آمار بالای دزدی علائم جاده‌ای، گارد ریل و میلگرد پل‌ها در راه‌های استان کرمانشاه به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و به گفته مسوولان ذیربط این موضوع را باید بلای جان رانندگان و سرنشینان خودروها دانست.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳ 17 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، مرگ و میر و مصدومیت سوانح رانندگی در ایران آمار نسبتا بالایی دارد به گونه‌ای که سالانه حدود ۱۹ هزار نفر در جاده‌های اصلی و فرعی جان خود را از دست می‌دهند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد، سوانح رانندگی بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

با اینکه خطای انسانی همواره اصلی ترین عامل بروز سوانح رانندگی بیان شده است اما کیفیت خودرو و زیرساخت‌های جاده ها نقش بی بدیلی در افزایش یا کاهش تلفات دارند.

در همین راستا از علائم راه به عنوان یکی از ابزارهای مهم در هدایت صحیح رانندگان و کاهش تلفات جاده ای می توان نام برد و سرقت و یا نبود آنها تاثیر زیادی بر افزایش تلفات جاده ای خواهد داشت.

در این خصوص سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه ضمن تایید آمار بالای سرقت علائم راه در جاده های استان گفت: به دلیل همین سرقت ها مجبور شدیم کابل های روشنایی مسیرها را هوایی کنیم ضمن اینکه دیگر راهکار ما برای جلوگیری از سرقت، استفاده از کامپوزیت به جای آهن است.

شهرام کهریزی افزود: با اینکه گشت های راهداری به طور مداوم محورهای استان را کنترل می کنند اما نیرو به اندازه کافی نداریم و با این وجود تیم واکنش سریع ما برای نصب مجدد تابلوهای به سرقت رفته همواره فعال است.

وی اما اشاره ای به میزان سرقت های انجام شده و مکان های این سرقت‌ها نکرد.

با این اوصاف سرهنگ عبدالحسین زارع سرپرست پلیس راه استان در خصوص سرقت تجهیزات راهداری به خبرنگار ایرنا گفت: برای توفیق داشتن هزینه باید کرد و اگر در نقطه خاصی سرقت انجام می شود باید تمهیدات خاصی برای جلوگیری از سرقت انجام داد و این دلیل نمی شود به عنوان مثال برق جاده و روشنایی تامین نشود، ضمن اینکه ما در همه جاده ها سرقت نداریم بلکه مناطق خاصی اینگونه است که باید گشت های راهداری بیشتر در این مناطق متمرکز باشد.

وی علائم راه را پیامبران جاده ها دانست و افزود: نصب شبرنگ و سایر علایم بسیار در هدایت راننده ها تاثیر دارد و سرقت و یا نصب نکردن این علائم تاثیر زیادی در بروز تصادفات دارد و به قطعیت می توان گفت که تاثیر زیرساخت های راه از حضور پلیس در جاده ها بیشتر است.

نقاط حادثه خیز

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه در ادامه در خصوص نقاط حادثه خیز راه های استان نیز گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۰۲ نقطه پرحادثه در جاده های استان تعریف شده بود که ۹۸ نقطه آن رفع شد اما در مصوبه سال ۱۴۰۱ با بازنگری نقاط پرحادثه جاده های استان ۱۹ نقطه جدید به آمار ما اضافه شد.

به گفته وی تعداد نقاط پرحادثه موضوع ثابتی نیست چرا که با باز شدن دسترسی های غیرمجاز با جابه جایی نیوجرسی و گاردیل ها برای دور زدن خودرو یک نقطه حادثه خیز جدید شکل می گیرد ضمن اینکه به عنوان مثال محور بیستون هم اکنون حادثه خیز شده دلیلش هم باز شدن مغازه های نان برنجی فروشی در این مسیر و نداشتن رمپ ورود و خروج است.

کهریزی در خصوص عملکرد رفع نقاط پر حادثه در در سال جاری نیز بیان کرد: در مجموع امسال ۷۸ نقطه پر حادثه را رفع کردیم و در ۹ نقطه نیز در حال انجام کار هستیم، به گفته وی اما عمده تصادفات جاده ای در محور روانسر اتفاق می افتد دلیلش هم تردد خودروها با سرعت زیاد است.

وی اما نصب ۳۴ کیلومتر نیوجرسی در جاده های استان را اقدام بی نظیری عنوان کرد که راهداری برای ایمنی جاده های استان امسال انجام داده است.

سرپرست پلیس راه استان نیز در این خصوص گفت: وضعیت جاده های استان دومین عامل بروز سوانح رانندگی است و ما ۱۷۸ نقطه حادثه خیز یا مستعد بروز حادثه در جاده های استان را شناسایی کرده ایم که باید اصلاح شوند.

زارع اما اولین عامل در بروز سوانح رانندگی را سرعت بالای خودروها عنوان کرد و افزود: در این خصوص استان ما یکی از استان های پر سرعت رانندگی در کشور است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ادامه در خصوص وضعیت خط کشی جاده ها نیز گفت: با اینکه خط کشی جاده ها در طول سال انجام می شود اما شن و نمکی که برای برف روبی استفاده می شود این خط ها را پاک می کند.

وی به کمبود بودجه این ارگان نیز اشاره کرد و افزود: تمام ماشین آلات ما بالای ۳۰ سال عمر دارند و فرسوده هستند ضمن اینکه بیشتر ماشین آلات این اداره کل به صورت امانی فعالیت می کنند.

به گفته کهریزی هم اکنون ۴۵۰ نفر برای برف روبی جاده های استان به صورت آماده باش هستند.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار