در حاشیه ناتمام ماندن مجموعه پل های 9دی؛
پس از گذشت ۱۸ ماه، وعده‌های دو ساله و سه ساله برای اتمام پل 9 دی مطرح شد و رقم هزينه‌ها هم هر روز بالاتر رفت اما در نهايت اين طرح بعد از گذشت ۴ سال هنوز به اتمام نرسيده و قسمت مهمی از تملک آن باقی است.
کد خبر: ۱۱۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴ 19 October 2015
به گزارش تابناک قم، بهمن ماه سال ۱۳۹۰ بود که کلنگ مجموعه پل‌های 9 دی، به دست حجت‌الاسلام موسی پور، استاندار وقت قم به زمین زده شد، پروژه‌ای که قرار بود در مدت ۱۸ ماه و با ۴۲ میلیارد تومان به پایان برسد اما در نهایت هر دوی این اعداد به لطیفه‌های تکراری پروژه‌های شهری تبدیل شد.

حالا پس از گذشت این ۱۸ ماه وعده‌های دو ساله و سه ساله برای اتمام این پل مطرح شد و رقم هزینه‌ها هم هر روز بالاتر رفت اما در نهایت این طرح بعد از گذشت ۴ سال هنوز به اتمام نرسیده و قسمت مهمی از تملک آن باقی است...

لازم به ذکر است که پل جمهوری به طول 1100 متر و عرض حدوداً 23 متر، با مساحت تقریبی 65 هزار مترمربع قبل از میدان سپاه آغاز و به صورت روگذر پس از عبور از بلوار امین، خیابان ساحلی، رودخانه قمرود، بلوار امام رضا (ع) و خط راه‌آهن، قبل از خیابان جوادالائمه (ع) به زمین می‌نشیند.

مطالعات احداث این پل در سال 88 برابر با دوره خدمت شهردار سابق محسن عابدینی‌پور آغاز شد، طبق مطالعات صورت گرفته قرار شد این مجموعه پل به صورت کابلی با 62 میلیارد تومان برآورد در مدت‌زمان 18 ماه انجام شود.

بعد از مدتی این پروژه به مناقصه گذاشته شد اما برخلاف تمامی تصورها شرکتی که مطالعات این پروژه را انجام داده بود از صحنه رقابت به دلیل رقم بالاتر حذف و شرکت "دی" که یک شرکت ساختمانی و راه‌سازی بود با 42 میلیارد برآورد و مدت‌زمان 24 ماه برنده مناقصه و پیمانکار پروژه شد.

متخصصین این حوزه از شنیدن نتایج مناقصه شوکه شدند چراکه تقریباً با چنین مبلغی اجرای پروژه به صورت کابلی غیرممکن بود! بعد از مدتی شایعه قرار گرفتن کابل‌های پل جلوی دید حرم مطهر بیان شد و نهایتاً این شد که طرح اجرای پل از کابلی به پایه‌ای تغییر داده و در آبان‌ماه سال 90 کلنگ آن به زمین زده شد که 18 ماه زمان برای اجرای آن تخصیص دادند.

اما فاز نخست این پروژه بعد از 38 ماه یعنی دو برابر زمانی که تعیین کرده بودند به بهره‌برداری رسید! که یکی از دلایل تأخیر در افتتاح این پروژه، مشکل در تملک بعضی از اراضی بود، به طوری که بعضی از صاحبان زمین‌ها و منازل تمایلی به فروش نداشتند در صورتی که ملک آن‌ها در مسیر پروژه بود این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مردم در تسریع و کندی انجام پروژه‌ها گاها می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

در همین راستا، محمدتقی نادعلی، مدیرعامل سازمان عمران و نوسازی شهرداری قم، با تأکید بر این نکته که بیشترین موضوعی که عامل کندی پروژه شده مسئله تملک است اضافه کرد: عملیات سازه اصلی پل دی ماه سال گذشته به پایان رسید و تا اکنون اقدامات عمرانی ۴۲ میلیارد تومان هزینه داشته که در مجموع هزینه‌ای که برای این طرح شده به بیش از ۷۰ میلیارد تومان می‌رسد.

دلیل دیگر این تأخیر که تقریباً در تمامی پروژه‌های عمرانی رایج است نبود بودجه در مقطعی از انجام پروژه است، به دلایل طولانی شدن پروژه و از طرفی افزایش ناگهانی قیمت ارز که از سال 90 آغاز و در نیمه دوم سال 91 به اوج خود رسیده، تمامی محاسبات را به هم ریخته و باعث کاهش بودجه و در نهایت تعطیلی پروژه مجموعه پل‌های 9 دی در قم شد...

جورابچی، مدیر پروژه پل 9 دی در این زمینه می‌گوید: نبود بودجه از جمله مشکلاتی بود که موجب شد احداث این پل در سال جاری دو ماه توقف داشته باشد.

از سوی دیگر کارشناسان در مورد مضرات توقف پروژه‌های عمرانی بیان می‌کنند توقف‌هایی که در احداث پروژه‌ها روی می‌دهد موجب افزایش هزینه‌های نگهداری و مطالبات پیمانکار شده و عمر مفید پروژه به تأخیر می‌افتد و در نهایت با اتلاف سرمایه، سرمایه کلان دیر‌تر به بهره‌برداری می‌رسد.

به هر تقدیر دلایل تأخیر در بهره‌برداری از پروژه پل 9 دی قم به خوبی نشان می‌دهد در انجام یک پروژه از مسئولین بالادست گرفته تا پیرزنی که خانه‌اش در کوچه پس کوچه‌های یک محله قدیمی که در مسیر پروژه قرار دارد در تسریع انجام آن تأثیرگذار هستند و اگر هرکدام وظایف خود را به خوبی انجام دهیم شاهد این همه تأخیر و ضررهای حاصله از آن نیستیم.

اما دلایل احداث پل 9 دی در قم که هزینه سنگینی به شهر قم تحمیل کرد موضوع مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده و مورد مغفول واقع شده است، به خصوص بعد از فرو ریختن بخشی از داربست‌های نصب شده بعد از بتن‌ریزی در آبان ماه امسال که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

به هرحال پیمانکار طرح جدید را هم نتوانست در زمان‌بندی ۲۴ ماهه به بهره‌برداری برساند و در نهایت ساخت این پل با گرانی نرخ ارز و تورم کند شد.

در واقع مشکلات مالی موجب شد اجرای این پروژه به ۲ فاز تبدیل شود، فاز نخست عرشه اصلی پل است که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال گذشته و با ۲ سال تأخیر به بهره‌برداری رسید و فاز بعدی ساخت رمپ و لوپ ها ایمنی خیابان جوادالائمه را به خطر انداخته و کارایی طرح را نیز در عمل نشان نداده است...

خلاصه اینکه هنوز تقریباً نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان نیاز است تا عملیات عمرانی به پایان برسد و همین حدود هم برای تملک باقی مانده پروژه هزینه کرد.

حالا باید منتظر بود و دید که پروژه مجموعه پل‌های 9 دی در قم که با عنوان پلی برای محرومیت‌زدایی جا افتاده است، به اتمام خواهد رسید یا خیر؟

منبع: کریمه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار