شهردار تهران با تأکید بر اینکه پویش امید و افتخار ناظر بر عملکرد و برنامه ها، اقداماتی را رقم می‌زند، گفت: تلاش شد نهضت عمومی خدمت برای مردم صورت بگیرد و شکاف و بی‌عدالتی بین شمال و جنوب شهر کاهش یابد و عقب افتادگی های گذشته جبران شود.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ 14 January 2024

به گزارش تابناک تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز- یکشنبه ۲۴ دیماه ۱۴۰۲- جهت ارائه گزارش پویش امید و افتخار در طول بیش از یک سال گذشته در دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران حضور یافت.

زاکانی در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش پویش امید و افتخار، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران را نیز به شورا ارائه و جزئیات آن را تشریح می‌کند.

شهردار پایتخت در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروز صدمین روز تجاوز به غزه مظلوم است، اظهار کرد: این مصیبت بزرگ و همچنین مصیبت بزرگتر یعنی حمایت آمریکا از این اتفاقات و حمله به یمن را محکوم می کنیم.

شهردار تهران ضمن تقدیر از شورا برای فراهم کردن فرصتی برای ارائه لایحه بودجه شیشه ای مبتنی بر برنامه و همچنین ارائه گزارش پویش امید و افتخار، یادآور شد: دو نکته ای که دشمن هدف گذاری کرده و در سال گذشته به دنبال بهره مندی از آن بوده؛ ایجاد اختلال و شرایطی بود که امید و ایمان مردم دستخوش تهاجم قرار بگیرد. لذا با دقت و برنامه از پیش طراحی شده و سرمایه گذاری صورت گرفته هدف این بود راهی را که در سخت ترین مواجهه با ما در بخش نرم و سخت از پیش نبردند، از طریق ناامید کردن مردم و رهزنی به ایمان مردم و قابلیت انسجام ملی کشور و همچنین تهاجم به بنیه های مردمی دنبال کنند.
 
وی با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت برگرفته از آن به دنبال این بود مسیری را دنبال کند که حرکت مزدورانه دشمن برای خالی کردن دل مردم از امید و ایمان را خنثی کند، یادآور شد: در همین راستا در سال گذشته تصمیم گرفتیم روزی در هفته را پیش بینی کنیم تا پروژه های آغاز شده در دوره ششم و پروژه های نیمه تمام از گذشته را پیگیری کنیم و با عنوان پویش امید و افتخار امور را پیش ببریم.

شکل‌گیری نهضت عمومی خدمت برای مردم با پویش امید و افتخار
 
زاکانی با تأکید بر اینکه این پویش ناظر بر عملکرد و برنامه ها، اقداماتی را رقم می زند، گفت: تلاش شد شکاف و بی عدالتی بین شمال و جنوب شهر کاهش یابد و عقب افتادگی های گذشته جبران شود. نهضت عمومی خدمت برای مردم صورت بگیرد و در نهایت آنچه مردم می خواهند در دسترس آنها و منشأ امید آنها و افتخار ما باشد.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: رقابتی بین مناطق، سازمان ها و مجموعه های شهرداری شکل گرفت و سعی کردیم مردم با مشارکت و همدلی، همراه ما باشند که البته با اجرای طرح «من شهردارم»، یک پله بالاتر از مشارکت شکل گرفت.
 
وی ادامه داد: سعی کردیم پروژه ها را شفاف پیش ببریم تا نگاه به شورا و مدیریت شهری نگاهی از منظر خدمت صادقانه، پیگیرانه و عالمانه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری باشد. سعی بر این بود که کم کاری های گذشته با این نگاه جبران شود و در همین راستا برنامه ریزی دقیق و فکورانه برای استمرار موضوع صورت گرفت و برای هریک از این پروژه ها چه پیگیری هایی که انجام نشد.

زاکانی با بیان اینکه تا امروز ۹۰ رویداد را پشت سر گذاشتیم، تأکید کرد: تنها ۲ هفته پروژه های ما نرسید که سه درصد از کل آمار را به خود اختصاص می دهد.
 
 
۶ همت هزینه اتمام پروژه‌های بر زمین مانده گذشته

شهردار تهران با اعلام اینکه ۳۲۸.۲ همت ارزش مالی کل پروژه های این رویداد است، یادآور شد: ۷۷.۲ همت از این اعتبارات به غیر از مسکن است. این ۹۰ پروژه در ۸۲۰ نقطه دنبال شد و این افتخاری برای ما به سبب خدمت به مردم و امیدی برای خدمتگزاری به آنها بود.
 
وی افزود: ۶ همت از این رقم به پروژه های پیش از مدیریت شهری دوره ششم تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ مربوط بود و مابقی به دوره جدید اختصاص داشت.
 
زاکانی با بیان اینکه این اقدامات بدون عنایت و حمایت ویژه شورا و مسئولان کشور شدنی نبود، تصریح کرد: بدون عنایت مردم نمی شد قدم از قدم برداشت، اما توانستیم این گام بزرگ را برداریم تا ایده های بزرگتری برای شهر دنبال کنیم. امید داریم حرکات جدی صورت گرفته روز به روز تجلی پیدا کند و بتوانیم خدمت رسانی کنیم.
 
شهردار تهران با بیان اینکه میراث دار گذشته ای تلخ و شیرین هستیم، اظهار کرد: برای شناخت این گذشته و حرکت در مسیر اصلاح، مسئولیت های خطیر و بزرگی داریم. ما منتخب مردم و به عنوان رکن چهارم قانون اساسی یک تلاش جدی و نگاه ویژه ای به جایگاه خود داریم که به دنبال این هستیم با خدمتگزاری احیا شود.
 
وی با بیان اینکه کاستی هایی در اجرای قوانین دیده می شود، خاطرنشان کرد: ماده ۱۰۰ جایگاهی برای ما در نظر گرفته اما به هیچ وجه در آن جایگاه قرار نداریم. اجرای درست قانون اساسی سبب خواهد شد با مشارکت مردم، نظام اسلامی نیم بندی که مقام معظم رهبری فرمودند را کامل کنیم و بتوانیم الگویی ارائه دهیم.
 

دستاوردها در تهران برای کل کشور الگو می‌شود
 
زاکانی با بیان اینکه نوع نگاه به کلانشهر تهران برای رهبر فرزانه انقلاب بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: اهمیت تهران فراتر از یک کلانشهر است زیرا نماد آبادانی و سبک زندگی در کشور است. تهران به عنوان یک کل از تمام اجزا، اقوام، ادیان تشکیل شده و افتخار و نیز پایتخت جمهوری اسلامی است. مقام معظم رهبری فرمودند که تهران الگو و خط دهنده به شهرهای سراسر کشور نیز است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه کارهای ناقصی از قبل به دست ما رسیده است و از طرفی از ما انتظار وجود دارد، گفت: گلایه ای که بنده از صدا و سیما داشتم که به تهران نمی پردازید، از این منظر بود. اینگونه نیست که اگر تهران آباد شود از سراسر کشور به تهران بیایند اما آنچه در پایتخت رقم می خورد به سرعت مورد توجه قرار می گیرد و می تواند الگوسازی شود.
 
وی با تأکید بر اینکه درخواست ما از صدا و سیما این است که اتفاقات بزرگ در شهر را نشان دهند، یادآور شد: خاصیت و اقتضای تهران بدون اینکه فرقی داشته باشد ما باشیم یا کسی دیگر، ایناین است که دستاوردهایش الگو می شود. مجاهدت ما آثار جریانی بر کشور دارد و اگر فکری داشته باشیم تسری پیدا خواهد کرد. همه جای ایران سرای ماست اما تهران خاصیت ویژه ای دارد که باید مورد عنایت مسئولان قرار بگیرد.
 
 
ضرورت توجه به الگوی معماری ایرانی-اسلامی

زاکانی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از شورا و شهرداری، تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که هویت و معماری شهر باید بر اساس الگوی معماری ایرانی-اسلامی باشد. ما می توانیم معماری را سنتی، دلنواز و آرامش بخش کنیم و از سویی دیگر نگاه حداکثری داشته باشیم و بر اساس آن زیرساخت های شهر را تغییر دهیم تا مشتی نمونه خروار را از جمهوری اسلامی نشان دهیم. اگر این مهم در تهران عملیاتی شود در دیگر شهرها نیز اجرایی می شود؛ چون تهران سخت ترین جاست. مدیریت حدود ۹ میلیون نفر ساکن و حدود ۱۴ میلیون نفر فعال کار ساده ای نیست.
 
شهردار تهران با بیان اینکه آنچه برای شهر نیاز است با سه مؤلفه صادقانه، پیگیرانه و عالمانه باید دنبال شود، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که باید از محیط زیست صیانت کنیم. ایشان فرمودند که با حاشیه نشینی و مظاهر مشکلات موجود در شهر به جنگ بپردازیم و ریشه آن را از بین ببریم.

وی ادامه داد: توجه به دین داری و اخلاق بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید جدی گرفته شود. کار فرهنگی اگر غلط باشد آسیب می زند و درست باشد سازنده خواهد بود. لذا امور فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد.
 

توسعه فضاهای با سبک زندگی ایرانی-اسلامی در تهران
 
 
زاکانی با بیان اینکه برنامه ها باید نخبگان را قانع و مردم را راضی کند، یادآور شد: توسعه فضاهایی با سبک زندگی ایرانی-اسلامی براساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید عملیاتی شود و جلوگیری از فساد و صیانت از پاکدستی مدیران باید مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار تهران گفت: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که باید نسبت به طمع ورزی و زیاده خواهی افراد واکنش نشان داد. ما تمام این ویژگی ها را سرلوحه فکر و عمل خود قرار دادیم و در قالب چهار تحول در برنامه چهارم، امور را دنبال کردیم. این افق بزرگی است که از ما و شما طلب خواهد شد.
 
زاکانی با تأکید بر اینکه شهر ما واقعیت های شیرین و تلخی دارد، گفت: تهران ۲۳۸ سال پایتخت است و ۹.۵ میلیون جمعیت مستقر و ۱۳.۵ میلیون نفر جمعیت فعال دارد و وجود ادارات مختلف در این شهر از مزیت های قطعی تهران است. ما به دستگاه ها به عنوان آسیب نگاه نمی کنیم بلکه به عنوان مزیت قطعی به آن نگاه می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران ۲۳۸ سال بی قواره و بدون الگوی مناسب بزرگ شده است، تصریح کرد: تا سال ۱۳۴۸ با الگوبرداری غرب و بعد از آن نیز با توسعه شرقی- غربی با الگوبرداری از آمریکا در تهران پیش رفته اند. تهران باید برای ۱۰.۵ میلیون نفر اسکان ایجاد کند اما چرا امروز اسکان ۹.۵ میلیون نفر در این شهر تا به این اندازه سخت است؟

وی همچنین تصریح کرد: امروز در تهران با آسیب های ویژه ای از جمله آلودگی هوا روبه رو هستیم که به امروز و دیروز و پنج سال قبل باز نمی گردد و مدتهاست با آن دست به گریبان هستیم. آنچه اهمیت دارد این است که باید چه کاری برای آلودگی هوا انجام دهیم. مشکل دیگر ترافیک است؛ می توانیم پا روی پا بیندازیم تا مردم ساعتها در ترافیک باشند و می توانیم کار کنیم.
 

۱۷ درصد مساحت تهران بافت ناپایدار است
 
 
زاکانی با بیان اینکه ۱۷ درصد بافت تهران ناپایدار است و آنچه اهمیت دارد این است که مردم را از این آسیب شوم نجات دهیم، تأکید کرد: بدمسکنی و بی مسکنی دیگر مشکل تهران است و بیش از ۵۰ درصد مردم اجاره نشین هستند و ۶۱ درصد حقوق خود را به اجاره مسکن اختصاص می دهند و با این شرایط چه انتظاری داریم مردم محور توسعه باشند. بین شماا و جنوب شهر به لحاظ عدالت فرسنگ ها فاصله وجود دارد. چرا باید بخشی از تهران در فقر باشند و بخشی دیگر فخر بفروشند. همه جای شهر باید آباد باشد.
 
شهردار تهران با بیان اینکه ما در حال رفتن به سمت کهنسالی هستیم و فضا برای کودکان و سالمندان مناسب نیست و باید مناسب سازی شود، تصریح کرد: غلبه سبک زندگی مصرفی و غربی در تهران نمایان است و ما را در مسیری قرار داده که باید با تعقل بیشتری به موضوعات بیاندیشیم.

وی افزود: یک نفر در ابتدای حضور ما در مدیریت شهری، به ما گفت اداره شهر کاری ندارد و ما دو سال شهر را رها کردیم و به خودی خود پیش رفت. سوال ما این است که کجا رفت؟ مدیریت شهری آسیب شناسی هایی درخصوص عدم وجود نگاه جامع به تهران انجام داد. مقام معظم رهبری نگاه جامع و همچنین نگاه به روح و جسم دارد اما مدیریت شهری گذشته نداشته است.

زاکانی با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه فوق العاده پیشرو است، یادآور شد: نگاه بخشی و کاریکاتوری به شهر نباید وجود داشته باشد، بلکه باید به تمام بخش های آن توجه کرد. باید همچون طبیبی کل این پیکره را واحد نگاه کرد و موضوعات امنیتی، ایمنی، فرهنگی و تفریحی شهر را با هم دید.

شهردار تهران با اشاره به مبارزه با فساد نورچشمی ها، خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم با کار خود، مباحثی را که مطرح می کنند به زمین بزنیم.
 
وی تاکید کرد: در مقطعی رقیب انگاری بی ربط دولت و شهرداری وجود داشت و امروز این موضوع وجود ندارد و بنده امروز اعلام می کنم که بزرگترین حامی ما آقای رئیسی است و دولت در موفقیت ما شریک است.
 
 
 
دولت قبل شهردار هم جناحش را به هیات دولت راه نداد
 
زاکانی با بیان اینکه دولت قبل تحمل نکرد شهردار را که از جنس خودشان بود به هیئت دولت راه دهد، گفت: اختلافات سلایق وجود دارد اما باید این فهم وجود داشته باشد که بر سر مصلحت انقلاب با هم دعوا نکنیم.
 
 
 
مسئولان در حال حاضر همدل هستند و این باعث پیشرفت است
 
شهردار تهران با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری که کارآفرین است عبادت می کند، یادآور شد: مهمترین قسمت کار؛ سازندگی و برای خدا بودن است. به اعتقاد بنده ظرفیت های شهرداری و شورا برای ساختن تهران و ظرفیت های موجود در پایتخت شناخته نشد و نتوانستند از فرصت ها استفاده کنند. ما در حال کشف فرصت ها هستیم و به دنبال مشارکت مردمیم. چرا اکنون کارها جلو می رود؟ چون با هم دعوا نداریم و مسئولین با هم همدل هستند.

وی با بیان اینکه انتظارات خود را از صدا و سیما اعلام کردم که ما را نقد کنند، گفت: صدا و سیما گزارشی در مورد دست فروشی منتشر کرد و بنده گفتم که باید این فرد تشویق شود که این موضوع را بیان کرد.
 
زاکانی با تأکید بر اینکه مزیت ما دیدن یکپارچه شهر است، گفت: ما همه را با هم دیدیم و روح و جسم شهر را یک زیست بوم واحد دانستیم. اساس تحول را بر چهار محور درون زا و ارتقاء مدیریت شهری به مدیریت انقلابی و ارتقاء شهرداری از سطح خدماتی صفر به خدمتگرار اجتماعی گذاشتیم که بر همین اساس ۹ برنامه را در نظر گرفتیم.

 
ایجاد هویت فناورانه برای تهران با کمک اهل علم
 
 
شهردار تهران با بیان اینکه سطح دو تحول، برنامه های فناوری بود، یادآور شد: تلاش ما این بود که تهران شهری شفاف، شیشه ای و کارآمد باشد و شهر بر اساس زیرساخت فناورانه توسعه یابد و این هویت فناورانه را با کمک اهل علم برای تهران خلق کنیم. در همین راستا پارک ولایت مجوز پارک علم و فناوری را گرفت.
 
 
طراحی و توسعه ۸ کارخانه، ۳ ناحیه نوآوری و یک نمایشگاه دائم فناوری
 
زاکانی افزود: شهرداری تهران بعد از ستاد کل نیروهای مسلح تنها نهادی است که این مجوز را گرفته است. در کنار آن هشت کارخانه نوآوری، سه ناحیه نوآوری و یک نمایشگاه دائم فناوری طراحی شده و در حال توسعه است.

وی تاکید کرد: درواقع امید این طور محقق می شود که اگر کسی درس خود را خواند و خواست از کشور برود، ببیند که کار دارد و زمینه نوآوری وجود دارد.

زاکانی با اشاره به تحول در کالبد شهر به عنوان سومین بخش از تحول چهارگانه تهران، گفت: ما می توانیم می توانیم نوسازی شهر را دنبال کنیم. هدف ما نوسازی شهر است. ما اصرار داریم به سرعت خطوط مترو را تکمیل کنیم و خطوطی که قرار بود سال ۱۴۲۰ تکمیل شود تا پایان سال ۱۴۱۰ به اتمام خواهد رسید. ما علاقمند به توسعه حمل و نقل ریلی و تراموا هستیم و می خواهیم منطقه الگویی را که در منطقه ۱۹ در نظر گرفته ایم، با هویت معماری ایرانی- اسلامی ایجاد شود.
 
 
فسادستیزی و مبارزه با بی عدالتی در دستور کار

شهردار تهران تحول در سبک زندگی را چهارمین تحول مدنظر مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: مهم این بود که منطق درستی داشته باشیم و مسئولیت درستی بر عهده بگیریم و به دیگران کمک کنیم وظایف خود را انجام دهند. فساد ستیزی و مبارزه بی امان با بی عدالتی را در دستور کار قرار دادیم و با این نگاه مدیریت خود را مشارکتی دیدیم.

 
اتمام عمده پروژه های طرح «من شهردارم» تا پایان سال
 
وی افزود: گسترده ترین امور در مشارکت، در قالب طرح من شهردارم به نتیجه رسید. این اقدام را شورا در قالب رصد پایه ای آغاز کرده بود و شعار ما این بود که هرکاری از گذشته مطلوب بود انجام دهیم. مقدمه ای بر اساس طرح رصد فراهم شد و زمینه مشارکت پذیری ایجاد شد. سال قبل ۳۵۰ هزار نفر از ۲ هزار و ۸۰ پروژه، هزار و ۴۶۲ پروژه را انتخاب کردند که چهار همت برای این پروژه ها در نظر گرفته شد. امروز اجرای این پروژه ها در سطح بسیار بالایی است.

زاکانی تأکید کرد: تا پایان سال همچون ۹۰ پروژه امید و افتخار، عمده پروژه های طرح من شهردارم به اتمام خواهد رسید. چون مردم نگاه می کنند، کسی نمی تواند کلاهی سر ما بگذارد.
 
 
رشد ۴برابری مشارکت در طرح «من شهردارم» نسبت به سال قبل
 
شهردار تهران با اشاره به ارتقاء طرح من شهردارم، گفت: ما گفتیم مردم نیز ایده های خود را به ما ارائه دهند که این ایده ها پالایش شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر در دوره دوم طرح من شهردارم مشارکت کردند که نسبت به سال قبل چهار برابر و ۳۰۰ درصد رشد کرده است.

وی اضافه کرد: باید از بدنه شهرداری تهران تقدیر کرد؛ تمام سازمان ها و شرکت ها تلاش کردند که نظر مردم را جلب کنند تا مشارکت افزایش پیدا کند. ۵۴ درصد از مشارکت کنندگان تحصیل دانشگاهی دارند و نشان می دهد که بیش از نیمی از شرکت کنندگان جامعه دانشگاهی ما هستند.
 

پایه اولیه بودجه ۱۴۰۳ پروژه های انتخابی مردم است
 
زاکانی با بیان اینکه ۳۸ درصد پروژه های انتخابی به آلودگی هوا، ۲۴ درصد به ترافیک، ۱۳ درصد به بافت فرسوده و ایمنی، ۱۱ درصد به مسائل فرهنگی و اجتماعی، ۹ درصد به نگهداشت شهر و ۶ درصد به هوشمندسازی و بهبود مدیریت اختصاص دارد، گفت: هفت هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان برای پروژه های انتخابی مردم در نظر گرفته شد که پایه اولیه بودجه سال ۱۴۰۳ است.
 
شهردار تهران با بیان اینکه بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پیشنهاد در طرح من شهردارم دریافت شد، گفت: سه هزار و ۶۷۵ پروژه در معرض دید عموم قرار گرفت و مردم دو هزار و ۹۸۷ پروژه را انتخاب کردند که هفت هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.
 
زاکانی با اعلام اینکه بودجه در ادوار گذشته رژیم خاصی داشت، خاطرنشان کرد: بودجه سال ۱۳۹۰ رقم ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۱ رقم ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۲ رقم بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان، سال ۹۳ رقم ۱۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان، سال ۹۴ رقم ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان، سال ۹۵ رقم ۱۷ هزار و ۸۸ میلیارد تومان، سال ۹۶ رقم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ رقم ۱۷ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان، سال ۹۸ رقم ۲۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ رقم ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
 
 
تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان از بودجه امسال تا ۲۳ دی ماه

شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۶۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان محقق شد، گفت: دوره ششم مدیریت شهری بی نظیرترین تحقق را رقم زده است.
در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بودجه مصوب است و تا ۲۳ دی ماه از مرز تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان عبور کردیم و ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز در حال ثبت است که به بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز کارسازی شده و تا پایان سال محقق می شود. ما در سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی بودجه مصوب و ۸۶ درصد رشد عملکردی نسبت به بودجه مصوب داشته ایم.
 
وی افزود: در بودجه متمم سال ۱۴۰۲ درخواست کردیم رقم به ۱۰۷ همت برسد و این غیر از تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹ همت بوده که به ۲۱ همت می رسد. لذا پایه کار ما ۱۲۸ همت است. امیدواریم در اسفندماه مجدداً متمم ارائه دهیم. علت این است که بر اساس برآوردها از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در سه ماهه آخر به طور میانگین به میزان ۴۵ درصد بودجه محقق می شود و بر این اساس از ۱۰۷ همت عبور خواهیم کرد و ناچار به ارائه مجدد متمم خواهیم شد.
 
 
پیشنهاد بودجه ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای ۱۴۰۳
 

زاکانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ را بر همین مبنا تقدیم می کنیم، گفت: پیشنهاد ما ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. این رقم قطعاً و یقیناً محقق خواهد شد.
 
شهردار تهران با بیان اینکه بودجه سال بعد به صدق عملکرد گذشته ارائه شده است، اظهار کرد: اگر ناظر به آینده باشد قطعا اعضا خواهند گفت که نشدنی است. اتفاقاتی که در شهر تهران روی می دهد این است که سال ۹۹ رقم ۲۷ همت، سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷.۲ همت، سال ۱۴۰۱ رقم با وجود التهابات ۶۹ همت و امسال ۱۰۷ همت بودجه محقق شده و می شود. شهر در مسیر سازندگی است.

وی با اعلام اینکه با یکی از پیمانکاران در ابتدا پنج همت قرارداد داشتیم که به ۱۴۳ همت رسیده است، یادآور شد: ما قراردادهای بزرگی در شهر داریم و از صدا و سیما درخواست می کنیم که این اقدامات بزرگ را اطلاع رسانی کند.
 
زاکانی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد تحول در قدرالسهم هزینه ای به سرمایه ای و به مالی است، گفت: ۴۵ درصد اعتبارات هزینه ای و ۴۷ درصد تملک سرمایه ای و هشت درصد تملک دارایی بود. امروز ۳۹ درصد اعتبار هزینه ای و ۵۴ درصد تملک دارایی سرمایه ای و هفت درصد تملک دارایی مالی است.

 
تخصیص ۱۳درصد اعتبارات برای رفع دیون
 
 
شهردار تهران با بیان اینکه پیشنهاد سال آینده ما در بخش هزینه ای ۳۵ درصد است که افتخاری در کشور به شمار می رود، اظهار کرد: در تملک سرمایه ای ۵۲ درصد و تملک دارایی مالی ۱۳ درصد است. علت آن این است که بخشی از اعتبارات خود را برای رفع دیون در نظر گرفته ایم که شامل ۱۳ درصد می شود. قدرالسهم مأموریتی نیز به صورتی است که بودجه اجتماعی و فرهنگی از ۱۰ به ۱۳ درصد، حمل و نقل و ترافیک به ۴۱ درصد و ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش خدمات شهری ۱۴ درصد به میزان ۲۴ همت پیش بینی شده و در ایمنی و مدیریت بحران از پنج به ۸.۷ همت رسیده و در شهرسازی از سه درصد به دو درصد رسیده اما عدد آن از ۲ همت به ۳.۱ همت رسیده است.
 
وی افزود: بودجه توسعه هوشمندسازی از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد رسیده و این بخش زمینه ای برای رسیدگی به وضعیت کارکنان است. یکی از جفاهایی که وجود داشت که افزایش حقوق اعمال شد اما شهرداری تهران را مستثنا کردند اما ما افزایش خدمات را پیگیری کردیم و از سویی دیگر دنبال شد که به پرسنل خدمت ویژه ارائه شود.

 
از ابتدای سال ۱۰۸۸ نفر جذب شهرداری و ۴۶۵۳ نفرخارج شده اند
 
زاکانی با بیان اینکه در برخی ادوار ورودی و خروجی شهرداری به گونه ای بوده که روزانه ۸.۲ نفر جذب شده اند، تصریح کرد: امروز روزانه با احتساب تعطیلات ۱.۲ نفر جذب شهرداری شده و نسبت به اینکه چه کسی وارد شهرداری می شود خساست داشتیم. به طوری که از ابتدای سال هزار و ۸۸ نیرو وارد شده و چهار هزار و ۶۵۳ نفر به میزان ماهیانه ۱۶۰ نفر و روزانه ۶ نفر از شهرداری خارج شده اند که دلیل آن افزایش بهره وری نیروی انسانی بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بیش از پنج هزار نفر نیروی ایثارگر تبدیل وضعیت شده اند، تصریح کرد: چند نفری که به شهرداری مراجعه کرده بودند کار غیرقانونی از ما خواسته بودند. آنها از یک شرکت می خواستند وارد شهرداری شوند که غیرقانونی است. ما مشکل آن شرکت را برطرف کردیم.
 
 
خبرهای خوش برای کارکنان شهرداری در راه است
 
وی ادامه داد: ما میانگین کارانه را ۴۰۰ هزار تومان و حق مسکن را دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادیم؛ آنچه برای پرسنل مهم است و ما دنبال کردیم این است که اطلاعات ما در حال ورود به سامانه پاکنا است و مسیر پایه حقوقی کارکنان رسمی طبق قوانین در شورای عالی دستمزد دنبال می شود و به زودی خبرهای خوشی را به پرسنل خواهیم داد.
 
 
آغاز ساخت ۷۹۱ واگن از یک هفته آینده
 
زاکانی با بیان اینکه ۱۷.۵ همت برای مترو اختصاص یافته است، اظهار کرد: بهترین امکان حمل و نقل برای مردم، مترو است؛ البته با فقر ناوگان روبه رو هستیم و برای این موضوع به سرعت در کنار توسعه خطوط، سعی کردیم هم ناوگان موجود بازسازی اساسی شود و هم ناوگان جدید اضافه کنیم. یکی از بزرگترین توفیقات مدیریت شهری ششم عملیاتی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن بود که ساخت آن یک هفته آینده آغاز خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به داخلی سازی ۵۵ درصدی تولید قطعات مترو، خاطرنشان کرد: برای تأمین ۱۱۳ واگن با ۸۵ درصد داخلی سازی نیز قرارداد منعقد شده و در حال ساخت است. امسال ۲۸ کیلومتر خط مترو و هفت ایستگاه به بهره برداری رسیده و عملیات عمرانی خط ۱۰ نیز آغاز شده است. رقم این خط، پولی بود که احیا کردیم و پول نقد نبود.
 
وی با بیان اینکه خط ۱۰ برای منطقه ۲۲ پیش بینی شده و هیچ یک از سرانه های منطقه ۲۲ کامل نیست، تصریح کرد: ظرف سه سال، تعداد واگن های مترو دو برابر واگن های فعلی خواهد بود و عدد رویایی را شاهد خواهیم بود.

زاکانی با اعلام اینکه یک شرکت ایرانی و چینی کار را برای ۱۲۰ کیلومتر خط مترو تا پنج درصد پیش می برند و برای اجرای مابقی آن تهاتر ملک صورت می گیرد، اظهار کرد: ۲۴۰ همت رقم این قرارداد است و از ما پول نمی خواهند. اتوبوس واجب تر است. با ما تفاهم نامه نوشته اند. تهران و ایران برای آنها ارزش دارد. توسعه خطوط ۴، ۶ و ۷ نیز در دستور کار ما قرار دارد و در آینده نزدیک تهران در روی زمین و زیر زمین به کارگاه تبدیل می شود.
 
شهردار تهران با بیان اینکه عمده بودجه مصوب امسال هم به سمت حمل و نقل رفته، گفت: در برنامه چهارم توسعه حکم بالاتری اختصاص داده شد. میزان سرمایه گذاری ما ۲۵ همت بود که بر اساس حکم برنامه چهارم صورت گرفت. ما دو هزار و ۵۰۰ قرارداد اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی منعقد کرده ایم که ۵۰۰ اتوبوس برقی و مابقی دیزلی است.

وی با بیان اینکه در چهار سال دوره قبل ۱۳۱ اتوبوس وارد شد و در این دوره تعداد ۷۴۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است، تصریح کرد: چهار هزار و ۹۶۰ اتوبوس در سال ۸۹ در شهر وجود داشت که رکورد تعداد دستگاه ها را به خود اختصاص داده است. دوستان اصلاحات بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس تحویل گرفتند و هزار و ۸۰۰ اتوبوس به ما دادند که ۸۸۰ دستگاه از این اتوبوس ها در خطوط فعال بودند.
 
 
تبدیل هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین به اتوبوس برقی
 
زاکانی با اعلام اینکه بیش از سه هزار و ۱۰۰ اتوبوس فعال داریم که دو هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند، گفت: در حال انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان هستیم که هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین که در حال اورهال هستند، برقی شوند. تبدیل هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین به اتوبوس برقی اتفاق بسیار بزرگی است.
 
شهردار تهران در ادامه یادآور شد: در سفر چینی ها به ایران، تفاهمات اصلاح شد و وزیر صمت تأکید داشت که باید تمام دستگاه ها برقی باشند. بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد همکاری خوبی داشتند و دو هزار و ۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۵ هزار تاکسی برقی با رقم یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو نهایی شد که دولت پرداخت آن را پذیرفت تا در دوره تنفس ما مبالغ را بازگردانیم.

وی افزود: اصلاح ساختاری نیز در حال انجام است و به سمتی می رویم که سیستم موجود در تاکسیرانی نیز از طریق شرکت سهامی عام در بورس ارتقاء یابد و تاکسیرانان شریک شهرداری شوند.
 

۳.۵ همت اعتبار برای اصلاح تقاطع ها
 
زاکانی با اعلام اینکه ۱۴ همت برای توسعه حمل و نقل غیرریلی پیش بینی شده که غیر از قراردادهای چین است، گفت: ۶ همت برای تملک و اجرای طرح های بزرگراهی پیش بینی شده است. برای اصلاح تقاطع ها نیز ۳.۵ همت اعتبار در لایحه پیشنهادی لحاظ شده است.
 
 
 
توزیع یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن آسفالت در شهر تا نیمه دی ماه
 
شهردار تهران با اشاره به آمار توزیع آسفالت در سطح شهر از سال ۱۳۹۰ تاکنون، یادآور شد: سال گذشته ۷۲۴ هزار تن و امسال تا هفته گذشته یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر توزیع شد که عمده آن در معابر کوچک شهر توزیع شده است.

 
 
توسعه فضای سبز امسال ۲.۵ برابر میانگین توسعه در گذشته
 
 
وی افزود: میانگین توسعه فضای سبز ۸۰۰ هکتار بوده اما ما در سال جاری دو هزار هکتار توسعه فضای سبز را اجرا می کنیم. تعهد شهرداری به وزارت نیرو برای بازچرخانی آب به میزان ۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۱۰ بوده اما امسال ۵۴ میلیون متر مکعب محقق می شود.
 
زاکانی با بیان اینکه ۹ همت برای معابر و چهار همت نیز برای هوشمندسازی پیش بینی شده است، گفت: قدرالسهم برنامه توسعه ای در سال آینده، ۸۸ همت است درحالیکه می توانستیم ۸۴ همت پیش بینی کنیم.
 

 
ممانعت شهرداری از غارت ۱۴ همت از اموال شهر
 
شهردار تهران با اعلام اینکه این ارقام با تلاش بیشتر، انضباط مالی، مولدسازی و بازگرداندن اموال شهر صورت می گیرد، اظهار کرد: هیچ امکانی در سطح شهر بدون مولدسازی به فروش نمی رسد. ۱۴ همت از اموال ما در حال غارت بود که جلوی آن را گرفتیم.
 
 
 
کاهش ۸۰ همتی بدهی شهرداری به بانک ها
 
وی با بیان اینکه بدهی به بانک ملی، تجارت، صادرات، صنعت و معدن و شهر در حال شفاف سازی است، تصریح کرد: بدهی به بانک ها ۸۰ همت کاهش یافته است.

زاکانی با اعلام اینکه ما طلب بسیار بزرگی مربوط به ادوار گذشته از دولت داریم که پیگیر دریافت آن هستیم، یادآور شد: پرونده های باز ما معادل ۱۵۰ همت است که باید دریافت کنیم.

َشهردار تهران با بیان اینکه اختلافات با بنیاد مستضعفان، اوقاف، فراجا، وزارت دفاع و دیگر بخش ها در حال پایان است، خاطرنشان کرد: اخیراً با پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان امکانی را که ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش داشت، بازگرداندیم.
 
زاکانی با تأکید بر اینکه بخشی از این اعتبارات از مسیر مشارکت تأمین می شود، اعلام کرد: در چین ما پنج میلیارد دلار تأمین مالی برای پنچ هتل پنج ستاره و ۲۰۰ هزار واحد مسکن انجام دادیم.
 
 
 
اگر سالیانه ۲۰ هزار پروانه صادر شود، نوسازی تهران ۵۰ سال طول می کشد
 
 
وی ادامه داد: تهران ۹۳۰ هزار قطعه دارد که سال ۹۱ تعداد ۳۱ هزار فقره پروانه صادر شده و سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه ها به ۶ هزار و ۴۰۰ فقره رسید و این یعنی ۱۴۵ سال طول می کشد تهران یکبار نوسازی شود. شهر را بر سر مردم خراب کردند. باید به میانگین آن یعنی سالانه ۲۰ هزار پروانه برسیم تا شهر حداقل ۵۰ سال یکبار نوسازی شود. وزارت مسکن باید سیاست خود را نسبت به تهران تغییر دهد. تعاملات خوبی برقرار شده اما گرد و غبارهایی از گذشته روی تهران باقی مانده است.

شهردار تهران با بیان اینکه پایتخت بدقواره است و باید به دنبال افزایش سرانه ها و شهرک سازی الگو برویم، گفت: صدور پروانه در بافت فرسوده ۲۵۰ درصد رشد داشته است. ۸۲ درصد فیش عوارض در سطح شهر زیر یک میلیارد تومان است. هشت هزار و ۸۰۰ پرونده آنالیز شده است.

 
 
دولت روحانی تهران را قفل کرد
 
وی اضافه کرد: کمیسیون ماده پنج افتخار شهر است؛ ما گزارش این کمیسیون را هفتگی ارائه می دهیم تا مردم ما را نقد کنند. ما قفل های دولت آقای روحانی که برای طرح تفصیلی شهر ایجاد کرده بود، باز می کنیم. چرا آقای روحانی و دوستانشان چنین سیاستی داشته اند؟ این افراد برخلاف قاعده مواردی را در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رساندند.

زاکانی با بیان اینکه احکامی برای محدود کردن صادر شد که تا زمان آقای حناچی اجرایی نشد، گفت: آقای حناچی نیز به صورت مکتوب اعلام کرد که بخشی از آن شدنی و بخشی دیگر نشدنی است. شهر را قفل کردند اما تلاش کردیم و مسیر در حال بازگشت است.
 
در دوره پنجم مدیریت شهری با عبارت «حفظ باغات» ریشه باغات را زدند
 
شهردار تهران با اعلام اینکه  شورای چهارم مصوبه ای داد که بر اساس آن ۹ طبقه در ۳۰ درصد و الباقی باغ باشد، گفت: شورای پنجم این مصوبه را اجرایی نکرد و باغات نابود شد. درواقع با حرف درست که حفظ باغ بود ریشه باغ را زدند و کاری کردند که خطا بود. 

 
ما به دنبال شهری موزون هستیم
 
زاکانی با بیان اینکه ما نه به دنبال بلندمرتبه سازی هستیم نه کوتاه مرتبه، تصریح کرد: ما به دنبال شهری موزون هستیم؛ جایی ممکن است بلندمرتبه نیاز داشته باشیم و جایی دیگر، کوتاه مرتبه.
وی با اشاره به وجود چهار هزار هکتار فضای سبز در گذشته، خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۶۰ هزار هکتار فضای سبز در شهر داریم که این موضوع افتخار است.
 
 
 
لزوم برخورد دستگاه های امنیتی با شایعه پراکنان
 
شهردار تهران با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص زندگی شخصی خود، گفت: ما یک شب در کنار خانواده خود نشسته بودیم که گفتند شهردار تهران همسر خود را طلاق داده است. از چنین موضوعی خجالت نمی کشند. دستگاه های امنیتی خوابید و نمی بینید چه اتفاقی می افتد؟ برخورد کنید. این انتظار ماست.
 
وی با با پرداختن به شایعاتی مانند گم شدن ۱۷ هزار میلیارد تومان از سوی برخی رسانه ها، گفت: خوب نیست با ذهن و قلب مردم اینگونه جفا کردن. ممکن است ما نیز اشتباه داشته باشیم. در این مسیر ممکن است برخی علاقه داشته باشند مدیریت شهری زمین بخورد اما ما نباید اجازه بدهیم. کلیپ هایی که در خصوص کتک خوردن برخی منتشر می شود مربوط به دوره ما نیست و اگر باشد، بدترین برخورد را خواهیم داشت.
 
زاکانی با تأکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهیم و از این سیاه پراکنی ها عبرت بگیریم، گفت: ما اگر باهم باشیم موفق می شویم و اگر باهم نباشیم آسیب خواهیم خورد.
 
وی افزود: امروز دست ما پر از عدد و رقم است و هرگاه از ما گزارشی بخواهید، اعداد و ارقام آماده برای ارائه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار