معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۸۹۳ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در استان از ۲۰ آبان تا پنجم دی امسال در «پویش ملی سلامت»، تحت غربالگری دیابت و فشار خون قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۴۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶ 27 December 2023

حمید گله‌داری افزود: این تعداد ۲۳.۵ درصد از جمعیت مورد هدف ما را در پویش ملی سلامت که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است، تشکیل می‌دهد.

«پویش ملی سلامت»(غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور آغاز شد و تا پانزدهم دی امسال ادامه داشت؛ در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: در بین افرادی که تاکنون غربالگری شده‌اند ۲۵ هزار نفر(معادل سه درصد) مشکوک به فشار خون بالا و هشت هزار و ۵۵۰ نفر( معادل یک درصد) مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی با اشاره به شناسایی ۸۱ هزار و ۶۰۰ نفر مشکوک به«پری دیابت » (معادل ۱۰ درصد) در بین افراد غربالگری شده، تصریح کرد: این تعداد معادل ۱۰ درصد از جمعیت زیر پوشش پویش ملی سلامت تاکنون است و با توجه به اینکه در مرحله پیش دیابت هستند اگر مراقبت لازم را انجام ندهند تا پنج سال آینده احتمال ابتلای قطعی آنها به دیابت وجود دارد.

گله‌داری خاطرنشان کرد: از بین افراد غربالگری شده ۱۴۵ هزار نفر(معادل۲۰ درصد) سابقه فشار خون بالا و ۸۸ هزار نفر(معادل ۱۲ درصد) سابقه دیابت داشتند.

وی با بیان اینکه درصد پوشش جمعیت در پویش ملی سلامت در استان هایی که جمعیت روستایی بیشتری دارند، بالاتر بوده است، گفت: در استان اصفهان ۹۵ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش خدمات سلامت خانواده هستند و مشکل چندانی در این بخش برای اجرای غربالگری دیابت و فشار خون نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری استان زیر پوشش خدمات سلامت خانواده هستند، تصریح کرد: مشکل عمده ما در اجرای غربالگری دیابت و فشار خون بالا مربوط به شهرها بویژه کلانشهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه گروه هدف اجرای پویش ملی سلامت همه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار زیر ۱۸ سال هستند، افزود: این طرح در شهرها و روستاهای زیر۲۰ هزار نفر با پوشش صددرصد اجرا می‌شود که در استان اصفهان حدود ۹۰۰ هزار نفر را دربرمی‌گیرد.

گله‌داری با اشاره به اینکه پویش سلامت در شهرهای خوانسار، گلپایگان و شهرضا نیز با پوشش صددرصد اجرا می شود، ادامه داد: در سایر شهرهای استان مقرر است این طرح با پوشش ۷۰ درصد جمعیت اجرا شود.

وی با بیان اینکه این طرح برای اتباع خارجی نیز اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: پویش ملی سلامت در یکهزار خانه و پایگاه بهداشت و مرکز سلامت در شهرها و روستاهای استان و همچنین اماکن عمومی مانند مدرسه ها و مسجدها اجرا می‌شود.

گله‌داری خاطرنشان کرد: تاکنون در استان اصفهان، بیشترین پوشش جمعیت روستایی در طرح پویش ملی سلامت در شهرستان نایین با ۸۰ درصد و کمترین در بُرخوار با ۳۰ درصد بوده است.

وی میانگین پوشش جمعیت روستایی استان در پویش ملی سلامت را ۴۶ درصد اعلام کرد و افزود: در بین جمعیت شهری نیز بیشترین پوشش مربوط به گُلپایگان با ۴۱ درصد و کمترین مربوط به کلانشهر اصفهان با ۱۰ درصد است.

رییس مرکز بهداشت اصفهان، میانگین پوشش جمعیت شهری استان در پویش ملی سلامت تا پنجم دی امسال را ۱۳ درصد اعلام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با توجه به جمعیت بالای مورد هدف در پویش ملی سلامت، امکان تامین تجهیزات و نیروی انسانی کافی بمنظور گرفتن نمونه خون و ارسال آن به آزمایشگاه نبود، اضافه کرد: به همین دلیل پیشنهاد وزارت بهداشت، استفاده از «گلوکومتر»(ابزار تعیین تخمینی غلظت قند در خون) برای غربالگری دیابت بود.

گله‌داری با اشاره به خرید یک و نیم میلیون نوار گلوکومتر و ۸۰۰ دستگاه فشارسنج برای غربالگری دیابت و فشار خون بالا در استان تصریح کرد: تهیه این تعداد تجهیزات زمانبَر و هزینه‌بَر بود.

وی همچنین مهمترین چالش‌های بخش بهداشت استان اصفهان را منابع مالی و کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: به ازای هر یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت باید یک مراقب بهداشت داشته باشیم در حالی که این شاخص در اصفهان برای هر سه هزار و ۵۰۰ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت غربالگری فشار خون و دیابت گفت: فشار خون بالا علامت خاصی ندارد بنابراین اجرای برنامه هایی مانند غربالگری برای شناسایی افرادی که درگیر آن هستند، ضروریست.

شاهین شیرانی از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت در شهرها و روستاهای خود در پویش ملی سلامت شرکت کنند و بر ضرورت اطلاع رسانی رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از حوزه سلامت جامعه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و ۷۵ درصد در اختیار سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی است، افزود: بعنوان مثال بخش عمده ای از کار مبارزه با بیماری «سالک» به سایر دستگاه ها بازمی‌گردد زیرا عواملی مانند تجمع زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی سبب تکثیر عوامل انتشار آن می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: حدود پنج هزار نفر در سال در این استان دچار سکته مغزی می‌شوند که یک سوم آنها پس از سکته، ناتوانی پیدا می کنند.

فریبرز خوروش با اشاره به پایین آمدن سن شیوع سکته مغزی، افزود: بیماری های قلبی، شایعترین عامل بروز سکته مغزی است.

وی همچنین در باره واکسن‌های کرونا توضیح داد: مطالعاتی در باره واکسن «آسترازنکا» و ارتباط آن با بروز یک نوع خاص از سکته مغزی صورت گرفت اما سایر مباحث مطرح شده در باره واکسن های کرونا، مُستدل و مُستند نیست.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار