مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: خرد بودن زمین های کشاورزی از جمله موانع اجرای سیستم های آبیاری نوین است.
کد خبر: ۱۱۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲ 22 October 2015
محمدحسین عطایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این روند همچنین میزان تولید در واحد سطح را کاهش می دهد این در حالی است که با اجرای طرح تجمیع اراضی و یکپارچه سازی، کارهای توسعه ای از جمله مکانیزاسیون کشاورزی نیز به راحتی عملیاتی می شود.

وی اظهارکرد: بکارگیری ساز و کارهای تشویقی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی یکی از روش هایی است که مانع خرد شدن اراضی کشاورزی می شود.

عطایی تصریح کرد: برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و توسعه در این بخش، به سرمایه گذاری در کارهای زیربنایی نیازمندیم، بنابراین باید شرایط موجود را حفظ و برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: طبق آمار وزارت نیرو سالانه 700 میلیون متر مکعب آب بیشتر از منابع زیرزمینی برداشت می شود که با آبیاری نوین سالانه فقط 25 میلیون مترمکعب از این رقم صرفه جویی می شود.

عطایی اضافه کرد: تاکنون بیش از 25 هزار هکتار از زمین های کشاورزی قزوین تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بسیار کم و ناچیز است، اظهارکرد: برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در اراضی که قابلیت اجرا دارند، حدود هزار و 700 تا هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است این درحالی است که سالانه فقط 30 میلیارد تومان بودجه برای انجام سیستم های آبیاری نوین اختصاص می یابد.

عطایی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان قزوین به گونه ای است که باید هرچه سریع تر زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شوند، بیان کرد: در حال حاضر برنامه وزارت جهاد کشاورزی تبدیل سیستم های آبیاری بارانی به سیستم قطره ای است.

وی در پایان افزود: در کنار اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب، بحث کنترل هوشمند چاه های آب و بستن چاه های غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت از وظایف وزارت نیرو است.

استان قزوین دارای 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار