فرماندار اهواز، آخرین روند فعالیت‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا و خروج صنایع آینده از محدوده شهری اهواز را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ 10 January 2024

تابناک خوزستان: سید احمد موالی‌زاده اظهار کرد: به عنوان فرماندار اهواز و خادم مردم بابت مشکل آلودگی هوا در شهر و گرفتاری‌هایی که به خصوص از لحاظ بیماری و مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد شده از آنها عذرخواهی می‌کنم، هیچ توجیهی جز عذرخواهی و تلاش برای رفع این آلودگی‌ها وجود ندارد، مردم بیشتر از این‌ها به گردن ما حق دارند لذا لازم است در این خصوص بیشتر تلاش کنیم.

فرماندار اهواز با بیان اینکه نمی‌خواهم چیزی را توجیه کنم بلکه می‌خواهم به مردم گزارش دهم و بگویم وضع موجود چگونه است و ما در حال انجام چه اقداماتی هستیم، تصریح کرد: اهواز شهری است که دور تا دور آن صنایع متعددی از جمله نیشکر، نفت و فلرهای نفتی وجود دارد. استاندار خوزستان این مسئله را رسانه‌ای کرده‌اند که در سال ۱۴۰۴ چیزی به عنوان فلرهای نفتی نخواهیم داشت یعنی این قول را به مردم داده و قولی که استاندار به مردم داده است وظیفه ما را سنگین‌تر کرده تا این مسأله را پیگیری و عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس، دولت، مجلس خبرگان، افرادی که مطالبه‌گری می‌کنند و آحاد مردم باید این موضوع را پیگیری کنند اما رأس مسأله ما به عنوان دولت هستیم و وظیفه داریم آن را پیگیری کنیم.

فرماندار اهواز بیان کرد: جنبه دیگر موضوع این است که در خصوص آلودگی هوا مشکلاتی داریم که ناشی از بیرون هستند به طور مثال تالاب هورالعظیم را داریم که در حال خشک کردن آن به جهت اکتشاف نفت در بخش داخلی و خارجی هستند یعنی در عراق هم شاهد این موضوع هستیم و به بنده خبر دادند که آلودگی هوا ناشی از فلرهای نفتی و سوزاندن هور مردم عراق را نیز دچار مشکلاتی می‌کند. علاوه بر این، برای شهرستان‌هایی که در جوار عراق هستند مثل اهواز، سوسنگرد، دشت آزادگان، هویزه، بستان و خرمشهر نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند.

موالی‌زاده ادامه داد: این موضوع به پیگیری‌های دیپلماتیک و بین‌المللی نیاز دارد که در حال انجام شدن هستند، استاندار خوزستان نیز در این خصوص مرتباً با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در حال تماس هست تا عراقی‌ها را به رعایت و پیگیری ملزم کنند. اما در کنار این‌ها وظیفه ما این است که این مسئله را پیگیری کرده و اجازه ندهیم که صنایع بیشتر از این باعث آلودگی هوا شوند.

خروج صنایع آلاینده از محدوده شهری

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های آلاینده‌ای که سال‌ها پیش در مورد خروج آنها از شهر صحبت شده، همچنان در اهواز هستند، گفت: در خصوص جابجایی شرکت کربن توافقاتی انجام شده است، جانمایی زمین در شهرک صنعتی شماره ۵ در جاده اهواز - ماهشهر صورت گرفته، توافق‌ها برای واگذاری زمین انجام و کار نهایی شده است.

فرماندار اهواز اظهار کرد: مدیران هلدینگ به اهواز آمده و جلسه‌ای داشته‌ایم و اکنون در حال نهایی کردن زمانبندی برای شروع جابجایی شرکت کربن به خارج از شهر اهواز هستیم تا این اتفاق عملیاتی شود. ما اصرار داریم که در انجام کار تسریع کنند آنها هم برای این مسأله مانعی ندارند تنها بحث زمانبندی، خرید تجهیزات جدید و تجهیز کارگاه است که اعلام کردند قبل از سال جدید آن را عملیاتی خواهند کرد تا در اسرع وقت جابجایی کربن ایران را انجام دهیم.

خروج لوله سازی

موالی‌زاده با بیان اینکه شرکت لوله سازی اهواز نیز باید از شهر خارج شود، تصریح کرد: در این خصوص نیز برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام شدن است، مشکل زمین وجود دارد که درصدد حل آن هستیم اما هنوز نهایی نشده، البته با شرکت لوله سازی اهواز نیز در حال انجام مذاکرات هستیم تا از محدوده شهر خارج شوند.

وی اضافه کرد: در کنار این موارد موضوع فلرهای نفتی است که بسیار اهمیت دارند، اکنون در بسیاری از مناطق مثل دغاغله و کریت کمپ در خصوص آلودگی هوا با مشکلات بسیاری روبرو هستیم زیرا آنجا فلرهای نفتی می‌سوزند و مشکل ساز می‌شوند.

فرماندار اهواز با اشاره به طرح آماک بیان کرد: این طرح در اسماعیلیه و خرمشهر انجام شده، اکنون نیز در حال اجرا است اما باید توسعه آن عملیاتی شود، در وزارت نفت هم بر اجرای آن اصرار دارند یعنی این اهتمام را در آنها می‌بینیم اما باز هم موانع و مشکلاتی مثل بحث تحریم‌ها وجود دارد که در تلاش هستند تا این موضوع را بومی‌سازی کنند که دیگر نیازی به شرکت‌های خارجی وجود نداشته باشد.

موالی زاده در پاسخ به این سوال که صنایع آلاینده در آلودگی هوا سهم بیشتری دارند یا خودروها، گفت: این را دقیق نمی‌دانم و یک بحث کارشناسی است اما بعید می‌دانم که سهم خودروها بیشتر باشد در واقع صنایع اولویت است‌؛ البته خودروها نیز در حال آلارم زدن هستند و اکنون مشکل ترافیکی شهر جدی است که کمبود زیرساخت ترافیک علت اصلی آن است. در شهر اهواز زیر ساخت ترافیکی بسیار کم است در همین راستا تلاش می‌کنیم تا شهرداری را به سمتی سوق دهیم که در مکان‌های دارای ترافیک کمتر و تازه تأسیس زیرساخت‌ها را برای آینده فراهم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون مشکل کمبود پارکینگ‌ها در شهر اهواز حل نشده است، عنوان کرد: پارکینگ قدیمی جنب پل سفید که به دلیل مشکل قضائی تعطیل شده و برای شهر مشکل ایجاد کرده بود را از طریق مقام قضائی پیگیری کرده و آن را مجدد راه اندازی کردیم.

فرماندار اهواز ادامه داد: همچنین پارکینگ طبقاتی طالقانی یک مشکل فنی عمده داشت که لاینحل مانده بود، اکنون این مشکل حل شده و ادامه کار در حال انجام است، شهردار اهواز هم قول داده‌اند تا قبل از پایان سال آن را افتتاح کنند.

منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار