رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم تعیین شده، خواستار تسریع در اعلام رسمی این قیمت شد.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶ 03 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ناصر مرادی، با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از چندی قبل در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تعیین شده، اظهار کرد: دلیل تاخیر در اعلام این رقم هنوز مشخص نیست.

وی قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی هر کیلو گندم در این شورا را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد: اگرچه برخی از کشاورزان و گندمکاران همین قیمت را نیز قبول نداشته و معتقدند متناسب با هزینه‌های آنان نیست، اما به هر حال نرخ تعیین شده به تایید گندمکاران خبره و بخش خصوصی حاضر در این شورا رسیده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه بهترین زمان برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم را شهریور ماه اعلام کرد و افزود: کشت گندم معمولا از مهرماه و در برخی مناطق که به امکان آبیاری دسترسی دارند از اواخر شهریور آغاز می‌شود و از همین رو باید نرخ خرید تضمینی گندم زودتر اعلام شود تا کشاورزان امکان برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند.

موضوع دیگری که مرادی بر آن تاکید داشت در نظر گرفتن منابع لازم برای پرداخت پول خرید تضمینی گندم کشاورزان بود و گفت: سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و چون دولت فکر می‌کرد مانند سنوات قبل پنج تا شش میلیون تن خرید گندم خواهیم داشت، در پرداخت پول کشاورزان دچار تنگنا شد و پرداخت‌ها با تاخیر صورت گرفت.

وی  گفت: با توجه به اینکه امسال سطح زیر کشت گندم افزایش یافته، در صورت وقوع بارش‌های مناسب میزان تولید گندم از سال گذشته نیز فراتر خواهد رفت و از هم اکنون باید فکر منابع لازم برای خرید گندم را کرد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه، لازم است دولت از هم اکنون ۲۰ تا ۲۵ درصد منابع بیشتری را نسبت به سال گذشته برای خرید تضمینی گندم اختصاص دهد تا مانند سال گذشته با تاخیر در پرداخت پول کشاورزان مواجه نشویم.

مرادی خاطرنشان کرد: کشاورزان یکسال هزینه بابت کشت، سم، کود، مکانیزاسیون و ... انجام می‌دهند و توقع دارند در فصل برداشت و فروش محصول بتوانند نتیجه زحمات و هزینه‌های خود را به موقع دریافت کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار