رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه به نیاز صنعت خودرو و الکترونیک کرمانشاه به نیروی تخصصی آموزش دیده اشاره کرد و گفت: در تلاشیم دو مرکز علمی کاربردی جدید را در این دو حوزه تا پایان سال راه اندازی کنیم.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ 16 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر سلیمان شفیعی، امروز(۲۶ دی) در نشست انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و اداره کل ورزش و جوانان استان با موضوع برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی برای جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله، با اشاره به بالا بودن آمار بیکاری بین فارغ  التحصیلان دانشگاهی، اظهار کرد: براساس آخرین آمارهایی که حدود یک ماه پیش از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، نزدیک به ۴۳ درصد از بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

وی با تاکید براینکه ایجاد اشتغال برای این ۴۳ درصد می تواند در حل مشکل بیکاری بسیار تاثیرگذار باشد، افزود: متاسفانه رویکردهایی که طی دهه های گذشته در دانشگاه ها وجود داشته، بیشتر روی آموزش صرف و نه مهارت آموزی بوده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر هم دانشگاه های متعددی در مقاطع تحصیلی مختلف آموزش هایی را به دانشجویان ارائه می دهند که عمدتا کاربردی نیستند و همین مسئله باعث شده تا روز به روز بر تعداد فارغ التحصیلان بیکار اضافه شود.

وی تاکید کرد: کارفرمایان هم برنامه مشخصی ندارند و نمی دانند چگونه باید با دانشگاه ها ارتباط بگیرند تا نیروی متخصص مورد نیاز آنها را  تامین کنند.

شفیعی به رویکرد دانشگاه علمی کاربردی در خصوص تربیت دانشجویان مهارت دیده اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم دانشجویانی را تربیت کنیم که به بازار کار متصل شوند و بازار کار هم به تخصص آنها نیاز داشته باشد.

وی از برنامه های این دانشگاه برای توسعه مهارت آموزی بین دانشجویان استان خبر داد و گفت: در این راستا به دنبال مدل و شبکه سازی هستیم که طی آن نیاز صنایع را با ارتباط با آنها احصاء کنیم و بدنبال آن در همان حوزه‌های مورد نیاز آموزش‌های مهارتی را به افراد خواهیم داد تا پس از اینکه به نیروی متخصص تبدیل شدند، در همان صنایع هم مشغول به کار شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، باعث هدفمند شدن آموزش‌ها، کمک به اشتغال استان و جلوگیری از هدررفت هزینه‌ها خواهد شد.

وی در ادامه گفت: طی ارتباطاتی که با صنایع مختلف استان گرفته ایم، به ما اعلام کردند که به شدت به نیروی کار متخصص نیاز داریم، اما نمی دانند نیروی کار خود را باید از کجا تامین کنند، بنابراین تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم با همکاری هم این مشکل را حل کنیم.

شفیعی یادآورشد: یکی از خروجی‌های ارتباط این دانشگاه با صنعت استان، راه اندازی مرکز علمی کاربردی جهان فولاد غرب می باشد که اخیرا با هدف تربیت نیروی متخصص برای این کارخانه تشکیل شده است.

به گفته این مسئول، در حال حاضر تعداد مراکز علمی کاربردی استان به هفت مرکز رسیده و باتوجه به نیاز بازار استان به تربیت نیروی متخصص در حوزه‌های الکترونیک و صنعت خودرو، تا پایان سال دو مرکز علمی کاربردی دیگر هم در این دو حوزه راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: طبق برآوردهای انجام شده هم اکنون در حوزه صنعت الکترونیک حدود ۱۲۵۰ نفر و در حوزه صنعت خودرو هم ۵۱۰ نفر در استان نیروی کار نیاز داریم که قرار است نیروی متخصص آنها را تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه اضافه کرد: تربیت این نیروهای متخصص به شکل برگزاری دوره های کوتاه مدت آنها خواهد بود که در این رابطه حدود هزار سرفصل درسی برای این دوره ها داریم.

وی یادآورشد: در تفاهم نامه ای هم که امروز(سه شنبه) بسته شد برای تعداد دیگر از جوانان استان آموزش مهارت های تخصصی را خواهیم داشت، بگونه ای که پس از فارغ التحصیلی جذب صنایع خواهند شد و یا اینکه تلاش می شود از طریق تسهیلات تبصره ماده ۱۸ برای دریافت وام اشتغال به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار