شرکت دانش بنیان اصفهانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید کبالت خالص با خلوص 99 درصد شد.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶ 14 January 2024

 مدیرعامل این شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی گفت :اعضای این تیم دانش بنیان موفق به تولید کبالت خالص (خلوص 99.99 درصد)شدندکه این محصول با فناوری روز دنیا تولید شده است .
احسان صدری بااشاره به نیاز کشور به سالانه 300 تن کبالت افزود:این شرکت با فعالیت روی باتری‌های لیتیوم‌-یُن که در انواع لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، صنایع الکترونیک و خودروهای برقی کاربرد دارد و همچنین صرف حدود 5 سال زمان برای تحقیق و توسعه و کسب دانش فنی لازم، موفق شد فلز کبالت و نیکل را با فناوری بسیار پیشرفته قابل تجاری‌سازی استحصال کند.
وی ادامه داد: سالانه حدود 500 تا 600 تن قطعات و تجهیزات فرسوده حاوی این نوع فلزات در اشکال مختلف تولید می‌شود که ارزش 2 میلیون دلاری دارد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: ما برای اولین بار در کشور برای بازیافت ضایعات فلزات سنگین نظیر کبالت، لیتیوم، منگنز، نیکل، آهن، مس، آلومینیوم و کروم از فرآیندهای هیدرو متالورژی استفاده کردیم که هیچ نوع آلودگی زیست محیطی ندارد.

صدری با تأکید بر اینکه سالانه حدود 300 تن کبالت در کشور مصرف می‌شود،افزود : از آنجا که این فلز از فلزات تحریمی محسوب می‌شود، اولویت ما تأمین نیاز داخلی است. در حالی که این فناوری تنها در اختیار کشورهای صنعتی پیشرفته جهان مثل آمریکا، چین، کره، آلمان، انگلیس و کانادا قرار داردکه هم اکنون با رسیدن به این دستاورد ، ایران نیز به جمع این کشورها اضافه شد.
این شرکت به طور تخصصی در زمینه بازیافت قطعات، ضایعات و پسماندهای صنایع فعال است که فلزات ارزشمندی در خود دارند. این ضایعات و قطعات فرسوده پیشتر یا در محیط زیست انباشت و یا با خروج از کشور، در کشورهای پیشرفته جهان بازیافت می‌شد. در نتیجه ارزش افزوده حاصل از این بازیافت به این کشورها می‌رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار