رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:
محمدی گفت: در بخش پروانه چرای عشایر که یکی از مشکلات عشایر استان است برای صدور پروانه چرای فرزندان عشایر که تشکیل خانواده داده‌اند و پروانه چرا ندارند، با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی اقداماتی انجام شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 08 February 2024

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در حاشیه رویداد بزرگ فرهنگی و آیینی عشایر استان گیلان که امروز با حضور استاندار گیلان در تالش برگزار شد، به تشریح برنامه‌های ویژه عشایر این استان پرداخت.

صالح محمدی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه عشایر استان گیلان گفت: در دولت سیزدهم ۳۵ کیلومتر لوله‌گذاری آب عشایر برای بهره‌مندی بیش از ۵۰۰ خانوار انجام شد.

وی افزود: در بخش پروانه چرای عشایر که یکی از مشکلات عشایر استان است برای صدور پروانه چرای فرزندان عشایر که تشکیل خانواده داده‌اند و پروانه چرا ندارند، با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی اقداماتی انجام شد و همچنین اصلاحاتی برای کسانی که پروانه چرا دارند ولی دام ندارند، انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به سهمیه ۸ کیلوگرمی آرد عشایر اشاره کرد و از افزایش آن به ۱۲ کیلوگرم خبر داد.

محمدی خاطرنشان کرد: تکالیف وزارت نیرو برای تامین پنل‌های خورشیدی برای ۶۵۴۵ خانوار عشایر انجام شده است و این آمار عشایری است که ثبت مبنایی در سامانه عشایر ایران شده‌اند و همین تعداد هم خانواده‌هایی هستند که در سامانه ثبت نشده‌اند.

وی زندگی عشایری را یک ساختار اجتماعی قبیله‌ای دانست و گفت: معاش عشایر بر پایه دامداری و تولید محصولات جانبی دام، عسل و گیاهان دارویی است و جابجایی یا کوچنده بودن ویژگی دیگر عشایر است که گاها با مشکلاتی همراه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان جمعیت عشایر در کل کشور را ۲ درصد دانست و یادآور شد: ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور در راستای اقتدار و امنیت غذایی کشور توسط عشایر تولید می‌شود.

محمدی به اهمیتی که تولیدات عشایر در بحث امنیت غذایی دارند، اشاره کرد و گفت: بحث امنیت غذایی مورد تاکید مقام معظم رهبری هست و در این حوزه‌ها برنامه‌ریزی‌های متنوعی انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار