بیماری هاری در بردسیر به حیوانات اهلی هم رسیده است و این در حالی است که گروهی خود را حامی حیوانات می‌دانند و چشم خود را به روی خطرات سگ‌های ولگرد برای جامعه انسانی بسته‌اند و برخی از مسؤولان نیز برای فرار از مسؤولیت این گروه را عامل عدم مقابله با سگ‌های ولگرد می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۴۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹ 17 January 2024

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس؛ محمدامین فلاح: خبرهایی از بیماری هاری در حیوانات اهلی روستای غیبرا از توابع بخش نگار و پس از آن در شهر لاله‌زار فضای مجازی را پر کرد، هاری یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که اگرچه با واکسن قابل‌ پیشگیری است اما در صورت بروز علائم آن در بیمار، مرگ وی قطعی خواهد بود.

پرسه سگ‌های ولگرد در معابر روستاهای بردسیر

 سگ‌های ولگرد عامل انتقال بیماری‌های کشنده

 حیواناتی که در سایه حمایت گروه‌هایی که خود را حامی حیوانات می‌دانند و جمعیتشان در حال افزایش است، برای مردم خطرات زیادی دارند. حامیانی که اقداماتشان خلاف توصیه‌های کارشناسان محیط زیست و حیات‌وحش است.

وظیفه مقابله با سگ‌های ولگرد برعهده شهرداری‌هاست

 بعضی از شهرداری‌ها مثل شهرداری بردسیر در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد به‌گونه‌ای موفق بوده‌اند که برای مردم قابل لمس است و شاهد کاهش جمعیت سگ‌ها در شهر بوده‌ایم، اما هنوز جای کار هست، خبرهایی می‌رسد از بخش‌ها و روستاها که جمعیت سگ‌ها به‌گونه‌ای افزایش داشته است که مردم را نگران کرده است.

 نظرات غیرکارشناسی حامیان حیوانات مانع برخورد درست مسؤولان با سگ‌های ولگرد

 از طرفی عقیم‌سازی و زنده‌گیری سگ‌ها علاوه بر هزینه‌بر بودن اثری در کاهش انتقال بیماری‌ها ندارد و شهرداری‌ها زیر بار نمی‌روند.

 با چشمان خودمان دیدیم زن و کودکان گلزاری در حال فرار از حمله سگ‌های ولگرد به زمین خورده‌اند و دست و پایشان آسیب دیده است و حالا هم باید شاهد هارشدن گاوی باشیم که کل سرمایه یک دامدار بوده است.

 ترس انتشار بیماری هاری بیش از گذشته آرامش مردم را به مخاطره انداخته است. اهالی شهر گلزار و لاله‌زار می‌گویند: نانوایی که می‌رویم در مسیر برگشت گله سگها منتظرند و تا نانشان ندهی دست بردار نیستند و گاهی مجبوریم نان‌ها را بگذاریم و فرار کنیم.

از شهرهای لاله‌زار و گلزار هم پیام‌هایی از اهالی به دستمان رسید که نگران جان فرزند خود هستند و از مسؤولان می‌خواهند قبل از اینکه اتفاق بدتری بیفتد و جمعیت این سگ‌ها بیشتر شود چاره‌ای بیندیشند.

معدوم‌سازی لاشه گاو بیمار

 علی شمس‌الدینی شهردار گلزار در خصوص فیلم منتشر شده در فضای مجازی در مورد جمع‌آوری لاشه تعدادی از سگ‌های ولگرد توسط شهرداری این گونه توضیح داد: فردی که سگ‌های ولگرد به همسر و فرزندش حمله کرده‌اند بعد از آن، اقدام به معدوم‌سازی سگ‌ها کرد که کارگران شهرداری در حال جمع‌آوری لاشه این سگ‌ها بودند.

غلامحسین بهزادی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر اظهار کرد: طی تماس تلفنی و گزارش نماینده دامپزشکی مستقر در بخش لاله‌زار علائم بیماری هاری در یک راس گاو گزارش شد، سریعا با یکی از کارشناسان اداره دامپزشکی برای بررسی دقیق‌تر به این محل در لاله‌زار رفتیم و با توجه به علائم این گاو، به بیماری هاری مشکوک شدیم. بعد از قرنطینه محل با رضایت کامل صاحب دام با همکاری پرسنل شهرداری لاله‌زار نمونه‌برداری از بافت مغز برای انجام آزمایشات تکمیلی و حذف و معدوم‌سازی این گاو با رعایت موازین بهداشتی در بیرون از شهر اقدام شد.

 بهزادی در ادامه گفت: شبکه دامپزشکی همزمان با معدوم‌سازی، یک تیم برای واکسیناسیون هاری دام‌های این دامداری و کلیه سگ‌های صاحبدار اعزام کرده است.

سم‌پاشی محل نگهداری دام بیمار

 سگ‌های ولگرد عامل انتقال هاری به حیوانات اهلی

 بهزادی در خصوص علت بیمار شدن این گاو بیان کرد: علت انتقال این بیماری را می‌توان به سگ‌های ولگرد و بلاصاحب نسبت داد چراکه با سایر حیوانات وحشی در ارتباط هستند، واکسینه کردن و‌ کنترلشان هم مشکل است.

 وی افزود: در مناطق دیگر از شهرستان یک ‌مورد در بخش نگار روستای غبیرا شبیه به همین مورد بود که کلیه اقدامات پیشگیرانه انجام شده است‌ و تیم دامپزشکی حاضر در منطقه به صورت جهادی در حال اقدام هستند.

حبیب‌الله برهانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسیر نیز اظهار کرد: در چند روز گذشته یک راس گاو در روستای بهرامجرد با نمونه مثبت و یک مورد گاو و همچنین یک راس الاغ مشکوک به هاری که به دلیل بیماری مرده است در لاله زار گزارش شده است.

وی به عمده اقدامات شبکه بهداشت و درمان بردسیر که در این خصوص انجام شده است، اشاره و اظهار داشت:  اعزام تیم‌های مشترک با دامپزشکی جهت تهیه نمونه، کشتار و دفن بهداشتی حیوان طبق پروتکل مربوطه، واکسیناسیون تمامی افراد خانواده در تماس دام بیمار ، آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم منطقه جهت محافظت خود و دوری از حیوانات بخصوص وحوش و سگ،گربه و.... بیماریابی فعال افراد در مواجهه با دام و... ازجمله این اقدامات بوده است.

واکسیناسیون دام

برهانی در پایان گفت: از عموم مردم و همشهریان تقاضا داریم از نگهداری سگ و گربه در منزل جدا خودداری کنند و در صورت نگهداری حتما نسبت به واکسناسیون و ویزیت این حیوانات توسط دامپزشک بصورت دوره‌ای اقدام کنند.

 به گزارش فارس: با وجود افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و عدم کنترل این حیوانات وحشی و خطرات جانی و محیط زیستی که برای مردم دارند، باید دید مسؤولان دستگاههای مربوطه نسبت به ساماندهی این معضل اجتماعی چه چاره‌ای میاندیشند تا مردم به ویژه زنان و کودکان با خیال راحت و به دور از ترس از وجود سگ‌های ولگرد در شهر و کوچه‌ها تردد کنند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار