نماینده، ولی فقیه در چهارمحال‌وبختیاری در تبیین معارف نورانی آیه ۱۴۸ از سوره مبارکه نساء گفت: امروز بسیاری از موارد نازیبا را ذیل عنوان مطالبه در نگاه جامعه بزرگ می‌کنیم، البته مطالبه خوب و ضروری، اما مستلزم داشتن سواد مطالبه‌گری است و باید‌ها و نباید‌هایی دارد که باید رعایت شود.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵ 18 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام شامگاه گذشته ۲۷ اسفندماه در جلسه بیان معارف قرآنی در مسجد فاطمه زهرا (س) شهرکرد در تبیین مضامین نورانی آیه ۱۴۸ سوره نساء «لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا» و با اشاره به اینکه برخی‌ها دوست دارند نازیبایی‌های جامعه را برجسته کنند، اظهار کرد: این افراد همواره می‌خواهند هر آنچه از زشتی و پلیدی و گناه در جامعه صورت می‌گیرد، بزرگنمایی کنند حال آنکه قرآن در این آیه شریفه ما را از این کار باز می‌دارد و بر حرمت افشاگری و آشکارسازی عیوب در فراز «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» تأکید دارد.

وی با بیان اینکه هر چه می‌شود باید بدی‌ها را پوشاند و خیرات و مبرات را بزرگ کرد، افزود: نباید مدام عیب‌ها و مفاسد به افکار عمومی جامعه القا شود و جامعه‌ای که دائماً با این مسائل مواجه شود، طبیعی است که از رشد و اصلاح و کمال مأیوس خواهد شد.

نکونام بیان کرد: اگر جایی ظلمی اتفاق بیفتد و فردی مظلوم واقع شود باید دفاع صورت گیرد، اما قرآن منع می‌کند که مدام مفاسد را بزرگ کنیم؛ امروز این موضوع در جامعه مشاهده می‌شود که بسیاری از موارد نازیبا را ذیل عنوان مطالبه در نگاه جامعه بزرگ می‌کنیم، البته مطالبه خوب و ضروری، اما مستلزم داشتن سواد مطالبه‌گری است و باید‌ها و نباید‌هایی دارد که باید رعایت شود.

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه دامن زدن به مسائل منفی جامعه را از رشد باز می‌دارد و ناامید می‌کند، گفت: در ادامه آیه شریفه اشاره دارد که «وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا» یعنی خداوند متعال بد‌ها و خوب‌ها را می‌شناسد و خودش می‌داند با آنان چگونه معامله کند، چراکه حساب و کتاب بدان با خداوند است.

نکونام با یادآوری اینکه نباید نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت باشیم، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود مفاسد یا بدی‌ها نباید بزرگ شود به این معنا نیست که از امر به معروف و نهی از منکر غافل شویم بلکه این فریضتین الهی باید انجام شود، اما امر به معروف و نهی از منکر متفاوت از برجسته‌سازی مفاسد در جامعه است.

وی در ادامه به بیان معارف نورانی آیه بعدی نیز پرداخت و افزود: قرآن می‌فرماید: «إِنْ تُبْدُوا خَیْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوًّا قَدِیرًا» یعنی انسان باید هر چه می‌تواند خوبی‌ها، ارزش‌ها، صالحات، انسان‌های خوب، کار‌های ارزشمند، دستاورد‌ها و... را در نگاه جامعه آشکار کند و از بدی‌ها و نازیبایی‌ها چشم بپوشد. بنابراین، این اصل روانی مورد تذکر قرآن بسیار مهم بوده و باعث تعالی جامعه خواهد شد.

نماینده، ولی فقیه در چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: قریب به همین مضمون را در آیه ۱۹ از سوره مبارکه نور می‌خوانیم که می‌فرماید کسانی که مرتباً می‌خواهند فحشا را در جامعه آشکار کرده و اشاعه دهند و انسان‌های بد را برجسته کنند، عذاب دردناکی در دنیا و آخرت در انتظارشان خواهد بود.

نکونام در پایان گفت: مراد از مفاسد و نازیبایی‌ها، مسائل کلانی نیست که حق عامه مردم است، زیرا حکومت و دستگاه قضایی باید از حقوق عامه دفاع کند که باید در جای خود مورد توجه باشد و از عوامل اصلاح جامعه است، اما نباید مسائل ریز را در جامعه بزرگ کرده و آبروی افراد را مخدوش کنیم.
منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار