معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر لزوم تاسیس دبیرخانه شهر جهانی کلاش در شهرستان مریوان کردستان تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های مربوطه برای توسعه و ترویج صنایع‌دستی منطقه همکاری و همگرایی لازم را داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳ 11 May 2024

به گزارش تابناک کردستان، مریم جلالی شامگاه گذشتە ۲۱ اردیبهشت در دومین روز از سفر خود به استان کردستان و حضور در مریوان شهر جهانی کلاش‌بافی اظهار کرد: صنایع‌دستی استان کردستان به عنوان نمادی از نوع زندگی و فرهنگ‌بومی مردم، همواره نقش مهمی در زندگی آن‌ها داشته است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور افزود: شهرستان مریوان با دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار ارزشمند در حوزه تولید انواع صنایع‌دستی بومی و اصالت‌دار از جمله کلاش‌بافی توانسته است به یکی از مهمترین شهر‌های کشور در زمینه تولیدات صنایع‌دستی تبدیل شود.

وی عنوان کرد: ثبت مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش در شهریورماه سال ١٣٩٦، اقدامی ارزشمند بود که موجب معرفی بیشتر، ماندگاری و حمایت از هنرمندان این رشته شد.

جلالی با تاکید بر ضرورت تاسیس دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم یادآور شد: آموزش، پیگیری مشکلات کلاش‌بافان، بازاریابی و فروش، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان، تعامل با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف، نوآوری و توسعه کلاش‌بافی و... از اهداف این دبیرخانه خواهد بود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور با اشاره به هم‌مرز بودن مریوان با کشور عراق بیان کرد: می‌توان از چنین ظرفیتی برای افزایش تولیدات، فروش، صادرات، اشتغال‌زایی و رونق تولید این منطقه بهره برد.

او با بیان اینکه هم‌اکنون ٧ هزار نفر در شهرستان مریوان مجوز فعالیت در حوزه کلاش‌بافی را دارند، گفت: یک جفت کلاش در شهر جهانی مریوان به اندازه دو بشکه نفت ارزآوری دارد.

جلالی اظهار کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های مربوطه برای کمک به توسعه و رونق این هنرصنعت یک امر مهم و ضروری است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

ارغوان‌بافی «دیوزناو» سروآباد قابلیت تبدیل به روستای جهانی را دارد

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ارغوان‌بافی روستای ملی دیوزناو سروآباد کردستان قابلیت تبدیل شدن به روستای جهانی را دارد.

مریم جلالی همچنین در دومین روز از سفر خود به استان کردستان و بازدید از کارگاه‌های ارغوان‌بافی روستای دیوزناو سروآباد اظهار کرد: روستای ملی ارغوان‌بافی دیوزناو، مثال اصلی اقتصاد مقاومتی و بهره‌مندی از طبیعت برای ایجاد یک محصول با ارزش افزوده است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور افزود: هنرمندان این دیار در سال‌های مختلف این کار را انجام داده‌اند و هم‌اکنون به یک طرح جامع برای تجاری‌سازی این محصول بومی و اقتصاد هویت‌بنیان نیاز داریم.

وی عنوان کرد: امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم زمینه معرفی روستای ارغوان‌بافی دیوزناو از ملی به جهانی شدن آن فراهم شود.

جلالی با بیان اینکه این اقدام نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح است یادآور شد: سعی میکنیم زمینه فروش محصولات دست‌آفریده‌های اهالی این روستا را در مکان‌های دیگر فراهم کنیم.

ارغوان، درختی از گونه خودرو در مسیر رودخانه سیروان استان کردستان است، که به‌راحتی با ناملایمات آب و هوایی سازگار می‌شود و گرما و خشکی را تحمل می‌کند؛ محصولات و از جمله سبد‌هایی که به‌وسیله ترکه‌های این درخت بافته و تولید می‌شود تا ۷۰ سال عمر می‌کند و از بین نمی‌رود.

در سال ۱۳۹۹ روستای دیوزناو سروآباد بە‌عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی ثبت ملی شد.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار