کد خبر: ۱۱۵۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴ 14 March 2024

رمان فارسی و یک مقدمه

این روزها وقتی به عناوین مهم ادبیات داستانی جهان نگاه می­‌کنیم، نمی­‌توانیم از مسیر پرفراز و نشیبی که منجر به خلق آثار داستانی ادبیات ایران شدند، غافل شویم. رمان فارسی بخش مهمی از این جریان را نمایندگی می­کند. این فرم ادبی که ریشه ­های کهن و بین‌المللی‌­اش را از آثاری مثل دن کیشوت گرفته و خاستگاه­ های بومی آن به اولین آثار داستانی ایران مانند تهران مخوف باز می­گردد، امروزه با کارنامه­‌ای ویژه و درخشان در اختیار مخاطبان قرار است.

ادبیات داستانی با چاشنی رمان فارسی

قبل از توضیح بیشتر درباره رمان فارسی و ناشران مهم آن (مانند نشر چشمه، نشر ثالث و نشر مرکز)، بهتر است تا اطلاعاتی را در خصوص تاریخچه رمان، نقش رمان در جوامع مختلف و کارکردهای آن بدانیم. مطالب پیش رو می­توانند شما را در خرید رمان و رمان فارسی از نشرهایی مانند نشر چشمه و نشر مرکز و... راهنمایی کنند.

تاریخچه رمان

ریشۀ پیدایش رمان به قرون وسطی باز می‌گردد. رمان‌های مکتوب در قرن یازدهم و دوازدهم میلادی در اروپا پدید آمدند. این آثار، اغلب با مضامین عاشقانه و قهرمانی و تحت تأثیر اساطیر و حماسه‌های باستان، به رشته‌ی تحریر درآمدند.

با گذر زمان و ورود به دوران رنسانس، آثاری همچون «دن کیشوت» اثر سروانتس اسپانیایی و «دون ژوان» اثر مولیر فرانسوی، از نمونه‌های شاخص رمان‌های این دوره به شمار می‌آیند. اما در در قرن هجدهم و نوزدهم میلادی و دوران شکوفایی رمان بود که در این دوران، رمان‌نویسان برجسته‌ای همچون چارلز دیکنز، ویکتور هوگو و فئودور داستایوفسکی پا به عرصه‌ی ادبیات گذاشتند و با خلق آثاری ماندگار، مسیر رمان‌نویسی را متحول ساختند.

این نویسندگان، با پرداختن به مسائل اجتماعی، سیاسی و روان‌شناختی، ابعاد تازه‌ای به رمان بخشیدند و آن را به ژانر غالب ادبیات این دوره مبدل ساختند. با ورود به قرن بیستم، رمان نیز دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری شد. نویسندگان این دوره، با تجربه‌گرایی و نوآوری در فرم و محتوا، به خلق آثاری با رویکردهای متفاوت روی آوردند.

ادبیات داستانی با چاشنی رمان فارسی

نقش رمان در جوامع مختلف

رمان، نقشی بسزا در غنی‌سازی فرهنگ و ادب جوامع مختلف ایفا می‌کند. این آثار، با بازتاب مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، به درک عمیق‌تر جامعه انسانی کمک می‌کنند. از سویی دیگر، رمان با برانگیختن حس همدلی و درک متقابل، زمینه‌ساز تقویت روابط اجتماعی و ایجاد پل ارتباطی میان انسان‌ها از فرهنگ‌ها و نسل‌های مختلف می‌شود. همچنین، رمان با پرورش قوه‌ی تخیل و تفکر انتقادی، به رشد فکری و ذهنی خوانندگان کمک می‌کند.

کارکردها، ویژگی­ها و مزایای رمان و خواندن رمان

علاوه بر موارد ذکر شده، رمان فواید و کارکردهای متعدد دیگری نیز در بر دارد:

رمان به عنوان رسانه‌­ای عمومی و سرگرم­کننده

بهبود و ارتقای ظرفیت‌­های زبانی

تقویت وجوه فرهنگی و هویتی

ایجاد زمینه‌ای برای تفکر انتقادی

توسعۀ خلاقیت و نوآوری

رمان فارسی و جریانی نو

نویسندگانی چون صادق هدایت، سیمین دانشور، بزرگ علوی، محمد علی جمال زاده، رضا براهنی، احمد محمود، محمود دولت آبادی، هوشنگ مرادی کرمانی، هوشنگ گلشیری، بهارم صادقی و آثار شاخصی مانند بوف کور، ملکوت، چشمهایش، جای خالی سلوک، شازده احتجاب، مدار صفر درجه، شوهر آهو خانم، سووشون، آواز کشتگان و... بخش قابل­‌توجهی از جریان دویست سالۀ ادبی رمان فارسی و داستان فارسی در ایران را نمایندگی می­کنند.

در این مسیر، نشرها و گروه­‌های انتشاراتی بسیاری با فعالیت خود، مخاطبان و علاقه­‌مندان ادبیات فارسی و مظاهر مختلف آن نظیر رمان فارسی، داستان فارسی و دیگر گونه­‌های روایی ادبی را همراه کرده‌­اند. نشرهای صاحب‌­نامی همچون کتاب زمان از گذشته‌­های تاریخ چاپ و نشر ایران تا نشرهایی مانند نشر مرکز، نشر ثالث و نشر چشمه که امروزه در این فضا به فعالیت می­ پردازند، همگی در معرفی چهره­‌های مهم ادبی داستان­‌نویسی ایران و رمان فارسی نقش داشته و دارند و تاکنون باعث شده‌­اند تا استعدادهای نو در کنار نام­‌های بزرگ ادبیات در بسته‌­های فرهنگی ادبیات داستانی ایران به مخاطبان عرضه شوند.

ادبیات داستانی با چاشنی رمان فارسی

نشر چشمه و برترین­های رمان فارسی

نشر چشمه که نشرچشمه فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و در ابتدا تعداد عناوین چاپ‌شده کمی داشت و البته خاستگاه خود را در کتاب‌فروشی­‌ها می‌­دید و همواره به عنوان نشری یاد می­شود که از فضای کتابفروشی به تأسیس یک مؤسسة انتشاراتی رسیده است. مدیر نشر چشمه حسن کیائیان است. از نکات قابل توجه دربارۀ نشر چشمه که نام این نشر را بیش از پیش مطرح کرد، لغو شدن مجوز فعالیت این نشر در خرداد ماه ۱۳۹۱ از سوی وزارت ارشاد است. البته که کمی بعد این نشر در زمان دولت یازدهم، فعالیتش را مجددا از سر گرفت.

مختلف هنر و ادبیات مانند داستان، شعر، نمایشنامه، فیلمنامه، سینما، تحقیقات ادبی، متون کهن، فلسفه، علوم اجتماعی، اسطوره و تاریخ فعالیت کرده و آثار شاخصی را روانۀ پیشخوان کتابفروشی­های کشور کرده است.

پس از گذشت سال‌های اولیه، رفته‌رفته روند چاپ کتاب در نشر چشمه شکلی صعودی به خود گرفت، تا این‌که سال ۱۳۸۸ بیش از ۲۷۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف از نشر چشمه در در بازار کتاب ایران، منتشر شد.

عموماْ نشرچشمه را ناشری ادبی می‌دانند و کتاب‌های مربوط به ادبیات و خصوصاْ ادبیات داستانی تألیفی در این نشر سهم زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. نام بسیاری از بزرگان معاصر ادب ایران در فهرست اهالی قلم نشرچشمه به چشم می‌خورد؛ نویسندگان و شاعران مهم و تأثیرگذاری مانند احمد شاملو، محمود دولت‌آبادی، فریدون مشیری، علی‌اشرف درویشیان، صادق هدایت، هوشنگ ابتهاج (سایه)، ایرج افشار، احمدرضا احمدی و... در کنار مؤلفان و مترجمان جوان و بااستعدادی نظیر مریم حسینیان، مهدی ربی، عطیه عطارزاده، مهراوه فردوسی، کاوه فولادی­نسب، مهدی افروزمنش و... که در کسب جوایز و افتخاراتی فراموش­نشدنی نقش داشتند.

نشر مرکز و بستری پویا برای ادبیات

نشر مرکز یکی از گروه­های انتشاراتی است که در ترویج و انعکاس هر چه بهتر آثار تألیفی در کشورمان نقش مهمی داشته است. افتتاح نشر مرکز به سال ۱۳۶۴ باز می­گردد. نشر مرکز یک مؤسسۀ انتشاراتی‌ خصوصی در تهران است که به مدیریت آقای علیرضا رمضانی از خانوادۀ معروف رمضانی‌ها تأسیس شد که البته لازم به ذکر است این خاندان از دوره‌ی قاجار در زمینه‌ی نشر کتاب در ایران فعال بوده‌اند.

یکی از نکات قابل توجه درباره نشر مرکز، فعالیت این نشر در زمان جنگ عراق و ایران در زمینۀ انتشار کتاب‌هایی در حوزه‌ی ادبیات ایران، ادبیات جهان و نظریه‌های ادبی است که بعدا در دهۀ ۱۳۷۰ نامش با انتشار داستان‌های تألیفیِ ایرانی سر زبان‌ها افتاد و به یکی از مهم­ترین ناشران ایرانی تبدیل شد. در آن دهه بسیاری از آثار نشر مرکز توانستند نظر منتقدان و خوانندگان را به خود جلب کنند و از سوی دیگر در جوایز ادبی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

از ویژگی­های بارز نشر مرکز، انتشار عناوینی در زمینۀ داستان ایرانی، داستان خارجی، نقد ادبی، فلسفه، دین، جامعه‌شناسی، اقتصاد، اندیشۀ سیاسی، ادبیات کلاسیک ایرانی، تاریخ، اسطوره‌شناسی، نظریه‌های ادبی و هنر است که تنوع بی­نظیری از موضوعات را برای مخاطبان خود فراهم می­آورد. بر طبق آمارهایی که از منابع مختلف اعلام شده است، نشر مرکز سالانه عناوین بسیاری را در حوزه­های مختلف منتشر می‌کند.

سبد خرید کتاب با رمان فارسی

با توجه به گستردگی رمان­ها و به­ویژه دنیا جذاب و متنوع رمان فارسی، پیشنهاد می­شود تا برای خرید کتاب خود و انتخاب عناوین مورد نظرتان در میان انبوه رمان فارسی و ناشران متعددی از قبیل نشر چشمه و نشر مرکز، به مراکز حضوری یا فروشگاه‌­های آنلاینی همچون شهر کتاب پاسداران و وبسایت شهر کتاب پاسداران مراجعه کنید تا سفارش شما از مزایایی همچون دسترسی به یک آرشیو کامل، انواع تخفیف و ارسال سریع به سراسر کشور برخوردار باشد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار