مدیر‌کل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۸ درصد اهداکنندگان خون در استان به‌ صورت مستمر این کار را انجام می‌دهند و ۴ هزار و ۱۹۵ نفر امسال برای بار اول خون اهدا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ 04 February 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، حسین هاشمی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری گفت: هر فرد بالغ بین ۱۷ تا ۶۵ سال با وزن متوسط ۵۰ کیلوگرم حدود ۵.۵ تا ۶ لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ تا ۴۵۰ سی‌سی نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی‌اندازد بلکه ضمن کمک به سلامتی خود نجات‌بخش زندگی فرد دیگری نیز می‌شود.

مدیر‌کل انتقال خون چهارمحال و بختیاری افزود: از سن ۶۰ سالگی به بعد اهدای خون باعث آسیب به قلب می‌شود و در حال حاضر سن اهدای خون ۳۵ تا ۳۷ سال است و افراد ۱۹ تا ۳۵ سال هنوز با اهدای خون آشنا نیستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ذخایر خونی استان ۶.۸ روز است و نیاز به اهدای خون در این ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان بیشتر است و از مردم درخواست می‌شود در این امر مشارکت کنند.

هاشمی با اشاره به وظیفه سازمان انتقال خون، گفت: ایجاد پایگاه‌های ثابت و موقت، توزیع خون و فرآورده‌های خونی و گرفتن خون از داوطلبان و انتقال آن به بیمارستان از وظایف این سازمان است.

ایجاد بانک ژنی در سازمان انتقال خون

وی بیان داشت: سازمان انتقال خون درصدد ایجاد بانک ژنی است تا در قالب این بانک، سلول‌های بنیادی فرد ذخیره شود.

مدیر‌کل انتقال خون چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۹۶ درصد اهداکنندگان خون در چهارمحال و بختیاری مردان و چهار درصد آنان زنان هستند، بانوان در این استان هنوز اعتقاد به اهدای خون ندارند همچنین در این استان اتوبوس خون‌گیری وجود ندارد.

وی گفت: در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۲۴ هزار و ۳۴۸ نفر به سازمان انتقال خون مراجعه کردند و ۲۰ هزار و ۷۲۸ نفر موفق به اهدای خون شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار