رئیس مرکز بهداشت صحنه گفت: مسئولین هیات های عزاداری بر سالم و بهداشتی بودن غذاهای نذری نظارت و توجه جدی داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ 20 October 2015
رئیس مرکز بهداشت صحنه گفت: مسئولین هیات های عزاداری بر سالم و بهداشتی بودن غذاهای نذری نظارت و توجه جدی داشته باشند.

مسلم گلچهره روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیات های عزاداری با فرا رسیدن ماه محرم به طور گسترده به تهیه غذای نذری اقدام می کنند و این سنت حسنه ای که باید با دقت نظر بیشتر و رعایت نکات بهداشتی حفظ سلامتی همراه باشد.

وی به شهروندان و مسئولین هیات ها توصیه کرد در توزیع چای، شیر داغ و یا هر نوع نوشیدنی دیگر از لیوان های یکبار مصرف کاغذی یا گیاهی بهداشتی استفاده کنند و بعد از مصرف از رها کردن این ظروف در محیط خودداری کنند.

رئیس مرکز بهداشت صحنه در ادامه افزود: بهداشت مواد غذایی، مکان تهیه، وسایل و ابزار کار و بهداشت فردی از جمله موارد بهداشتی است که باید در تهیه نذورات مورد توجه واقع شود.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی در تهیه و توزیع غذاهای نذری خاطرنشان کرد: افرادی که قصد پخت غذاهای نذری را دارند باید از دستکش یک بار مصرف، روپوش و کلاه و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری هایی مانند سرماخوردگی از ماسک استفاده کنند.

گلچهره همچنین با بیان اینکه هیات های عزاداری برای پخت غذا از روغن های سرخ کردنی دارای پروانه ساخت با ترانس پایین استفاده کنند خاطرنشان کرد: هنگامی که غذا در حجم بالا تهیه می شود، حاوی مقادیر بالاتری از چربی است، بویژه اینکه برخی هیات ها از چربی های حیوانات ذبح شده نیز در طبخ استفاده می کنند، از این رو بهتر است افرادی که دچار مشکلات قلبی عروقی، چربی خون و چاقی و اضافه وزن هستند، با احتیاط بیشتری از این نذری ها استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری برای غذای گرم بسیار خطرناک است؛ تصریح کرد: با توجه به اینکه ظروف یکبار مصرف پلیمری تحمل حرارت بالا را ندارند، ترکیبات شیمیایی موجود در آنها می تواند به غذاهای گرم واکنش نشان دهد.

رئیس مرکز بهداشت صحنه ظروف یکبار مصرف گیاهی و سلولزی را جایگزین خوبی برای این ظروف از نوع پلاستیک دانست و گفت: ظروف گیاهی و سلولزی اگرچه قیمت بالاتری دارند، اما به دلیل ترکیبات عالی قابل تجزیه هستند لذا برای سلامتی اشخاص مشکلی ایجاد نمی کنند و همچنین برای محیط زیست و طبیعت مضر نیستند.

گلچهره در پایان خاطرنشان کرد: ریختن ظروف پلاستیکی از جمله لیوان های یک بار مصرف در سطح معابر، کوچه ها و خیابان ها کارغیراخلاقی است و عزاداران باید بدانند پاکبان های زحمتکش شهرداری تا پاسی از شب باید این ظروف را از سطح خیابان ها و معابر جمع آوری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار