عاشقان ابا عبدلله الحسین(ع) براساس یکی از سنت های قدیمی محرم درمنبرهای شهرستان فین 35 خمره حلیم نذری بار می گذارند .
کد خبر: ۱۱۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ 22 October 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، معاون معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: طبخ حلیم در خمره های گِلی (جُم) ازروز پنجم محرم ، به سبکی خاص در منبرهای (حسینیه های) شهرستان فین آغاز می شود.

عباس نوروزی افزود: مراسم حلیم پزی در خمر های گلی در فین که قدمت 400 ساله دارد در فهرست معنوی میراث فرهنگی کشور مان ثبت شده است.

مراسم پخت این نذری در منبر شیخ غلام محمد حاج علی، منبر خضر، منبر قتال یا ولی الله، منبرکل تراب یا پا قلعه و منبر کل خیری منسوب به خانواده جعفری ها معمولا طبخ می شود.
پختن حلیم از صبح شروع می شود و تا بعد ظهر ادامه دارد.

جُم یا همان خمره حلیمی ظرفی به بلندی تقریبی یک متر و مخروطی شکل است .

خمره های مخصوص پخت حلیم را از لشتغان که از گذشته مرکز سفالگری هرمزگان بوده خریداری و بدنه بیرونی آن با موی بُز و گِل اندود می کنند سپس در چاله هایی که قبلاً تعبیه شده گل می گیرند تا ثابت شود و تکان نخورد.

این کار هنگام افروختن آتش مانع از ترکیدن خمره سفالی می شود.

هیزم برای پخت حلیم از کنده درخت نخل یا تافال است و با فاصله در کنار خمره ها قرار می گیرد.

مردان هیات به همراه یک آشپز خبره بر نحوه پخت حلیم نظارت دارند و با هم زدن حلیم مراقب ته نگرفتن نذری هستند که در اصطلاح محلی این عمل را (دار توی حلیم آوردن) می گویند.

حوالی عصرحلیم آماده می شودو عزاداران پس از مراسم سینه زنی یا در بازگشت از مراسم معروف تعزیه خوانی (منبرپاقلعه فین) در گروه های چند نفری به منبر های محل توزیع نذری می روند.

در پایان دهه اول محرم جُم ها از زمین خارج و تمیز می شوند و در انبار حسینیه ها و تکایا قرار می گیرند تا سالی دیگر و محرمی دیگر فرا رسد و بساط حلیم پزان به سبک فرهنگ مردم فین برپا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار