هر چند كه این دندان‌ها شیری هستند ولي اگر اهميت اين موضوع نسبت به دندان‎‎هاي دائمی بيشتر نباشد، کمتر هم نیست و لازم است كه اين دندان‎‎ها ترمیم شوند.

اين كارشناس یکی از دلایل بروز اين پوسيدگي‏‏ها را عدم آگاهی خانواده‌ها در مورد اهمیت دندان‌های شیری ذكر كرد و گفت: به دنبال اين ناآگاهي، عدم مراقبت و رعايت بهداشت دهان و دندان از سوي والدین و خود كودكان را شاهد هستيم، هرچند كه نكته ديگري كه مانع از رسيدگي و درمان اين مشكل مي‏‏شود نيز هزینه‌های بالای دندانپزشکی است.

فتوحی تصريح كرد: با توجه به وضعیت هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی و البته کمبود نیروی متخصص دندانپزشکی اطفال، خیلی از خانواده‌ها نمي‎‎توانند خدمات ترمیمی دندان را برای فرزندانشان انجام دهند لذا در همين راستا دانشگاه علوم ‌پزشکی در اين مقوله ورود كرده و معاینات دوره‌ای و انجام اقدامات "وارنیش فلوراید" و "فیشور سیلنت" و غيره را در طول دوران مدرسه براي دانش‌آموزان در دستور كار قرار داده است.

وي ادامه داد: علاوه بر اينها نيز خدمات ديگري مانند حذف دندان‌های عفونی، جرم‌گیری، پرکردن دندان‌ها و پالپوتومی(عصب‌کشی دندان اطفال) نيز با ارجاع به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه ‌علوم پزشکی براي دانش‌آموزان انجام می‏‎‎شود.

اين مسئول در رابطه با اقداماتي نظير "فیشور سیلنت" تصريح كرد: این اقدام عمق شیارهای دندان را کم می‌کند چرا که بیشترین میزان پوسیدگی دندان‎‎ها از اين نواحي شروع می‌شود.

وی ادامه ‌داد: اين اقدام برای دانش‌آموزان کلاس اول یا دوم دبستان که اولین دندان‌های دائمی‌شان بيرون مي‎‎آيد و همچنین برای دانش‌آموزان 12 ساله كه دندان‎‎هاي مولر دوم آنها رويش مي‌‌كند، انجام مي‎‎شود.

فتوحي با بيان اين كه ارائه خدمات پیشگیری و آموزش بهداشت دهان و دندان در اولویت برنامه‎‎هاي دانشگاه در قبال اين موضوع است، عمده فعاليت‎‎هاي داندانپزشكي را در مورد دانش‎‎‎آموزانابتدايي دانست و افزود: در مورد دانش‌آموزان دوره راهنمایی و متوسطه، اين اقدامات تنها درحد معاینه، مشاوره و آموزش بهداشت دهان و دندان است.

وي با اشاره به رويش اولین دندان‌های شیری در سن شش ماهگی، بر رعايت بهداشت دهان و دندان كودك از همان زمان از سوي والدين تاكيد كرد و گفت: والدین مي‎‎توانند در اين دوران نيز با تهيه رايگان مسواک انگشتی از واحدهای دندانپزشکی دانشگاه در اين رابطه دقت نظر داشته باشند.

مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم ‌پزشکی در پايان نيز عنوان كرد: اين كودكان در سن 3 سالگي از سوي دانشگاه برایشان وارنیش فلوراید به منظور مقاوم شدن ميناي دندان‎‎ها انجام می‎‎شود كه اين اقدام در مهدهاي كودك تا سن شش سالگي نيز هر شش ماه يك بار انجام مي‎‎شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار