رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از رشد ۴۵ درصدی مجموعه واریزی گمرک کشور به خزانه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ 05 February 2024

به گزارش تابناک قزوین، محمد رضوانی فر در مراسم افتتاح نخستین گمرک تخصصی فرآورده‌های نفتی در استان قزوین که پیش از ظهر امروز در شهرک صنعتی پاسارگاد برگزار شد، حجم صادرات غیر نفتی کشور در ۱۰ ماهه نخست امسال را حدود ۴۰.۵ میلیارد دلار به استعداد ۱۱۳ میلیون تومان ذکر و اظهار کرد: حجم واردات حدود ۵۴ میلیارد دلار به استعداد ۳۲ میلیون تومان بوده که به رغم تحریم‌های ظالمانه و تنگنا‌ها طی ۱۰ ماهه امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان صادرات نفت داشتیم که با محاسبه صادرات نفتی و غیرنفتی، حدود ۱۷ میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی و تجاری داریم.

وی افزود: بعضا برخی نقد می‌کردند که همه کشور‌ها آمار تجاری کشور یا تجارت خارجی را با نفت و بدون نفت منتشر می‌کنند که از دو ماه قبل ماه گمرک کشور هم گزارش تجارت خارجی کشور را با اضافه کردن نفت، خدمات فنی و مهندسی، برق و تجارت چمدانی منتشر کرده که تبیین بهتری از شرایط اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ۱۷ میلیارد دلار درآمد مازاد تجاری یا ارزی به تامین نیاز‌های ارزی کشور و ثبات بازار ارز در آینده نزدیک کمک می‌کند.

رضوانی فر با اشاره به رشد بسیار خوب در درآمد‌های امسال طی ۱۰ ماهه اخیر مبنی بر مجموعه واریزی گمرک به خزانه اضافه کرد: این عدد از ۱۶۰ هزار میلیارد دلار عبور کرده که شامل ۸۰ هزار میلیارد دلار حقوق ورودی و ۸۰ هزار میلیارد تومان هم ارزش افزوده بوده است که رشد ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی حجم واردات استان قزوین را حدود یک میلیارد دلار و حدود ۵۰۰ میلیون دلار را حجم صادرات استان و حجم مبادلات تجاری این استان را ۱.۵ میلیارد دلار ذکر و خاطرنشان کرد: ساخت گمرک نفتی جدید با توجه به ملاحظات برای انجام فعالیت‌ها ضروری بود و ایده درستی بود که برای تسهیل توسعه مبادلات و روان سازی کار تجارت خارجی برای شرکت‌ها موثر است که پیگیر توسعه انبار اختصاصی هستیم و در حال حاضر ۲۲ انبار اختصاصی در استان قزوین وجود دارد.

این مسوول ایجاد گمرک اختصاصی در استان قزوین همانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را ضروری ذکر و تصریح کرد: باید مساعدت شود اگر در استان ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که توجیه اقتصادی هم دارد این گمرک ایجاد شود که به توسعه درآمدها، تسهیل و روان‌سازی، افزایش حجم مبادلات و اعمال کنترل‌ها و نظارت‌های دقیق‌تر گمرکی کمک می‌کند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: با استفاده از تجربه ایجاد گمرک تخصصی حوزه Ict فرودگاه پیام می‌توان گمرک تخصصی در استان قزوین ایجاد کرد که می‌توان در یک محدوده گمرکی، تخصصی فیلدی مشخص کرد که کمک می‌کند استقرار دستگاه‌های همجوار هدفمندتر باشد و در زمینه آموزش و ارتقای دانش حوزه برنامه‌ریزی و اعمال سیاست‌ها و رویه‌های تجاری را با سرعت بیشتری انجام داد و صاحبان کالا، تجارت، فعالین تولیدکنندگان و کارآفرینان هم بتوانند از این گمرک استفاده کنند و گمرک هم بتواند اعمال حاکمیتی خود را داشته باشد.

رضوانی فر ادامه داد: به اقتضای ایجاد گمرک تخصصی و به رغم وجود محدودیت‌ها، همه مسوولان باید کمک کنند این گمرک در استان قزوین به استاندارد‌های مدنظر گمرک تخصصی نزدیک شود و ملاحظات مختلف و مرتبط با رویه‌های دقیق گمرک رعایت شود.

وی با اشاره به بهره‌مندی از حدود ۵۰ واحد به طور مستقیم از خدمات گمرک تخصصی نفتی استان قزوین و اشتغالزایی برای ۱۰۰۰ نفر و توسعه صادرات و تجارت استان مبتنی بر رویه‌ها و کنترل‌های گمرکی تاکید کرد: لازم است این واحد‌ها استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را رعایت کنند که گمرک هم در این فاصله، نهایت تسهیل گری را خواهد داشت و طبق الزام قانونی، مکلف است نهایت دقت در اعمال مقررات را داشته باشد.

این مسوول اذعان کرد: برنامه‌های واحد‌های مستقر در گمرک تخصصی نفتی استان قزوین باید به گونه‌ای طراحی و برنامه ریزی شود و فرآیند‌ها و تشریفات گمرکی آن طراحی شود که صاحبان واحد‌ها گرفتار اعمال قانون و تشکیل پرونده قاچاق نشوند.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز را سختگیرانه دانست و بیان کرد: این قانون به نفع کسانی است که می‌خواهند در فضای تولید، سالم و شفاف و مبتنی بر قانون عمل کنند و جا‌هایی هم ممکن است با یک خطای کوچک سرمایه‌گذار گرفتار قانون شود که هم سبب آسیب به تولید استان می‌شود و مجبور به برخورد خواهیم بود.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار