کد خبر: ۱۱۴۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ 19 January 2024

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به نزدیک‌شدن به پیک برداشت پیاز در جنوب استان، گفت: تعرفه ۱۰۰درصدی صادرات پیاز برداشته شده است.

احمد احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به مشکلاتی که برای برخی از محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان در یک ماه گذشته ایجاد شده بود، اظهار داشت: بیشتر این مشکلات در حوزه محصول پیاز بود.

وی با یادآوری اینکه از حدود یک ماه گذشته محدودیت‌هایی برای صادرات پیاز اعمال و تعرفه 100درصدی برای صادرات این محصول کشاورزی گذاشته شده بود، گفت: این اقدامات صرفاٌ در راستای تامین نیاز و تنظیم بازار داخل کشور اعمال شده بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه "در دی‌ماه برداشت پیاز طرح استمرار در جنوب استان کرمان آغاز می‌شود و تا بهمن‌ماه وارد پیک برداشت این محصول در جنوب استان کرمان می‌شویم"، افزود: در این راستا پیگیری‌هایی برای برداشتن محدودیت‌های صادرات این محصول انجام شده است.

وی با ابراز اینکه "ما در سازمان جهاد کشاورزی از سویی نماینده کشاورزان و از طرف دیگر نماینده دولت هستیم"، ادامه داد: مجموعه آمار دقیقی از وضعیت کشاورزی در این منطقه در بحث کشت و تولید انواع محصولات و این‌که در چه‌زمانی به پیک برداشت می‌رسیم در اختیار ماست.

احمدپور با تصریح به اینکه براساس این آمار پیگیری‌های لازم انجام شد، گفت: از تاریخ 20 دی‌ماه وضعیت تعرفه صادراتی محصول پیاز از 100 درصد به 40 درصد کاهش یافت، البته چند روزی در حوزه کاهش این تعرفه چالشی ایجاد شده بود و گمرک نسبت به اجرای این تعرفه مقاومت و اعلام می‌کرد که طبق قانون از زمانی که نامه به دست آنها می‌رسد تا زمان اجرا باید چند روزی بگذرد.

وی با اعلام اینکه "روز گذشته با پیگیری‌هایی که انجام شد این محدودیت‌ها برداشته شده است"، اضافه کرد: اولویت دولت بر تأمین بازار داخل کشور است و ابتدا باید در تأمین مصرف داخل کشور به اطمینان برسد و بعد از آن صادرات مدنظر قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با تأکید به اینکه وقتی کشاورزانی در فصل پاییز و زمستان با هزینه بالا محصولی را تولید می‌کنند که می‌تواند خیلی از چالش‌های کشور را حل کند، این انتظار وجود دارد که پیگیری‌های لازم انجام شود که این کشاورزان آسیب نبینند و باید حمایت از آنها در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: خوشبختانه پیک برداشت محصول پیاز ما در بهمن‌ماه است و با پیگیری‌های انجام‌شده مشکلی پیش نمی‌آید.

وی راجع به مشکلی که برای صادرات محصول خیار خاردار ایجاد شده بود و گلخانه‌داران بخشی از محصول خود را امحا کرده بودند، گفت: این محصول به‌صورت کشت سفارش‌محور انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار