مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: از بعد از انقلاب اسلامی سه اثر تاریخی استان کرمانشاه به ثبت جهانی و ٢ هزار و ٢٣٠ اثر ثبت ملی شده است.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷ 12 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین داریوش فرمانی اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی، ثبت آثار تاریخی، میراث منقول و غیرمنقول، ملموس و غیرملموس و آثار طبیعی و دفاع مقدس پیش از انقلاب هیچ اثری در فهرست آثار جهانی قرار نداشت.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی با تلاش‌های صورت گرفته سه اثر «بیستون»، «اورامانات» و «کاروانسرای بیستون» به ثبت جهانی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: یک محور با بیش از ۴٠ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که شامل محور ساسانی کرمانشاه به قصرشیرین و مشترک با کشور عراق است یعنی از ایوان مدائن عراق در این محور ثبت جهانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرونده ثبت این محور در حال تکمیل است و یک محور ویژه در دنیا است از لحاظ آثار تاریخی بزرگترین سنگ بنای جهان در آن وجود دارد، بیستون و طاق بستان نیز در آن قرار دارد.

این مقام مسئول اذعان کرد: جاده ابریشم که در این محور قرار داشته یک اثر ویژه است و یک هزار و ۵٠٠ سال پیش به لحاظ قومی و طبیعی از محورهای منحصر به فرد بوده است.

وی ادامه داد: امروز ٢ هزار و ٢٣٠ اثر استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سومین استان کشور به لحاظ ثبت این آثار هستیم و در حوزه میراث ناملموس که توجه ویژه به آن لازم است میراث فرهنگی به شکل جدی به آن ورود کرد.

فرمانی با اشاره به برگزاری جلسه ثبت شورای میراث ناملموس کشور در کرمانشاه، بیان کرد: با توجه به اینکه کرمانشاه سی و هفتمین شهر خلاق خوراک دنیا است و این جلسه نخستین بار در کرمانشاه برگزار شد و ٣٧ خوراک کرمانشاه در یک اقدام بی سابقه به ثبت رسید.

46

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار