مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از پایش مستمر و روزانه مزارع برای شناسایی به موقع آفت سِن در مزارع گندم و جو استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ 11 March 2024

 به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کیومرث اکبری اظهار کرد: هم‌اکنون سه اکیپ ستادی، ۱۲ اکیپ در شهرستان‌ها و ۴۵ اکیپ در دهستان‌ها عهده‌دار کار پایش مستمر و روزانه مزارع استان برای شناسایی آفت سن در مزارع گندم و جو هستند.

اکبری با بیان اینکه تاکنون شاهد ریزش آفت سن در مزارع استان نبوده‌ایم اما احتمالا با گرم شدن هوا شاهد ریزش آفت سن در مزارع باشیم، تاکید کرد: احتمالا امسال شاهد افزایشی شدن جمعیت سن در مزارع گندم و جو استان خواهیم بود، لذا بنا داریم با جدیت بیشتری کار مبارزه با این آفت را در مزارع استان انجام دهیم تا آفت سن خسارتی را متوجه مزارع گندم و جو استان نکند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: تا زمانی که آفت سن در مزارع استان ریزش نکرده و تراکم آفت در مزرعه ای به نُرم مبارزه نرسد، مقابله با آفت سن را شروع نخواهیم کرد.

اکبری اشاره ای هم به پایین آمدن نرم مبارزه با آفت سن توسط سازمان حفظ نباتات کشور در سال جاری داشت و گفت: در سنوات گذشته در صورتی که در هر مترمربع از مزارع گندم و جو سه آفت سن مشاهده می‌شد، نسبت به آغاز مبارزه با آفت اقدام می شد که امسال این عدد به دو آفت کاهش پیدا کرده و حساسیت بیشتری برای مقابله با آفت سن داریم.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با آفت سن در مزارع با تراکم بالای آفت ضروری است، توضیح داد: اگر برای مبارزه با این آفت اقدامی نشود، تولیدات گندم و جو استان از نظر کمی و کیفی خسارت خواهد دید و احتمال از دست رفتن محصول تا بیش از ۹۰ درصد وجود دارد.

اکبری پوک شدن خوشه و چروکیده شدن دانه را از آثار سوء آفت سن در مزارع گندم و جو عنوان کرد و افزود: گندم‌های سن‌زده خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

اکبری در ادامه اشاره‌ای هم به موجود بودن سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت سن در استان داشت و افزود: مشکلی برای تامین سم مورد نیاز کشاورزان نداریم.

اکبری ادامه داد: از کشاورزان تقاضا داریم سم مورد نیاز مزارع را از فروشگاه های معتبر تهیه کرده و حتما فاکتور خرید بگیرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال مبارزه با آفت سن در مزارع استان به حدود ۴۰۰ هزار هکتار و حتی بیشتر هم برسد، گفت: احتمالا بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار مبارزه با آفت در مرحله مبارزه با سن مادری و مابقی در مرحله مبارزه با پوره سن انجام شود.

اکبری یادآور شد: سال زراعی گذشته مبارزه با آفت سن را در سطح حدود ۳۹۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام دادیم.

اکبری با بیان اینکه استان کرمانشاه در سال زراعی گذشته بعد از استان فارس دومین استانی بود که کمترین میزان سن زدگی را در مزارع گندم و جو داشت، گفت: درصد سن زدگی مزارع استان در سال زراعی گذشته ۱۶ دهم درصد بود که عدد قابل قبولی است.

وی یادآور شد: مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جو به محض ریزش آفت و رسیدن تراکم آن به حد مبارزه در مرحله مبارزه با آفت سن مادری آغاز و تا اواخر خرداد در مرحله مبارزه با پوره سن ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار