معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار تهران گفت: تمام دستگاه های اجرایی با جدیت وارد موضوع بحران آب شده و همکاری لازم را با شرکت آب منطقه ای تهران داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۵ 08 March 2015

به گزارش ایرنا نعمت الله ترکی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان تهران افزود: برخی دستگاه ها به گونه ای رفتار می کنند که انگار هنوز بحران آب و خشکسالی را درک نکرده اند، بنابراین انتظار از همه دستگاه هایی اجرایی این است که با جدیت وارد موضوع بحران آب شوند و همکاری لازم را با شرکت آب منطقه ای تهران بعمل آورند.

وی تاکید کرد:حتی اگر بارش های سال جاری از سال گذشته نیز بیشتر شود باز هم با کمبود آب مواجه خواهیم بود.

ترکی با اشاره به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی که به تصویب شورای عالی آب کشور رسیده است، افزود: کلید اجرای این طرح مهم و حیاتی در استان تهران باید از استانداری زده شود و این دستگاه به عنوان اتاق فرمان طرح، خود را موظف می داند تا جهت آغاز و هماهنگی های بین دستگاهی کار را با تشکیل کمیته ای در محل استانداری آغاز نماید.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار تهران تصریح کرد: از هر دستگاه اجرایی یک نماینده به این کمیته معرفی و در نهایت وضعیت پیشرفت طرح در استان مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه 15 پروژه در ذیل طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تعیین و سیاستگذاری شده است، گفت: این پروژه ها مشخص و دستگاه ها موظف به اجرایی کردن آن ها هستند و به همین دلیل هم نباید دوباره کاری در سطح دستگاه ها و در این رابطه صورت گیرد.

ترکی از دستگاه های متولی از جمله شرکت آب منطقه ای تهران، آب و فاضلاب استان، جهاد کشاورزی، محیط زیست، سازمان زمین شناسی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی خواست تا با هماهنگی و جدیت این طرح حیاتی را از سال 94 آغاز نمایند و هر یک وظایف تعریف شده در آن را اجرایی کنند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار تهران با بیان اینکه تا زمانی که طرح اجرایی نشود نمی توان ضعف ها و چالش های آن را تعیین کرد، افزود: اولویت اول استان تهران آب است و باید در این زمینه جدی و با قدرت وارد کار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نیز با اشاره به اینکه باید هم مردم و هم مسوولان به این باور برسیم که مخازن آب تهران تمام شده است و با بحران مواجه هستیم، گفت: حجم کنونی آب سدهای استان 349 میلیون مترمکعب است که سال گذشته این عدد 393 میلیون مترمکعب و سال 91 نیز در حدود 616 میلیون مترمکعب بود و این نشان از کاهش چشمگیر آب ذخیره شده در مخازن سدها دارد.

وی افزود: خشکسالی های پی در پی میزان فرونشست دشت های استان را افزایش داده است که در مناطق شهریار، ورامین و تهران قابل مشاهده است.

ارتقایی گفت: یکی از اقدامات اساسی ما جلوگیری از فعالیت چاه های غیرمجاز بود که موفق شدیم طی برنامه پنجم توسعه بیش از دو هزار حلقه چاه غیر مجاز را ببندیم و از اضافه برداشت 132 حلقه چاه جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه 13 هزار چاه آب در استان وجود دارد، گفت: در شورای عالی آب در سال جاری وظایف هریک از دستگاه ها در کنترل بحران آب ابلاغ شده است از آن جمله وزارت نیرو موظف به بستن چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند با اولویت 4 هزار و 800 چاه کشاورزی شده است.

وی افزود: براساس این مصوبات، وزارت جهادکشاورزی اصلاح الگوی کشت و آبیاری، وزارت کشور انجام مطالعات فضای سبز و استانداران نیز تشکیل جلسات ماهانه شورای حفاظت را به عهده دارند.

ارتقایی در ادامه به طرح پیشنهادی شرکت آب منطقه ای استان اشاره کرد و گفت: طرح احیاء و تعادل بخشی مخازن عنوان طرحی است که با اجرای آن 15 پروژه در دستور کار قرار می گیرد و با همکاری دستگاه های اجرایی در کنترل بحران آب اثر گذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: حفر چاه های پیزومتری، نصب تجهیزات اندازه گیری روی منابع آب، تهیه بانک اطلاعاتی محدوده مطالعاتی، احیا و تعادل بخشی دشت ها و جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی از جمله پروژه ها و برنامه های ذیل این طرح است.

ارتقایی لازمه اجرا و راه اندازی پروژه های این طرح را کمک و همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان در انجام وظایف محوله دانست.

در این جلسه و براساس تصمیم معاون استاندار مقرر شد؛ هر دستگاه اجرایی ظرف 15 روز پس از بررسی طرح، پیشنهادات کارشناسی خود را ارایه دهد.

همچنین پیشنهاد راه اندازی شعبه ویژه قضایی و با همکاری نیروی انتظامی در استان تهران بود تا آرای ارایه شده در جهت جلوگیری و برخورد با تخلفات آب، نهایی و به نتیجه برسد.

موضوع بحران آب در استان تهران موضوع جدی است و اخیرا مورد توجه مقامات عالی استان قرار گرفته و مدیریت مصرف در اولویت برنامه ریزی ها قرار گرفته است.

استاندار تهران پیش از این با تاکید برلزوم صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی توسط شهروندان و خصوصا بانوان تصریح کرد: هیچ کدام از شهرداران حق استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز را ندارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار