چند روزی است فارس رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته اما چهره خیابان‌ها در شهرهای مختلف استان و نحوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی حاکی از آن است که عده‌ای از کاندیداها که تأیید صلاحیت را از شورای نگهبان گرفته‌اند،آن طور که باید ترتیبات قانونی را در تبلیغات لحاظ نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸ 28 February 2024

تابناک فارس به نقل از ایرنا: فرصت تبلیغات انتخاباتی مجلس رو به پایان است و تنها یک روز دیگر تا زمان قانونی تبلیغات باقی مانده است.

تخلفات انتخاباتی در خیابان‌های شهر راز

بامداد روز پنجشنبه سوم اسفندماه بود که زنگ آغاز تبلیغات انتخاباتی در کشور نواخته شد و جریان‌های سیاسی و کاندیداهای انتخاباتی فارس نیز تلاش خود را برای معرفی و شناساندن خود آغاز کردند و امروز در حالی که به پایان فرصت تبلیغات نزدیک می‌شویم دَر و دیوارهای شهر پُر شده از عکس‌ها و بنرهای رنگارنگی که در گوشه گوشه خیابان‌ها و معابر به چشم می‌خورند؛ عکس‌هایی مملو از وعده‌های رنگین که نشان از رقابت و جنب و جوش ستادهای انتخاباتی نامزدهای مجلس را دارد.

اگر چه در این دوره از انتخابات در مقایسه با دوره‌های گذشته کمتر شاهد تبلیغات نابسامان محیطی بودیم اما تخلفات برخی نامزدهای انتخابات، امسال هم جزو لاینفک فعالیت‌های کاندیداهای ورود به ساختمان سبزرنگ بهارستان است.

عکس روی عکس

هنوز هم در برخی نقاط شهر دیده می‌شود که برخی از حامیان کاندیداها جنگ پوسترها را به راه انداخته‌اند و با الصاق اعلامیه، پوستر و آگهی تبلیغاتی روی پوستر کاندیدای دیگر در تلاش برای از میدان خارج کردن رقیب انتخاباتی کاندیدای موردنظرشان هستند.

گاهی نیز در عبور از میان کاغذ رنگی‌های تبلیغاتی به جای زیبایی‌های شهر، بنرهای بزرگی نگاه ما را به چهار سمت خیابان‌ها می‌کشاند.

پوسترهای بزرگ و خارج از چهارچوب

در حقیقت پوسترآویزهای رنگی منقوش به تصویرهای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی به اشکال‌ مختلف در گوشه و کنار شهر قد کشیده و برخی بنرهای انتخاباتی به اندازه‌ی بزرگ هستند که چهره میادین و معابر شهری را به طور کامل پوشانده‌اند؛ بنرهای بزرگی که از دیگر معضلات انتخاباتی این روزهای فارس به شمار می‌روند.

این در حالیست که چاپ بنر و پوسترهای خارج از چارچوبی که وزارت کشور و ستاد انتخابات اعلام کرده یکی از رایج‌ترین تخلفات انتخاباتی به شمار می‌رود.

گویی برخی کاندیداها عقیده دارند عکس‌های زیبا و بزرگ نقش مهمی در انتخاب آنها دارد و شاید از این رو است که چهره امروز شیراز و دیگر شهرهای فارس از عکس‌های نامناسب پُر شده، تصاویری که زیبنده این شهر و نام و نشان آن نیست و حتی نظافت و زیبایی بصری شهر را هم تحت تأثیر قرار داده است.

برگزاری مراسم مجلل انتخاباتی

همچنین از گوشه و کنار دیار فارس به گوش می‌رسد که برخی از کاندیدا نیز با برگزاری مراسم مجلل، گستردن سفره‌های رنگارنگ و توزیع شام و شیرینی درصدد هستند تا مخاطبان بیشتری را جذب و آرای قابل‌توجهی را از سوی مردم کسب کنند.

داوطلبان نمایندگی مجلس در حالی به این نوع تبلیغات روی آورده‌اند که با توجه به تجربه سال‌های گذشته و بر اساس اظهار نظرهای مردمی، این اقدامات نه تنها تاکنون کمکی به نامزدها برای جذب مخاطب بیشتر نکرده بلکه این پرسش را به ذهن برخی از مردم متبادر می‌کند که این تبلیغات با چه هزینه‌هایی صورت گرفته است و آیا نیاز است که یک نماینده آن هم از جنس مردم برای معرفی خود به این نوع تبلیغات پُرهزینه روی بیاورد؟

تبلیغات زودتر از موعد

همچنین امسال با وجود آنکه بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور، زمان تبلیغات کاندیداها بین سوم تا ۱۰ اسفندماه در نظر گرفته شده، اما برخی از نامزدهای انتخابات زودتر از موعد مقرر تبلیغات انتخاباتی را کلید زدند که البته این اقدامات داوطلبان واکنش‌های انتقادی در فضای مجازی را به دنبال داشت.

وعده های عجیب و غریب کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از دیگر مواردی است که برخی بنرها و پوسترهای منتشر شده، گویای آن است.

از نگاه دیگر وجود عکس‌های مختلف داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی کنار پرچم سه رنگ ایران و عکس‌های تبلیغاتی از خدمات انقلاب همه و همه نشان می‌دهد داوطلبان قصد دارند به مردم بگویند که از جنس خود این مردم هستند و خدمتشان خالصانه و بی ریا است.

تبلیغات برخی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی این پیام را دارد که مجلس در ادوار قبل آنگونه که باید نتوانسته مطالبات به حق مردم را به منصه ظهور برساند؛ عمده مضامین استراتژیک در شعارهای تبلیغاتی حل مشکلات معیشتی و اقتصادی، عدالت در منابع و منافع مالی، ارتقای سرمایه‌های نخبگانی و فکری و تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان به‌طور متعادل و متوازن است.

برخی پیام‌ها در فضای مجازی نیز اغلب با عنوان عبور از شعار و رسیدن به مرحله عمل را بیان می‌کند اما بعضی از پیام‌ها نیز در مواردی منجر به دادن شعارهای غیرواقعی به مردم شده است.

این درحالیست که بارها به کاندیداها درباره وعده‌های انتخاباتی هشدار داده شده که ملی بودن جایگاه مجلس را در شعارهای خود در نظر بگیرند.

تخریب رقبا

اکنون گروه‌ها و کانال‌هایی نیز در شبکه‌های مختلف اجتماعی راه‌اندازی شده‌اند تا در فرصت کوتاهی که تا پایان تبلیغات باقی مانده با انتشار مطالب و پوسترهایی در فضای مجازی به معرفی نامزد انتخاباتی مورد نظر خود بپردازند، اقدامی که بدون چالش نیست و حتی فضایی را برای تخریب برخی از نامزدهای انتخاباتی فراهم کرده است.

با این حال بسیاری از مردم بر این باور هستند که در این بازار گرم و پُرحرارت کسب امتیاز برد با کسی است که از دَرِ صداقت و خلوص نیت وارد شود و از دادن وعده‌های غیر عملی که جز شعاری در تصویری پُرلبخند برای انتخابات رهاورد دیگری به همراه ندارد پرهیز کند.

امسال در بین نامزدهای انتخابات چهره‌ها و سلایق مختلف سیاسی اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و مستقل دیده می‌شود و گروه‌های مختلف شبکه مجازی با انتشار پوسترهای مختلف و رزومه داوطلبان سعی در افزایش حمایت دارند.

استان فارس در این دوره از رقابت‌ها ۱۵ حوزه انتخابیه و ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد؛ استانی که یک هزار و ۴۹۵ نفر از آن در این دوره از انتخابات ثبت نام کردند و بر اساس آخرین آمار بیش از ۸۸۸ داوطلب برای کاندیداتوری انتخابات مجلس دوازدهم تأیید صلاحیت شده‌اند.

و حالا نسل دیروز و امروز در کنار یکدیگر و در یک خط مقدم در انتظار ایستاده‌اند تا با فرا رسیدن ۱۱ اسفندماه در پای صندوق‌های رأی حضور یابند و افرادی را برگزینند که در مسیر رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات‌شان گام‌های اساسی بردارند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار